Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pvpjtgb
#1121750
I familjen finns en XC60 D3 AWD R design 2012 med Polestar som nu kommer bytas mot en v90 CC med D4.

Beslutet tog tid, många parametrar och inputs fanns och från början var XC60 Classic (RDesign och bursting blue) fruns val då hon gillar den högre överblick den ger.
En provkörning med V90 gjorde att jag fick henne på mitt spår, men höjden och överblick, fanns trots allt med på hennes önskelista.
Under vår beslutsvånda så lanserades CrossCountry, och eftersom vi haft en Xc70 tidigare så kunde denna modell få "approved by Gov" och beställning gjordes.
Men det gick kanske lite på autopilot, jag kikade inte på alternativet med T5, en del pga att det inte funnits några att provköra i mitt närområde.

Vi hade en gång en V70 3.2 Aut AWD (2008 modell), alldeles utmärkt bil, fint chassi och bekväm, kanske inte allra bästa harmoni mellan motor och växellåda vid lite mera aktiv körning men helt ok vid mera gubbkörning, och jag var kunde varit jättenöjd om det inte vore för en förbrukning på 1,4 i snitt, 50% stadskörning gjorde sig kännbart. Kan ha varit detta arv som gjorde att jag inte ens övervägde bensin igen.

Nu undrar jag över om det finns några vänliga forummedlemmar med nya V90 T5 skulle vilja dela med sig om hur nya motorn och växellåda fungerar och hur förbrukning ser ut.

(Mitt första inlägg, så ha överseende...)
#1121827
Jag körde en V90 T5 provbil (dock en produktionsbil) under helgen och körde totalt ca. 120 mil.
Förbrukningen under hela helgen låg på ca. 8,5l/100km och då körde jag blandat landsväg, motorväg och stadstrafik och med en del momsad fart.

Motorn är silkeslen om än kanske inte det sexigaste ljudet, men den är väldigt tyst.
Prestandan är också vad man kan förvänta sig.
Dessutom är växellådan riktigt bra i kombination med T5 och man märker knappt växlingarna, oavsett om man kör lugnt eller hårt.
Personligen tycker jag växellådan funkar bättre med bensinarna än dieslarna.

Bilen hade 20" hjul också och överlag var bilen väldigt tyst också.
Tidigare har jag lyckats få min far att köpa en S90 och han valde just T5 och jag var väldigt positivt överraskad av V90 med T5 nu.
Vanligtvis kör jag V60 D4 så D4-motorn har jag ju till vardags om än inte i en SPA-bil och jag tycker nog T5:an är trevligare än D4:an (förutom vridmomentet som ju är mer tillgängligt i en D4), men jag kör ganska mycket per år och då blir det inte riktigt ekonomiskt försvarbart att ha en T5.
av acey
#1121896
Jag körde inte T5 men väl T6 och tyckte att växellådan inte alls lirare. Slirade och kunde inte riktigt bestämma sig. Funkade däremot klockrent med D4. Ingen T5 fanns tillgänglig, som jag egentligen först tittade på, men detta gjorde att jag valde att ta det säkra före det osäkra och köra D4. Enligt säljaren så är det en annan kalibrering / mjukvara i bensin / dieselbilarna men enligt många på forumet finns det inget belägg för detta påstående. Provkör och se själv, det finns som sagt olika uppfattningar om hur bilarna går och alla har vi olika preferenser.
#1121909
T5: an är silkeslen. Kan också bli ett monster om man vill. Väldigt behaglig motor. Slår D3, D4 och D5 med hästlängder. Ser Inga fördelar med diesel förutom lite ekonomiskt men vi som hänger på detta forum är väl mest ute efter roliga bilar som vi njuter av att framföra.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
#1121912
SundanceKid skrev:T5: an är silkeslen. Kan också bli ett monster om man vill. Väldigt behaglig motor. Slår D3, D4 och D5 med hästlängder. Ser Inga fördelar med diesel förutom lite ekonomiskt men vi som hänger på detta forum är väl mest ute efter roliga bilar som vi njuter av att framföra.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Vilken bil och motor kör du idag?
#1121950
Kan bara hålla med föregående talare. Har kört 170 mil med min nu och den är helt fantastiskt go. Sjukt tyst och mjuk i komfort och ecoläget men blir riktigt arg i dynamic :) Aningen törstigare än en diesel såklart men lätt värt det enligt mig + att den var 14k billigare än en D4:a = no brainer
#1124653
Tack för feedback.

Min bilhandlare kollade med Volvo hur en ev ändring skulle slå mot leveranstid, och beskedet var att det fanns stor risk att landa sist i kön men det var inte helt säkert heller.
Vi har preliminär lev vecka 12, kan nämnas att beställning enligt orderbekräftelse är 25 Sept.
Sista ändringsbar dag på order är 26 Jan.

Det lutar mera åt att det får bli att behålla D4 p.g.a leveranstid.
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]