Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaffesump
Hallå! Då fick min s80 -99 en diagnos på Förvärmningsenhet främre lambdasond och Mekonomen tar härliga 5000:- för hela kalaset.

Bensin (B5244S - Denso - MT/AT)

100A - Intern styrmodul, arbetsminne (RAM), fel
- Intermittent.
2110 - Förvärmningsenhet främre lambdasond; kortsluten till B+/GND eller avbrott
-intermittent

Då Mekonomen sa att det bara var till att byta sonden så skulle allt vara bra efter det, men blev lite fundersam och tänkte höra med er som är fruktansvärt duktiga på Volvo!

Kan någon förklara för mig vad "kortsluten till B+/GND eller avbrott" Innebär, låter ju som att det är fel på kablaget också.
Sedan undrar jag om det är värt att ge sig på att byta denna själv för att komma ner i pris något, har för mig att det kan behövas någon from av programmering?

Som sagt, ingen bra koll alls på detta.

Mvh! God jul & gott nytt år!
Användarvisningsbild
av wissel
Du når Lamdasonden uppifrån utan några problem. Jag bytte på min 170hk, tog
kanske 15 minuter.
PÅ T motorn sitter den lite knepigare till.
Köpte en begagnad Densosond med rätt nummer för 1000:- inkl. frakt.
Så om du fått priset 5000 :- så byt verkstad.
Vad jag förstår så har du 140 hk motorn ?
av kaffesump
wissel skrev:Du når Lamdasonden uppifrån utan några problem. Jag bytte på min 170hk, tog
kanske 15 minuter.
PÅ T motorn sitter den lite knepigare till.
Köpte en begagnad Densosond med rätt nummer för 1000:- inkl. frakt.
Så om du fått priset 5000 :- så byt verkstad.
Vad jag förstår så har du 140 hk motorn ?
Hej! Tack för snabbt svar.

Vad jag fattade det som efter att ha läst i den klassiska biltema-boken som jag har glömt av namnet på, så sitter sonden under bilen.
Ja, 5000:- verkar lite väl att ta i, det sitter 170hk motor i bilen. :-)
Användarvisningsbild
av wissel
Du har 2 sonder i din bil, den som oftast spökar är den som sitter på ovansidan, du ser den direkt vid öppen huv. Det är förvärmningen som är kortsluten i sonden. Jag vill minnas att du bör/skall köpa DENSO, försöker du med annat fabrikat så blir det en tråkig historia av det hela.
Det "kanske" finns någon som lyckats med andra fabrikat efter mycket "trilskande". MEN mitt tips är Gör rätt från början. Så slipper du tänka mera på det.....:-)
Bild
av MickeM
Hej.

Du frågade vad förkortningarna betyder.

B+ är batteri plus
GND är jord. "Ground"

Datorn känner inte värmeslingan i sonden längre, och felkoden berättar möjliga orsaker.

Kortsluten till batteri plus, skulle betyda att motståndet försvinner.
Kortsluten till batteri minus (jord) betyder också att motståndet försvinner, (beroende på hur det är kopplat)
Avbrott i värmekretsen betyder givetvis att motståndet försvinner. (Vanligt fel på lamdasonder)

Att det är flera alternativ med, är för att koden i fråga är en EU standard kod, och återfinns i samtliga fordon sålda inom EU, efter 2001.
Volvo kan läsa ut mer exakta koder.

5000kr var lite dyrt.
En sond kostar ca 3000kr, så 2000 kr för montering är lite saftigt.
Dom skär ofta när man skruvar ur dom, så en gängtapp av rätt typ bör man ha.

Köp ingen universalsond. Det blir inte bra.
Den behöver inte programmeras in.

Micke.
av kaffesump
Tusen tack för era svar! Får tänka lite på huruvida jag ska lämna in den till någon billigare verkstad eller försöka ge mig på det själv, ingår ju trots allt 3 års garanti när dom byter ut den.
av mallesoft
Ursäkta om jag väcker tråden 2 år senare, jag har en Volvo s60 2,4T -01 mån 04, var F-N sitter övre Lambdasond? har googlat men får inget bra bildsvar, annars är det samma felproblem som TS har.
Går det alls byta själv på en parkering?
Vilken Lambda är ok att köpa?
Jag föredrar att handla från http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... g3922.html men det finns ett gäng att välja på
Vilken ska jag ha?
Någon postade en bild ovan men så ser det inte ut på min bil.

mvh
Tomas
av MickeM
Uppvärmingen är vanligaste anledningen till byte, och det är endast byte som gäller.

Sond1 sitter ungefär där bilden visar.
Har du turbo så, ser det anorlunda ut, men den sitter ändå FÖRE katalysatorn.
Det är betydligt trängre på en Turbo. Kanske måste göras underifrån.

Inget jag skulle göra på en parkering.
Dom kan sitta ₩¥£€% och specilahylsorna för lamdasonder, behöver ofta förstärkas med slangklämmor mm.
En gängtapp för att rensa gängen i hålet behövs ofta, så det är bra att ha.

Personligen skulle jag nog köpa sond på Volvo. Kolla pris åtminstone.
Viktigaste givaren i hela styrsystemet. Den skall vara EXAKT rätt.
Det går att köpa billigare över nätet också, om man vet tillverkare och nummer.
av mallesoft
MickeM skrev:Uppvärmingen är vanligaste anledningen till byte, och det är endast byte som gäller.

Sond1 sitter ungefär där bilden visar.
Har du turbo så, ser det anorlunda ut, men den sitter ändå FÖRE katalysatorn.
Det är betydligt trängre på en Turbo. Kanske måste göras underifrån.

Inget jag skulle göra på en parkering.
Dom kan sitta ₩¥£€% och specilahylsorna för lamdasonder, behöver ofta förstärkas med slangklämmor mm.
En gängtapp för att rensa gängen i hålet behövs ofta, så det är bra att ha.

Personligen skulle jag nog köpa sond på Volvo. Kolla pris åtminstone.
Viktigaste givaren i hela styrsystemet. Den skall vara EXAKT rätt.
Det går att köpa billigare över nätet också, om man vet tillverkare och nummer.
Hej, tack för det svaret jag inte ville ha :cry: F-n jag har ju turbo modellen ju, men den går att komma åt underifrån iaf då? tyvärr blir det parkerings mek, har inte den förmögenheten att sponsra en verkstad :(

Specialhylsa? funkar inte spärrringnyckel och en avbitare tror du? gängtapp, ok vilken storlek? Något "proffs" sa att Bosch ska funka, så det är helt fel då på mister autos grejjer? många dumma frågor blir det :)
mvh
Tomas

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]