Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pbengtss
Är det nåt man gör på parkeringen i nollgradigt väder på den här bilen?
Vilken variant ska jag ha? Har läst om antingen skruv eller mutter mot drivaxeln. Typgodkänd 1998-10-30.
Vilka verktyg behövs förutom de vanliga ring-/hylsnycklarna?
Finns det någon bra beskrivning för bytet någonstans?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Inget jag skulle göra ute i nollgradigt iaf
2. Kolla på bilen om du har butter eller bult?
3. E-torx storlek.... kommer inte ihåg..., slägga, har du mutter så ett rejält förlängingsrör, jag tog till en 5m parabolstång som hävarm :)
4. haynes, vida, vadis, finns säkert online också om man googlar lite...
av Fritzell
Har man gjort det förut är det inga problem att göra det ute i relativ kyla men bromsen måste ner och krånglar det och det drar ut på tiden kan det ju bli ett par extra kafferaster.
Momentnyckel, ev nya bultar till bromsen och E hylssats behöver du, definitivt ny mutter/bult till navet, stålborste till den synliga delen av navgängorna. Ev gassvets till fastrostade bultar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Klart det går att göra på parkeringen det är såpas lätt på dessa bilar :) Om du har en 99a årsmodell så är det en skruv i mitten som håller drivaxeln och du måste ha ett lager till samma årsmodell då det skiljer i splinsen mellan 98-99. Bromsen (oket) tror jag att du inte behöver ta bort har för mig att inte jag gjorde det :???:

Det är som sagt inte vanliga skruvskallar på dom fyra bultarna som håller lagret utan E-skallar. Om jag kommer ihåg rätt så är det sådana här hylsor du behöver ha, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016714/
av pbengtss
Kanske borde återkoppla...
Det var ju inte hjullagret som förde oväsen, det var helt enkelt pyspunka :oops: Däcket tog därför i något i svängarna så det lät precis som ett kasst hjullager.
Användarvisningsbild
av taxi
Bara att byta till vinterdäck då och skjuta på problemet tills i vår då! Så gjorde jag för ett par veckor sedan när jag fick dubbelpunka på sommarhjulen..

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]