- lör 05 nov 2016, 20:56
Idag, efter mycket tvekan fram och tillbaka, skickades beställningen in. Äntligen!
Eftersom det gäller tjänstebil låg Passat GTE först väldigt bra till. Eldriften gör att man åker tyst, billigt, miljövänligt och utan att stödja mellanösterndiktataturer varje gång man tankar. Och förmånsvärdet är ju grymt lågt. Men med ett pristak på 8,5 bb rymdes inte mycket utrustning. Att köpa bil för nästan 400k och inte ens få navigation känns fel. Och ju mer jag provkörde, desto mer blev det uppenbart att byggkvalitén inte är i närheten av den BMW jag kör idag eller Volvos. Knirr och knarr i inredningen, och när man satte på stereon skramlade det i dörrsidorna. Ovärdigt. När de sedan höjde priset med 8000 för några dagar sedan ledsnade jag.
Sen övervägde jag nya BMW 5-serien. BMW har en bilfilosofi jag vet att jag gillar. Och visserligen finns den nya femman än så länge bara på bild, men jag tror knappast att jag skulle bli besviken på chassikänsla och drivlina. Men så var det det där med pristaket. Utan Business Edition-erbjudanden får man inte råd med många kryss i tillvalslistan. Och att köpa en nästan likadan bil som den jag har men med mindre utrustning känns inte så lockande trots att det handlar om en ny generation. Jag hoppas att jag valde rätt ...
Sen återstod det att välja utförande och utrustning på Volvon. Aaaarrghhh!! Bra ljud eller VOC? D4 eller Inscription? Metalliclack eller Klimatpaket? Många timmar i konfiguratorn blev det. Och till slut: Inscription är dyrt men gör ju bilen så läcker både in- och utvändigt! Och elstolar, belysningspaket och en hel del annat som jag ville ha ingår. Svart lack är svårskött, jag vet, men mina tre senaste bilar har varit svarta och det är värt besväret :) Bra ljud är viktigt men tyvärr ryms inte B&W i budgeten. Därför standard+subwoofer. Alltså:
S90 D3 Inscription aut
Solid svart
Läder Blond UA00
Panelinlägg Metal Mesh
Klimatpaket (Programmerbar bränslevärmare, Baksätesvärme, Rattvärme)
VOC
Teknikpaket (Intellisafe surround, Navigation, Parkeringskamera, Dynamisk LED, Speglar med aut avbländning)
Subwoofer
Borttag motoremblem
Nu återstår den väntan jag delar med så många av er. Tack för all inspiration jag fått av er längs vägen!
Väntar på: S90 D3 Inscription. Teknikpaket, Klimatpaket VOC, Subwoofer
Nuvarande:
BMW 520dA -14
Audi A3 Cabrio -17
Saab 96 2T -62
Tidigare:
VW Golf cab -12
Audi A4 cab -07
VW Passat CC -10
BMW 520 dA -06
Saab 96 -67
Volvo PV -61