- lör 05 nov 2016, 14:11
#1122680
Är jag den förste med VEA-motorhaveri? :o
Min D4 (181hk med aut) servades innan sommarsemester, precis när vi kommit hem från semestern och skulle handla fick jag upp varning om låg kylvätskenivå då jag skulle parkera på stormarknaden. Kollade givetvis och nivån var klart under MIN. Lossade på locket och det gurglade och pös en stund och nivån steg upp till mellan MIN och MAX så jag fyllde inte på något då. Körde sen hem från affären och fick upp varning om låg nivå igen precis innan jag kom hem, nu gick det att fylla på lite även om nivån steg även den gång.
Försökte få tid på Bilia där jag har serviceavtal men rekommenderades att åka in till Bilia Direkt, men de ville inte hålla på med felsökning men efter lite dividerande så gjorde teknikern en snabb koll och kunde inte hitta några synliga läckage, hans rekommendation vara att fylla på vatten tills de fick tid att titta på det ordentligt så det gjorde jag då och då. Bokade samtidigt då jag var inne på Bilia in en verkstadstid, de som kunde ta tidigast på Bilia var i S-tälje 2 veckor senare. Som tur var/är jag pappaledig och kör inte så mycket.
Vid första besöket provtryckte de kylarsystemet men kunde inte hitta något läckage. Bokade in en adaption av automatlådan en vecka senare då jag hämtade bilen. Fick under veckan innan adaptionen fylla på lite men teknikern sa att det var normalt att någon luftficka kunde bildats då man tömmer och fyller ett kylsystem, han hade tom skickat med en flaska glykol.
Direkt efter adaptionen körde jag ca 5 mil som gick bra.
Någon dag senare åkte vi till affären och då kom varning upp om låg nivå igen.
Varje gång man lossat locket på expansionskärlet har det gurglat och pyst oavsett varm eller kall motor. Nivån åker jojo mest hela tiden.
Nu insåg teknikern att det kanske var ett allvarligare fel, såsom trasig topplockspackning, sprucken topp eller block. Fick ny tid en vecka senare och då konstaterade dom att cylinderväggarna i 2:a och 3:e cylindern hade spruckit och att motorbyte krävdes.
Som tur var gjordes första dokumenterade verkstadsbesöket (Bilia direkt registrerades aldrig) 8 dagar innan 2-årsgarantin gick ut så motorbytet gjordes på garantin. :D
Bilen hade gått ca 6500 mil så någon speciell långmilare är det inte tal om heller.
Min D4 (181hk med aut) servades innan sommarsemester, precis när vi kommit hem från semestern och skulle handla fick jag upp varning om låg kylvätskenivå då jag skulle parkera på stormarknaden. Kollade givetvis och nivån var klart under MIN. Lossade på locket och det gurglade och pös en stund och nivån steg upp till mellan MIN och MAX så jag fyllde inte på något då. Körde sen hem från affären och fick upp varning om låg nivå igen precis innan jag kom hem, nu gick det att fylla på lite även om nivån steg även den gång.
Försökte få tid på Bilia där jag har serviceavtal men rekommenderades att åka in till Bilia Direkt, men de ville inte hålla på med felsökning men efter lite dividerande så gjorde teknikern en snabb koll och kunde inte hitta några synliga läckage, hans rekommendation vara att fylla på vatten tills de fick tid att titta på det ordentligt så det gjorde jag då och då. Bokade samtidigt då jag var inne på Bilia in en verkstadstid, de som kunde ta tidigast på Bilia var i S-tälje 2 veckor senare. Som tur var/är jag pappaledig och kör inte så mycket.
Vid första besöket provtryckte de kylarsystemet men kunde inte hitta något läckage. Bokade in en adaption av automatlådan en vecka senare då jag hämtade bilen. Fick under veckan innan adaptionen fylla på lite men teknikern sa att det var normalt att någon luftficka kunde bildats då man tömmer och fyller ett kylsystem, han hade tom skickat med en flaska glykol.
Direkt efter adaptionen körde jag ca 5 mil som gick bra.
Någon dag senare åkte vi till affären och då kom varning upp om låg nivå igen.
Varje gång man lossat locket på expansionskärlet har det gurglat och pyst oavsett varm eller kall motor. Nivån åker jojo mest hela tiden.
Nu insåg teknikern att det kanske var ett allvarligare fel, såsom trasig topplockspackning, sprucken topp eller block. Fick ny tid en vecka senare och då konstaterade dom att cylinderväggarna i 2:a och 3:e cylindern hade spruckit och att motorbyte krävdes.
Som tur var gjordes första dokumenterade verkstadsbesöket (Bilia direkt registrerades aldrig) 8 dagar innan 2-årsgarantin gick ut så motorbytet gjordes på garantin. :D
Bilen hade gått ca 6500 mil så någon speciell långmilare är det inte tal om heller.
Nu:
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01