Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Efter att denna S80 nu i dagarna blivit vaxad för andra gången på kort tid och själva känslan för bilen stigit markant sedan inköpet där diverse delar blivit utbytta eller förbättrats så är själva körkänslan densamma i denna S80 där den mer tar sig fram som en något gungig amerikanare om jag jämför med tidigare 850 och S70 som var betydligt fastare och ibland på gränsen till stötiga.Men det är absolut inget som jag har något emot när bilen trots sin storlek i Volvo sammanhang inte drar så mycket bensin som man skulle kunna tro.Därmed inget sagt om dessa Volvo jeepar och övriga märken där förarna istället borde ta bussen om de nu är så rädda för de vilda djuren i vägkanten så att de som sagt var måste färdas i jeepar och suvar och allt vad det nu heter.Men det är en helt annan historia.
Varför skulle bilens storlek handla om rädsla för djur i vägkanten? ?:-/

Jag kör en XC90 4WD 7-sitsig eftersom en vanlig V70 är för liten för familjen (likaså S80).

Alla passagerare åker säkert, även på 3:de raden och i biltester avsett för "moderna" bilar så klarar den sig riktigt bra.

SUV-aspekten är suverän eftersom vi tyvärr får dras med oplogad landsväg ganska ofta på vintern. På sommaren har jag knappast någon nytta av 4WD, kanske nån gång när jag genar uppför en gräskulle vid ICA parkeringen (när ingen ser).

Du har totalt missförstått nyttan av en större bil med flera sittplatser...
Jag är inte heller rädd för djuren i vägkanten men däremot har både jag o frun
diskbråck o totaltrasiga ryggar, så anledningarna kan variera högst betydligt.
Kommer möjligen ner/in i en mindre bil men omöjligt för oss att ta oss ur densamma.....
allt är inte som det ser ut tillsynes.
Användarvisningsbild
av SRT
Den blå Volvo S80:in hade rullat lite över 30 000 mil när den såldes till en kille som skulle exportera den till Polen.Var ett djäkla ringande när priset var rejält lågt och folk skulle fråga om precis allt men ingen kom för att titta.Svensken är ibland överdrivet försiktig.Har du sålt den ännu var bla ett sms som ständigt dök upp.Vad är det för idioter som håller på så !?.Då kommer en Polsk grabb och går ett varv runt bilen samt startar upp den och efter detta ger mig hela summan i kontanter i handen.Provkörde inte ens så det var en riktigt snabb bilaffär.

Köpte en S80 2.5T -04 som numera är BSR trimmad till 250 HK med ett vridmoment på 410 Nm vilket gör att hon mer eller mindre får fart som skjuten ur en kanon.KUL KUL KUL.Samma eländiga sjuka med stötdämparefästena som klonkade rejält och som omgående byttes fast bilen inte rullat mer än ca 18 000 mil.Min 850 GLT -97 lider definitivt inte av denna kvalitetsbrist och den har snart rullat 30 000 mil och används numera som vinterbil.Motorfläkten la av efter en tid så det blev till att byta hela motorfläktsystemet.Hydraulvätskan sjöng på sista versen så även den blev bytt.Tidigare ägare från Emmaljunga hade kört med tillbehörsfälgar som saknade centreringsringar som fick bilen att skaka markant vid farter över 110 km/h.Gillade inte dessa fälgar alls så det blev en ny uppsättning med nya däck plus nya centreringsringar så nu rullar hon helt skakfritt upp till sin toppfart.Någon tidigare ägare hade skruvat men misslyckats rejält med vevaxelgivaren som var spräckt där man sedan försökt laga denna med lim.Även luftmassemätaren byttes när bilen ibland ryckte egendomligt över 3000 rpm och dessutom felmarkerade denna luftmassemätare.

Vidare hade man varit och klippt i luftmassemätarens kabelhölje vilket är ett absolut NEJ så även dessa kablar byttes.Bilen började droppa olja och det visade sig vara packboxen som började säga upp sig så det blev ett byte av koppling med slavcylinder samt denna packbox.En vaxning och lackförsegling senare så står hon nu och vilar i vinter blank och fin och rullar numera helt felfritt även om jag är mer eller mindre beredd på andra uppdykande fel på Volvos tidigare flaggskepp S80.Så man undrar ju lite ironiskt hur den nya S90 ska bli rent kvalitetsmässigt när det i dessa tider sparas ännu mer på precis allt oavsett hur dumt det än kan låta mellan varven när kvaliten i sin tur blir lidandes och annars fina grejer faller platt till marken.Vi får väl se. :D

Tittade även på en tidig XC 90 innan detta S80 köp men eftersom jag inte gillade att klättra upp och in i bilen som om det var en lastbil jag skulle köra och jag inte hade några planer på att korsa en djungel på mina inköpsrundor i stan så övergavs snabbt denna djungel jeeps ide när jag inte ens kan skylla på någon form av kroppsliga krämpor för att komma i och ur bilen, förlåt, lastbilen.Mycket goare att glida runt i en stilig sedan.

