SvenB skrev:Lillarapunzel. Jag vill utveckla mitt resonemang lite. De råd du frågar om, och får svar på, är i mångt och mycket "basic" vad beträffar bilvård. Till och med jag, som för många betraktas som jag har "fem tummar mitt i handen", vet bättre. Man byter inte olja var 10:e år bara för att man kör lite. Torkarblad byts inte heller var 10:e år. Det är inte för att jävlas det finns både ålder och körsträcka på en kamrem. Om motorn låter illa, då kör man inte vidare. Vet du hur länge förra ägaren hade bilen stående innan ni köpte den. Det kan ju varit länge. Det är tänkbart att "lilla blå" varit möjlig att rädda när ni köpte den. men förutsättningen var då att ni skyndsamt sett till att rätta till det som förra ägaren försummat. Bytt kamrem, med allt vad som där tillhör. Bytt olja i motor och växellåda. Bytt tändstift. Bytt torkarblad. Bytt däck o.s.v. Allt detta borde ha bytts av förra ägaren för länge sedan. Men jag instämmer med de som sagt att "lilla blå" är tekniskt slutförbrukad. Jag tror att det bästa är att köra till en bilåtervinning och lämna in bilen. Ni kan till och med kanske få några kronor för den. Sedan "gör ni om och gör rätt". Ni köper en annan bil. När ni har gjort det tar ni fram all dokumentation, om det finns. Om det inte finns, eller den "talar om" att servicestatusen inte är "up to date", lämnar ni in bilen och åtgärdar ALLT som försummats. Då kan ni ha större chans att få en bil som fungerar väl.
Hälsa hästen :D
//Sven
Vi har full dokumentation på bilen sedan dag 1. 2 hela pärmar med allsköns dokumentation. I princip allt utom bensin- och spolarvätska-kvitton finns, sedan snart 21 år tillbaka. Och Blå stod (inte avställd, men kördes inte mycket!) under de senaste 1,5
månaderna innan vi köpte den. Vi visste redan innan vad som var och inte var med den. Vi visste att vinterhjulen var original, kamremmen bytt för 14 år sedan, torkarbladen för 6 dito sedan osv. osv. Det var också därför vi bara gav 8 000 kr för den. Det vi däremot inte riktigt visste var hur den (inte) gick i hastigheter över ca. 80 km/h, vi provkörde bara 5-7 min på småvägar i 30-50 km/h. Men som sagt, den kostade bara 8 000 kr kronor också. Man kan inte förvänta sig en fullt fungerande bil då.
Sen håller jag med om att kamremmen kanske borde bytts snabbare, ja. Dessutom var den gubben snäll nog att byta både oljefilter och olja då. Så det behöver inte bytas på många år, kanske inte ens på Blås resterande livstid. Men annars, så lider ingen av felen direkt. Bilen behöver inte kunna gå snabbare än ca. 80 km/h. Sen, visst, tripp- och vägmätare är paj, avgassystemet sönderrostat m.m. Men so what? Blå funkar ju iaf, och är långt ifrån rasfärdig.
Ska hälsa Herr Häst från gamla gubben! :D