Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Grannen som åkte 30 sekunder före mig kom plötsligt gående tillbaka på gatan. Han hade glidit rakt fram i första korsningen och satt sin nya stora Audi i en plantering. Jag tyckte synd om honom. Han hade precis lastat in vinterhjulen i skuffen för att skifta. Här och var låg det bilar i dikena. En SUV stod med slirande framhjul när han skulle ut från en återvinningsstation. Det var plan mark men en minimal snövall han fastnat i. Han ångrade nog att han inte kryssade i AWD när han beställde bilen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det här med att stå och slira förstår jag inte. Alla ser på TV och vädret efter nyheterna. De flesta har en mobil med flashiga väderappar. Hur kan man missa det är snö på gång?

Premiär cyklade elcykeln med dubbdäcken idag. Fy tusan va det knastrar om dubben mot asfalten. Känslan var i alla fall riktigt bra. Slog i handleden rätt bra förra vintern. Kan dom förhindra några blåmärken är det bra.
Schwalbe marathon winter heter däck och dom har 200 dubb/däck.
av Malmstroem
Jag nöjde mig med vanliga Schwalbe Winter. 120 dubb med premiärtur idag. Tyckte de rullade tungt, men de borde vara bättre än förra vinterns Biltemadäck.
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev:Han ångrade nog att han inte kryssade i AWD när han beställde bilen.
Han ångrade troligen mer att han inte bytte vinterdäck förra veckan...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Perra83 skrev:Det här med att stå och slira förstår jag inte. Alla ser på TV och vädret efter nyheterna. De flesta har en mobil med flashiga väderappar. Hur kan man missa det är snö på gång?

Premiär cyklade elcykeln med dubbdäcken idag. Fy tusan va det knastrar om dubben mot asfalten. Känslan var i alla fall riktigt bra. Slog i handleden rätt bra förra vintern. Kan dom förhindra några blåmärken är det bra.
Schwalbe marathon winter heter däck och dom har 200 dubb/däck.
Malmstroem skrev:Jag nöjde mig med vanliga Schwalbe Winter. 120 dubb med premiärtur idag. Tyckte de rullade tungt, men de borde vara bättre än förra vinterns Biltemadäck.
Båda varianterna funkar mycket bra. Winter är lite sämre på riktigt knölig is eftersom det saknas dubb längre ut i mönstret men på isig plan mark är det ingen skillnad. Båda sorterna bör dock köras in fem-tio mil ganska försiktigt innan man börjar testa gränserna. Annars ryker det dubb rätt fort. På MW krävs rätt lågt tryck för att kantdubben ska gnuggas in mot marken också.

Tror det är femte eller sjätte vintern jag har dubb på cykeln nu. Det är guld värt. Tyvärr får man inte vara ifred på cykelbanan på vintern längre nu :roll:
Användarvisningsbild
av Perra83
Då ska jag sänka ringtrycket lite kör på 4bar nu. Tänkte prova 3,5 eller kanske 3bar? 4 kändes lite väl hårt för ja vill ha lite komfort och grepp i vinter.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag pumpar i 4-5 i mina 40 mm breda Winter. Sen får det sjunka tills jag tycker det känns för illa och kanter börjar ta i fälgarna, oftast runt 1,5 bar.

Gör likadant med sommardäcken.

du får väl spana och testa lite. Några dagar med onödigt lågt tryck och försiktiga starter/stopp så är det ju klart sen, typ.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har inte krängt på mina Schwalbe Winter Active ännu, men det är dags nu! Jag har ju ingen sportcykel så det går ju ändå inte så fort och ännu långsammare går det med dubbdäck. Men de har fungerat jättebra i ett par säsonger. Jag funderade just på hur många säsonger de klarar. De är ju punkteringsfria så numera klarar man ju att köra i krossgruset utan problem. Förr var det ju inte mönsterdjupet som avgjorde när det var dags att byta däck, utan det var ju när däcket punkterats av krossgruset.
Användarvisningsbild
av Perra83
Sitter dubbarna kvar och däcken ser fina ut utan torrsprickor då hade jag kört. Farsan hade billiga dubbdäck nån gång som spetsen på dubbarna slets bort helt. Då är har väldigt försiktig av sig.
Sänkte trycket idag till 3bar. Har inte provcyklat än. Kör på EL så det går hyggligt snabbt. För fyra år sedan gjorde cykeln 25 km/h på planmark utan att jag trampade. Känns fortfarande pigg. När jag trampar och i nerförsbacke går det ännu snabbare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Går att köpa reservdubb till en billig peng också om däcket i övrigt ser fräscht ut.

Kör på tills mönstret är borta eller du börjar få konstiga punkor :)
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 190

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt