Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FlipperNo1 skrev:Hej på er igen.
Jo jag har haft inne bilen på check för El driften på XC90 T8an. Detta började för 1½ månad sedan och det är så här att när jag har laddat och skall köra iväg så funkar Elen emellan 20-40sek sedan går motorn igång och den kan gå i ca 3-10 min innan El-driften går igång igen. Ibland har den inte gått igång alls då får jag byta körläge då hoppar den igång igen. De hittade dock inga felkoder alls.

Nu trodde serviceteknikern att det kanske berodde på att det var för kallt ute och att motorn går igång för att hjälpa till att få igång värmen i kupe'n och el till stolarna mm.
Bruker du forvarming før du kjører? Hvis ikke så ligger problemet der. Batteriene må opp i en viss temperatur før de kan yte noe særlig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ibland startar bensinmotorn ett tag för att sedan stängas av. Det händer däremot långt från varje gång. Har du valt att bilen ska hjälpa till att få upp snabbare värme i kupén? På min stöttar värmaren då och startar inte bensinmotorn. Kör nästan uteslutande i Pure (fast via ett individuellt körläge utan eco-klimat).
joel80 skrev:
FlipperNo1 skrev:
volvo244gle skrev:Lägg därtill en växelventil för köldmediet, så en eldriven AC-anläggning kan fungera precis som en luftvärmepump.
Värma kupén med "direktel" känns inte som någon vidare smart lösning.
jag tror knappast Teslan är en Termos så den är nog inte tätare än vad Volvon är och dem värmer med el så varför skulle inte Volvo kunna göra något likvärdigt.
Teslan har ett rätt avancerat värmesystem... Klippt och klistrat från teslaforumet http://www.teslamotorsclub.com/:
As noted the Model S has an electric AC compressor located under the frunk. You can hear it running if you turn on/off the climate control set on Lo setting with AC on. It slowly speeds up. I'm not sure there is a conventional evaporator for cabin cooling it may evaporate through a heat exchanger in the liquid heating/cooling loop as the AC compressor can be tied in to cool the powertrain through the liquid cooling loop. The Model S has 3 radiators up front a larger center one and two on each side under the headlights these side radiators are behind adjustable louvers in the chrome fins on the lower marker lights.
There is a very elaborate set of coolant/heat liquid loops. Heat is not generated from a heat pump cycle but only from two sources: the first is powertrain waste heat from the motor, inverters and batteries. All of which are far more efficient than an ICE but still not 100% efficient so there is some heat available. This is also used to heat the batteries under cold conditions. The second heat source when the powertrain does not provide enough heat is a resistance electric heater. It can provide up to 6kw of additional heat. In the Econ mode the use of this resistance heater is minimized to save power.
Teslan kan alltså pumpa ut 6kw värme! Det är skapligt mycket det... blir varmt snabbare i bilen med sån slags värme än vilken vanlig bensinbil som helst. Synd att Volvo inte ens verkar kunne ge en tredjedel av det.. Tror Volvos ligger på runt 1.3-1,6kw.. Har man elmätare på laddstolpen kan man kolla det genom att när man har fullt batteri starta värmen och kollar vad som dras från stolpen/laddboxen. Jag ska göra det när jag har tillfälle.

Jag tycker dock inte det är ett jätteproblem med komforten, då är det ett större irritationsmoment att dieselmotorn vill starta ibland. Kör man med sätesvärmen och rattvärmen på blir resan bekväm ändå. Och behöver man få bort imman på rutorna kan man slå över klimatanläggningen i Auto även om man kör i Pure. (Bara tryck på auto så går den över.. och om du tidigare inte tagit av AC-knappen så kommer den på då också.)
OT, men det där ang Tesla är fel, ingen värmepump, utan ett vanligt 6 kW elelement som värmer luften.
Skribenten har blandat ihop systemem för batterivärmning och kupvärmning. Samt det konventionella A/C-systemet.
Systemen i en Tesla och en Volvo T8 hybrid är väldigt lika, skillnaden är att Volvo använder sig av en bränslevärmare på våra breddgrader medan Tesla har elektrisk luftvärmare.

Sen det där med att tro att man i framtiden kan bygga bilar lika energitäta som hus, då missar man den lilla detaljen att i en bil så stängs värmen av titt som tätt (dagligen). Så för att överkomma trögheten skulle man ändå behöva fläska på med värme/kyla under körning för att man inte skall frysa/svettas. Energi som sen försvinner när bilen står parkerad, fast långsammare.
Jag tackar för alla svar och är införstådd med att det har med kylan att göra och att motorn måste igång för att tillstöta värme men detta gör ju att hela detta fallerar att man måste värma upp en bensin eller diesel motorn först innan batteriet kan funka som skall göra miljön till det bättre. Skamligt dåligt måste jag medge. Jag kommer tänka om framöver om inget ändras.
Ja det är lite dåligt, men som sagts i tråden finns det lite saker man kan göra för att minska tillfällena då dieseln/bensinarn drar igång. Och när den väl går igång så är det ju aldrig speciellt länge. Så förlusten blir ju inte speciellt stor...

Men jag har också tänkt om.. aldrig mer fossilmotor. Nästa bil blir helt klart helt elektrisk! :)
FlipperNo1 skrev:Jag tackar för alla svar och är införstådd med att det har med kylan att göra och att motorn måste igång för att tillstöta värme men detta gör ju att hela detta fallerar att man måste värma upp en bensin eller diesel motorn först innan batteriet kan funka som skall göra miljön till det bättre. Skamligt dåligt måste jag medge. Jag kommer tänka om framöver om inget ändras.
Alle el-/hybridbiler er avhengige av å varme batteriene (det er ikke bensin- eller dieselmotoren som varmes).

