Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Intressant, trodde man behövde klicka i "kör in" innan men om den gör som du säger är det ju kanon!

En annan detalj jag läste mig till - den ska även kunna parkera på vänster sida om man slår på vänsterblinkers, har dock inte provat själv än.
filippb skrev:Intressant, trodde man behövde klicka i "kör in" innan men om den gör som du säger är det ju kanon!

En annan detalj jag läste mig till - den ska även kunna parkera på vänster sida om man slår på vänsterblinkers, har dock inte provat själv än.
Jag läste det på Swedespeed. Jag trodde också att man var tvungen att gå in i menyn och välja parkeringshjälpen för att den skulle börja söka men så är det inte. Lite otydligt beskrivet i manualen. Tipset om att blinka vänster måste jag absolut testa på lämpligt ställe. Man är ju mindre van vid att parkera på den sidan. Något jag märkt är att parkeringshjälpen vill att man kör väldigt nära de andra bilarna innan man lägger om växeln och kör åt andra hållet. Närmare än vad man själv skulle våga sig på nu i början då man inte riktigt känner bilen.
filippb skrev:Intressant, trodde man behövde klicka i "kör in" innan men om den gör som du säger är det ju kanon!

Det bör stämma, svärmors Cactus kan det. Baseras helt på vilket håll du blinkar åt. Vore märkligt om de uteslöt det. :)
Idag, efter mycket tvekan fram och tillbaka, skickades beställningen in. Äntligen!

Eftersom det gäller tjänstebil låg Passat GTE först väldigt bra till. Eldriften gör att man åker tyst, billigt, miljövänligt och utan att stödja mellanösterndiktataturer varje gång man tankar. Och förmånsvärdet är ju grymt lågt. Men med ett pristak på 8,5 bb rymdes inte mycket utrustning. Att köpa bil för nästan 400k och inte ens få navigation känns fel. Och ju mer jag provkörde, desto mer blev det uppenbart att byggkvalitén inte är i närheten av den BMW jag kör idag eller Volvos. Knirr och knarr i inredningen, och när man satte på stereon skramlade det i dörrsidorna. Ovärdigt. När de sedan höjde priset med 8000 för några dagar sedan ledsnade jag.

Sen övervägde jag nya BMW 5-serien. BMW har en bilfilosofi jag vet att jag gillar. Och visserligen finns den nya femman än så länge bara på bild, men jag tror knappast att jag skulle bli besviken på chassikänsla och drivlina. Men så var det det där med pristaket. Utan Business Edition-erbjudanden får man inte råd med många kryss i tillvalslistan. Och att köpa en nästan likadan bil som den jag har men med mindre utrustning känns inte så lockande trots att det handlar om en ny generation. Jag hoppas att jag valde rätt ...

Sen återstod det att välja utförande och utrustning på Volvon. Aaaarrghhh!! Bra ljud eller VOC? D4 eller Inscription? Metalliclack eller Klimatpaket? Många timmar i konfiguratorn blev det. Och till slut: Inscription är dyrt men gör ju bilen så läcker både in- och utvändigt! Och elstolar, belysningspaket och en hel del annat som jag ville ha ingår. Svart lack är svårskött, jag vet, men mina tre senaste bilar har varit svarta och det är värt besväret :) Bra ljud är viktigt men tyvärr ryms inte B&W i budgeten. Därför standard+subwoofer. Alltså:

S90 D3 Inscription aut
Solid svart
Läder Blond UA00
Panelinlägg Metal Mesh
Klimatpaket (Programmerbar bränslevärmare, Baksätesvärme, Rattvärme)
VOC
Teknikpaket (Intellisafe surround, Navigation, Parkeringskamera, Dynamisk LED, Speglar med aut avbländning)
Subwoofer
Borttag motoremblem

Nu återstår den väntan jag delar med så många av er. Tack för all inspiration jag fått av er längs vägen!
Ser helt ok ut, skulle du vilja för utseende sätt på ett par 21 tum ur egen plånbok så har du en riktigt snygg bil för en bra peng.
Pekå skrev:Ser helt ok ut, skulle du vilja för utseende sätt på ett par 21 tum ur egen plånbok så har du en riktigt snygg bil för en bra peng.
Det är just det som är planen :) Har någon tips på snygga 20/21-tummare? (Utöver originalhjulen som väl ligger närmast till hands.)
JE Jr skrev:Rattfrossa: Kul :D
Enda ändringen jag skulle gjort är att byta till träet som inte kostar extra. Tycker det träet där man känner strukturen förhöjer upplevelsen mycket jämfört med aluminiumen, men det rä väl en individuell preferens som så mycket annat :)
Det där med Mesh eller Valnöt har jag nojjat med fram och tillbaka jag vet inte hur många gånger. Å ena sidan ger trästrukturen karaktär och fin kontrast till den ljusa skinninredningen. Å andra sidan är jag rädd för att tröttna på valnöt som känns fräscht och nytt idag men som kanske känns uttjatat om ett år eller två. Mesh är mera tidlöst och har också en skön, "äkta" struktur när man tar på det. När alla andra har plast som ska se ut som metall har man the real thing liksom ... Men jag kommer säkert att nojja ett tag till. Hur tänkte ni andra som valde valnöt respektive Mesh?
Rattfrossa skrev: Det där med Mesh eller Valnöt har jag nojjat med fram och tillbaka jag vet inte hur många gånger. Å ena sidan ger trästrukturen karaktär och fin kontrast till den ljusa skinninredningen. Å andra sidan är jag rädd för att tröttna på valnöt som känns fräscht och nytt idag men som kanske känns uttjatat om ett år eller två. Mesh är mera tidlöst och har också en skön, "äkta" struktur när man tar på det. När alla andra har plast som ska se ut som metall har man the real thing liksom ... Men jag kommer säkert att nojja ett tag till. Hur tänkte ni andra som valde valnöt respektive Mesh?
Jag resonerade som du, att Mesh är lite mer modernt och tidlös. jag tycker det matchar bilens stil bättre, och jag vet att iaf jag skulle tröttna ganska snabbt på trä.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 48

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]