Den blå Volvo S80:in hade rullat lite över 30 000 mil när den såldes till en kille som skulle exportera den till Polen.Var ett djäkla ringande när priset var rejält lågt och folk skulle fråga om precis allt men ingen kom för att titta.Svensken är ibland överdrivet försiktig.Har du sålt den ännu var bla ett sms som ständigt dök upp.Vad är det för idioter som håller på så !?.Då kommer en Polsk grabb och går ett varv runt bilen samt startar upp den och efter detta ger mig hela summan i kontanter i handen.Provkörde inte ens så det var en riktigt snabb bilaffär.
Köpte en S80 2.5T -04 som numera är BSR trimmad till 250 HK med ett vridmoment på 410 Nm vilket gör att hon mer eller mindre får fart som skjuten ur en kanon.KUL KUL KUL.Samma eländiga sjuka med stötdämparefästena som klonkade rejält och som omgående byttes fast bilen inte rullat mer än ca 18 000 mil.Min 850 GLT -97 lider definitivt inte av denna kvalitetsbrist och den har snart rullat 30 000 mil och används numera som vinterbil.Motorfläkten la av efter en tid så det blev till att byta hela motorfläktsystemet.Hydraulvätskan sjöng på sista versen så även den blev bytt.Tidigare ägare från Emmaljunga hade kört med tillbehörsfälgar som saknade centreringsringar som fick bilen att skaka markant vid farter över 110 km/h.Gillade inte dessa fälgar alls så det blev en ny uppsättning med nya däck plus nya centreringsringar så nu rullar hon helt skakfritt upp till sin toppfart.Någon tidigare ägare hade skruvat men misslyckats rejält med vevaxelgivaren som var spräckt där man sedan försökt laga denna med lim.Även luftmassemätaren byttes när bilen ibland ryckte egendomligt över 3000 rpm och dessutom felmarkerade denna luftmassemätare.
Vidare hade man varit och klippt i luftmassemätarens kabelhölje vilket är ett absolut NEJ så även dessa kablar byttes.Bilen började droppa olja och det visade sig vara packboxen som började säga upp sig så det blev ett byte av koppling med slavcylinder samt denna packbox.En vaxning och lackförsegling senare så står hon nu och vilar i vinter blank och fin och rullar numera helt felfritt även om jag är mer eller mindre beredd på andra uppdykande fel på Volvos tidigare flaggskepp S80.Så man undrar ju lite ironiskt hur den nya S90 ska bli rent kvalitetsmässigt när det i dessa tider sparas ännu mer på precis allt oavsett hur dumt det än kan låta mellan varven när kvaliten i sin tur blir lidandes och annars fina grejer faller platt till marken.Vi får väl se. :D
Tittade även på en tidig XC 90 innan detta S80 köp men eftersom jag inte gillade att klättra upp och in i bilen som om det var en lastbil jag skulle köra och jag inte hade några planer på att korsa en djungel på mina inköpsrundor i stan så övergavs snabbt denna djungel jeeps ide när jag inte ens kan skylla på någon form av kroppsliga krämpor för att komma i och ur bilen, förlåt, lastbilen.Mycket goare att glida runt i en stilig sedan.
Tidigare och numera sålda S80 :
Nuvarande S80 2.5T BSR :