Tidigare och numera sålda S80 :

Bild

Nuvarande S80 2.5T BSR :

Bild
PTV skrev:Efter att denna S80 nu i dagarna blivit vaxad för andra gången på kort tid och själva känslan för bilen stigit markant sedan inköpet där diverse delar blivit utbytta eller förbättrats så är själva körkänslan densamma i denna S80 där den mer tar sig fram som en något gungig amerikanare om jag jämför med tidigare 850 och S70 som var betydligt fastare och ibland på gränsen till stötiga.Men det är absolut inget som jag har något emot när bilen trots sin storlek i Volvo sammanhang inte drar så mycket bensin som man skulle kunna tro.Därmed inget sagt om dessa Volvo jeepar och övriga märken där förarna istället borde ta bussen om de nu är så rädda för de vilda djuren i vägkanten så att de som sagt var måste färdas i jeepar och suvar och allt vad det nu heter.Men det är en helt annan historia.
Det finns ju 100 orsaker till att man väljer en viss modell, själv åker jag xc60 för att jag tycker den är snygg och smidigare att ratta än v70in som jag hade innan.
Användarvisningsbild
av SRT
johnnype skrev:Har du glömt att stänga huven på den nedre bilden? Det verkar som att det glipar! :roll:
Var väldigt varmt den dagen och efter hemkomsten till garaget så åkte huven upp på glänt för att hjälpa den med svalka.Men tack för informationen. :D
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
valln skrev:SRT, du kan ju inte köpa en bil med extraljusmontage, eftermarknadsfälgar och trim som dessutom har skruvats av glada amatörer och dra slutsatser kring en bilmodells kvalite.
Extra allt delarna har jag själv satt på inklusive BSR trimmet och inte någon tidigare ägare till bilen som numera är helt felfri.Ändå har jag som sagt var tidigare fått byta en hel del av denna Volvo kvalite som inte har någon anknytning till dessa delar hur nu t ex en läckande packbox i din värld skulle vara fälgarnas fel. ?:-/
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
Derank skrev:
PTV skrev:Efter att denna S80 nu i dagarna blivit vaxad för andra gången på kort tid och själva känslan för bilen stigit markant sedan inköpet där diverse delar blivit utbytta eller förbättrats så är själva körkänslan densamma i denna S80 där den mer tar sig fram som en något gungig amerikanare om jag jämför med tidigare 850 och S70 som var betydligt fastare och ibland på gränsen till stötiga.Men det är absolut inget som jag har något emot när bilen trots sin storlek i Volvo sammanhang inte drar så mycket bensin som man skulle kunna tro.Därmed inget sagt om dessa Volvo jeepar och övriga märken där förarna istället borde ta bussen om de nu är så rädda för de vilda djuren i vägkanten så att de som sagt var måste färdas i jeepar och suvar och allt vad det nu heter.Men det är en helt annan historia.
Det finns ju 100 orsaker till att man väljer en viss modell, själv åker jag xc60 för att jag tycker den är snygg och smidigare att ratta än v70in som jag hade innan.
Helt klart väljer man bil efter tycke och smak.Frågan är ju bara varför man ibland t ex på en motorväg passerar en stor del av dessa förhöjda ibland låtsas fyrhjulsdrivna bilar, långt från skogs och åkermark.För övrigt har jag sett alltför många av dessa fordon med plastskärmsbreddare och diverse kosmetika som förmodligen trillat av bara de svängt in på en normal grusväg.Det finns ju större minibussar som måste vara långt bättre att färdas i på detta asfalterade vägnät men det är förmodligen inte så trendigt i en värld där man kanske vill vara Indiana Jones bakom ratten på sin låtsas jeep om ett undergångsscenario kanske dyker upp efter nästa kurva som då gör att denna låtsas jeep kanske äntligen får en ärlig chans att leva ut sitt liv om inte kosmetikan som sagt var trillat av innan och på så vis förtar en del av Rambo känslan.För övrigt så är det ren idioti bränsleförbrukningsmässigt.Men jag har visst förståelse för ert bilval, förlåt jeep val även om jag kommer att fortsätta att skaka på huvudet när jag passerar er oavsett jepp märke på motorvägen.Mvh. :D
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]