Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Är jag den förste med VEA-motorhaveri? :o

Min D4 (181hk med aut) servades innan sommarsemester, precis när vi kommit hem från semestern och skulle handla fick jag upp varning om låg kylvätskenivå då jag skulle parkera på stormarknaden. Kollade givetvis och nivån var klart under MIN. Lossade på locket och det gurglade och pös en stund och nivån steg upp till mellan MIN och MAX så jag fyllde inte på något då. Körde sen hem från affären och fick upp varning om låg nivå igen precis innan jag kom hem, nu gick det att fylla på lite även om nivån steg även den gång.
Försökte få tid på Bilia där jag har serviceavtal men rekommenderades att åka in till Bilia Direkt, men de ville inte hålla på med felsökning men efter lite dividerande så gjorde teknikern en snabb koll och kunde inte hitta några synliga läckage, hans rekommendation vara att fylla på vatten tills de fick tid att titta på det ordentligt så det gjorde jag då och då. Bokade samtidigt då jag var inne på Bilia in en verkstadstid, de som kunde ta tidigast på Bilia var i S-tälje 2 veckor senare. Som tur var/är jag pappaledig och kör inte så mycket.
Vid första besöket provtryckte de kylarsystemet men kunde inte hitta något läckage. Bokade in en adaption av automatlådan en vecka senare då jag hämtade bilen. Fick under veckan innan adaptionen fylla på lite men teknikern sa att det var normalt att någon luftficka kunde bildats då man tömmer och fyller ett kylsystem, han hade tom skickat med en flaska glykol.
Direkt efter adaptionen körde jag ca 5 mil som gick bra.
Någon dag senare åkte vi till affären och då kom varning upp om låg nivå igen.
Varje gång man lossat locket på expansionskärlet har det gurglat och pyst oavsett varm eller kall motor. Nivån åker jojo mest hela tiden.
Nu insåg teknikern att det kanske var ett allvarligare fel, såsom trasig topplockspackning, sprucken topp eller block. Fick ny tid en vecka senare och då konstaterade dom att cylinderväggarna i 2:a och 3:e cylindern hade spruckit och att motorbyte krävdes.
Som tur var gjordes första dokumenterade verkstadsbesöket (Bilia direkt registrerades aldrig) 8 dagar innan 2-årsgarantin gick ut så motorbytet gjordes på garantin. :D
Bilen hade gått ca 6500 mil så någon speciell långmilare är det inte tal om heller.
Användarvisningsbild
av joel80
Om det hade varit efter garantitiden hade det väl ändå gått på maskinskadeförsäkringen? Typ 5000kr i självrisk eller nått sånt men ändå inte så hemskt.. Skönt dock att du hade lite tur med dagarna åt rätt håll.. Det känns ju annars som Murphys lag ställer till det lite allt för ofta precis efter garantitiden och sånt gått ut.
Användarvisningsbild
av apersson850
I augusti i år stod det en VEA D4 på golvet hos min lokala Volvohandlare. Toppen var demonterad så att de kunde se vad som var fel. Sprickor i cylinderväggarna på andra och tredje cylindern. Känns ju igen här...
Själv var jag där för att få rutan bytt och ny ditlimmad så den höll tätt.
Användarvisningsbild
av laser2
Perra83 skrev:Troligtvis inte första men kanske första här på forumet.
Vet du om du fick en helt ny motor eller en bättre begagnad?
Vad jag förstått så var det en ny motor. Jämfört med min gamla så saknades tre skruvhål på blocket för en värmesköld. Men enligt Volvo så behövdes inte denna sköld så den var borttagen på senaste motorer.
Sen flyttades generator, startmotor mm över från gamla motorn så allt byttes givetvis inte.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av laser2
joel80 skrev:Om det hade varit efter garantitiden hade det väl ändå gått på maskinskadeförsäkringen? Typ 5000kr i självrisk eller nått sånt men ändå inte så hemskt.. Skönt dock att du hade lite tur med dagarna åt rätt håll.. Det känns ju annars som Murphys lag ställer till det lite allt för ofta precis efter garantitiden och sånt gått ut.
Jo, maskinskadeförsäkringen hade säkert gått in isåfall, men skönt att slippa 5000 i självrisk. Man hade kanske kunnat få det på Goodwill-garanti också men det hade kanske blivit en del tjafs innan isåfall.

Användarvisningsbild
av laser2
apersson850 skrev:I augusti i år stod det en VEA D4 på golvet hos min lokala Volvohandlare. Toppen var demonterad så att de kunde se vad som var fel. Sprickor i cylinderväggarna på andra och tredje cylindern. Känns ju igen här...
Själv var jag där för att få rutan bytt och ny ditlimmad så den höll tätt.
Ajdå, får hoppas för alla VEA-motorägares och Volvos skull att det inte blir ett vanligt problem.
Det verkar inte så än så länge iaf...

Användarvisningsbild
av joel80
Om det hade varit efter garantitiden hade det väl ändå gått på maskinskadeförsäkringen? Typ 5000kr i självrisk eller nått sånt men ändå inte så hemskt.. Skönt dock att du hade lite tur med dagarna åt rätt håll.. Det känns ju annars som Murphys lag ställer till det lite allt för ofta precis efter garantitiden och sånt gått ut.

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]