Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Om det ska diskuteras Biltemas hjullagerkvalite kan jag bara berätta att sist jag köpte framhjulslager där (visserligen till en 440) så stod det SKF på det och samma nr. som på orinallagret :shock: borde vara samma kvalité då eller hur

vetten
av chelseamatte
999 då hade det varit hur lugnt som helst, men när jag pratade med verkstaden på bilia i malmö så sa han 3600.
Betalade du 999 på bilia?

MVH
av Robert63
chelseamatte skrev:999 då hade det varit hur lugnt som helst, men när jag pratade med verkstaden på bilia i malmö så sa han 3600.
Betalade du 999 på bilia?

MVH
Nej, som jag skrev tidigare så tog en allbilverkstad 700 för jobbet, 299 kostade lagret på Biltema.
Användarvisningsbild
av Lilja
Det kan kanske vara beroende på lite vad det är för bilmodell med. Att det skulle skilja så mycet på samma bil har jag svårt att tro
av Robert63
Lilja skrev:Det kan kanske vara beroende på lite vad det är för bilmodell med. Att det skulle skilja så mycet på samma bil har jag svårt att tro
Jag vet vad jag betalade i alla fall, det lönar sig att vara om sig och kring sig ibland, några samtal kan spara en hel del pengar.

Troligen utgår Volvo bara från en lista, har svårt att tro att det tar en erfaren Volvomekaniker 3 timmar att byta ett lager då han gjort det 1000 gånger och har alla rätta verktygen. För exempelvis en tjänstebilsåkare är det ju lite skitsamma vad det kostar och Volvo är duktiga på att vårda vikten av sitt varumärke. Och ta betalt därefter...

Beträffande bilmodell så kör jag och chelseamatte samma bil bortsett från att han har en S och jag en V, annars samma årsmodell m.m.
av *pettson*
Lilja skrev:
Robert63 skrev:
Lilja skrev:3600 är ju med arbetskostnad inräknad, du får tänka på att dom tar nästan 1000 spänn i timmen och de är kanske 3 timmar debiterad tid på att byta hjullager. Köper du ett löst nytt hjullager på bilia, dvs inte biltema skräp som går sönder efter en vecka blir det betydligt billigare om du byter själv.
Varför skulle ett Biltema-lager hålla bara en vecka, hur jämför du? Eller utgår du rent generellt att allt från Biltema är skräp?
Skulle inte förvåna mig om det kommer från samma fabrik. Ska man byta själv krävs det specialverktyg. Just för att arbetet är av relativ simpel art (om man kan) och att Volvo tar upp mot 1000:-/h, så tycker jag absolut att det här är ett jobb man kan lämna till en icke auktoriserad verkstad.
Det är inte samma kvalité på biltema grejor som volvo orginal delar, som jag har skrivit i en annan tråd må det mycket väl vara gjort på samma fabrik men inte med samma material eller samma maskiner. Det finns en anledning till varför volvo orginal grejer är dyrare än biltema, samma anledning som biltemas grejer går sönder bra mycket snabbare. Efter alla dåliga köp på biltema som gått sönder en kort tid efter använding/montering kommer jag inte handla därifrån längre.
Ni får dock göra hur ni vill det bryr inte jag mig om, men frågar man får man svar.
tja Biltema säljer Timken.. och volvo likaså.. Även på biltema är det en lapp från timken med i lagerlådan.. Tror du dom vågar göra skräp och dessutom skylta med sitt namn? Vore ju ett självmord..
Men naturligtvis gör du hur du vill. En krank eftertanke är att 90 % av allt som går sönder i väldig förtid är felmonterat eller felbehandlat innan/efter montering. Kanske är det dags att uppdatera kunskaper?
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]