Som sagt så unngår du i stor grad at motoren starter ved å bruke forvarming.

Sent from my iPhone using Tapatalk
marcbe skrev:Sen det där med att tro att man i framtiden kan bygga bilar lika energitäta som hus, då missar man den lilla detaljen att i en bil så stängs värmen av titt som tätt (dagligen). Så för att överkomma trögheten skulle man ändå behöva fläska på med värme/kyla under körning för att man inte skall frysa/svettas. Energi som sen försvinner när bilen står parkerad, fast långsammare.
Med vettig isolering behöver du ju bara köra ditt 6 kW elelement några minuter vid start, sen kan det skruva ned till en bråkdel.

Åker man med stora fönster som består av tunt enkelglas som kyls av fartvind i 110 km/h så får du ju bränna energi i rakettempo för att hålla värmen. Men dubbeltermoglas kan du använda energin i batterierna att köra 10 mil längre istället för att elda för kråkorna.

Isolerar du sedan plåtkarossen till kupen och batterilådan också får du ännu mera vinst.

Bilarna byggs fortfarande som man gör med bilar som drivs av förbränningsmotorer som ger massor av överskottsenergi.
Kanske lite off, men jag var och pratade med en VW handlare om deras Passat GTE, den verkar fungera nåt liknande. Dom rekommenderade att man installerar en dieselvärmare om man är mycket upp till fjällen! :shock: Det räcker tydligen inte med elvärmen...
Dessutom fungerar inte hybridsystemet under -10 om jag förstod det rätt.

Hur är det med Volvos? Fungerar det när det är kallt, typ -10? (förutom nämnda problem ovan)
VolvoB20 skrev:
marcbe skrev:Sen det där med att tro att man i framtiden kan bygga bilar lika energitäta som hus, då missar man den lilla detaljen att i en bil så stängs värmen av titt som tätt (dagligen). Så för att överkomma trögheten skulle man ändå behöva fläska på med värme/kyla under körning för att man inte skall frysa/svettas. Energi som sen försvinner när bilen står parkerad, fast långsammare.
Med vettig isolering behöver du ju bara köra ditt 6 kW elelement några minuter vid start, sen kan det skruva ned till en bråkdel.

Åker man med stora fönster som består av tunt enkelglas som kyls av fartvind i 110 km/h så får du ju bränna energi i rakettempo för att hålla värmen. Men dubbeltermoglas kan du använda energin i batterierna att köra 10 mil längre istället för att elda för kråkorna.

Isolerar du sedan plåtkarossen till kupen och batterilådan också får du ännu mera vinst.

Bilarna byggs fortfarande som man gör med bilar som drivs av förbränningsmotorer som ger massor av överskottsenergi.
Fortsatt OT:
1) Dagens förbränningsmotorer ger inte massor av överskottsenergi. De ger i många fall mindre än vad som behövs till uppvärmning (och som man kan ta hand om inom rimliga kostnader). Så redan nu måste man ta hänsyn till det när man konstruerar bilar.

2) Det går åt mer energi att värma upp allt material i en kall bil än vad som försvinner ut genom rutor/plåt pga dåligt isolerade bilar (se t ex http://publications.lib.chalmers.se/publication/243703).
Så "vettig" isolering enligt ditt exempel är en bil som inte tappar mer än max några grader i temperatur i allt interiört material (ganska manga kg) från att du parkerar den till att du kommer ut på morgonen efter en kall svensk natt. Kan du föreställa dig hur en sån bil skulle se ut? :D
Jämför med ett hus om du skulle stänga av värmen kl 17 på eftermiddagen och det är -10 grader under natten. Vad har du för temp inne på morgonen? Räcker det att köra värmen några minuter? Och ett hus är oftast hyfsat mycket mer isolerat än en bil.
marcbe skrev:
VolvoB20 skrev:

Fortsatt OT:
1) Dagens förbränningsmotorer ger inte massor av överskottsenergi. De ger i många fall mindre än vad som behövs till uppvärmning (och som man kan ta hand om inom rimliga kostnader). Så redan nu måste man ta hänsyn till det när man konstruerar bilar.

2) Det går åt mer energi att värma upp allt material i en kall bil än vad som försvinner ut genom rutor/plåt pga dåligt isolerade bilar (se t ex http://publications.lib.chalmers.se/publication/243703).
Så "vettig" isolering enligt ditt exempel är en bil som inte tappar mer än max några grader i temperatur i allt interiört material (ganska manga kg) från att du parkerar den till att du kommer ut på morgonen efter en kall svensk natt. Kan du föreställa dig hur en sån bil skulle se ut? :D
Jämför med ett hus om du skulle stänga av värmen kl 17 på eftermiddagen och det är -10 grader under natten. Vad har du för temp inne på morgonen? Räcker det att köra värmen några minuter? Och ett hus är oftast hyfsat mycket mer isolerat än en bil.
Bilen står ju normalt på laddning hela natten, även på jobbet hela dagen. Då är ju kupen uppvärmd när man kör iväg. Du behöver inte behålla värmen i bilen hela natten.

En billig termos från ClaesOlsson ger ju bara en 10 graders temperatursänkning på 8 timmar. Då ska det väl gå att hålla batteritempen på väg till jobbet om batterierna ä fulla o varma när man startar hemifrån för en resa till jobbet.
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]