Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Upptäckte idag när jag rullade ner för en lång och brant nedförsbacke att bilen aldrig visade 0 i förbrukning. Låg stadigt på 3.4/100km hela tiden. Har inte dessa bilar system som stänger av bränsletillförseln när jag släpper gasen? Tycker det verkar märkligt. Någon som vet hur systemet fungerar? Är det en sensor vid gaspedalen?
Kan bero på motortemperaturen och vilket varvtal du hade. På min bil (med Bosch ME7) så är bränsleavstängnignsvartalet markant högre när motorn är kall. Första minuterna efter man startat motorn kall så är jag tveksam till att den stänger av soppan alls (katalysatorn ska ju värmas etc).
SubMarine skrev:Kan bero på motortemperaturen och vilket varvtal du hade. På min bil (med Bosch ME7) så är bränsleavstängnignsvartalet markant högre när motorn är kall. Första minuterna efter man startat motorn kall så är jag tveksam till att den stänger av soppan alls (katalysatorn ska ju värmas etc).
Okej! Ja det kan ju faktiskt stämma. Den var kall när detta hände. Men jag tycker även att den är så oootroligt seg på att få ner förburkningen när man motorbromsar. Såg även att termostaten verkar hålla nere temperaturen litegrann. Kanske den kan bidra?
Lucif3r skrev:Kolla felkoder, vissa koder stänger av fueltrimmet(bl.a. kylfläkten). Min gick heller aldrig ner i 0(eller under 0.4, för den delen) innan jag fixade min fläkt som kablaget var av på. Nu hoppar den ner till 0 nästan omgående oavsett 1500 eller 2500rpm :)
Det låter intressant! Då måste jag köpa en kabel antar jag. Eller kan man görs en felkodsläsare? Fick du lägre förbrukning när du fixat det?
Har du en turbo eller glt är det vol-fcr som gäller, är det en fenix så kan du bygga egen läsare.

Ja, förbrukningen överlag gick ner skapligt mycket när fueltrimmet började fungera som det är tänkt. Tillsammans med rättställda kammar och fräscha stift så går det köra den på 0.62, jämnfört med inte en cl under 0.8.

Jag tittade nu på bilder på bagageutry[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]