Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Okej... Jag räknade då på drygt den dubbla körsträckan.
av KrilleW
leiwi skrev:tänk bara på att det kan kosta en del vid återlämnandet , skador efter dörruppslag , skrapade fäljkater mm,mm,mm , det är mycket som inte är normalt slitage :shock:

Det där är ju bara trams.
Det blir inte dyrare med skador bara för att du privatleasar bilen än om du äger den. Det är exakt samma självrisker på försäkringen i bägge fallen. Och skador på bilen måste du ju åtgärda i vilket fall som helst när du säljer bilen. För du tror väl inte att någon vill köpa en tre år gammal bil av dig om den har skrapskador på fronten?

Jag har fått ett häfte där de svart på vitt visar vad som är normalt slitage och inte. Stenskott i frontpartiet och motorhuv är normalt slitage. Ett dörruppslag per karossdel är normalt slitage. Likaså mindre skrap på fälg. Eventuella skador skriver du skadeanmälan på när du lämnar tillbaka bilen, så får du betala självrisk, inget annat. Övermil kostar mig 7kr/mil. Kör jag 1000 mil för mycket kostar det 7000kr. Ingen större risk för svindyra räkningar vid återlämnande tycker jag...
av intruder1400
KrilleW skrev:
leiwi skrev:tänk bara på att det kan kosta en del vid återlämnandet , skador efter dörruppslag , skrapade fäljkater mm,mm,mm , det är mycket som inte är normalt slitage :shock:

Det där är ju bara trams.
Det blir inte dyrare med skador bara för att du privatleasar bilen än om du äger den. Det är exakt samma självrisker på försäkringen i bägge fallen. Och skador på bilen måste du ju åtgärda i vilket fall som helst när du säljer bilen. För du tror väl inte att någon vill köpa en tre år gammal bil av dig om den har skrapskador på fronten?

Jag har fått ett häfte där de svart på vitt visar vad som är normalt slitage och inte. Stenskott i frontpartiet och motorhuv är normalt slitage. Ett dörruppslag per karossdel är normalt slitage. Likaså mindre skrap på fälg. Eventuella skador skriver du skadeanmälan på när du lämnar tillbaka bilen, så får du betala självrisk, inget annat. Övermil kostar mig 7kr/mil. Kör jag 1000 mil för mycket kostar det 7000kr. Ingen större risk för svindyra räkningar vid återlämnande tycker jag...
Erkänner att jag är dåligt uppdaterad ! Förr fick du bara använda en självrisk per skada !
Eller har det ändrats ?
av KrilleW
intruder1400 skrev: Erkänner att jag är dåligt uppdaterad ! Förr fick du bara använda en självrisk per skada !
Eller har det ändrats ?
Självfallet så måste man betala en självrisk per skada. Det jag syftar på är att det är lika dyrt att reparera skador på en bil du själv äger som en bil du privatleasar.
av Gunner
Har för mig att 18 kronor per övermil är summan hos Volvo och andra "seriösa" märken. Sen finns det en hel del skräckexempel också! Så det gäller att läsa det finstilta, som vanligt!! ?:-/
/Mats
av intruder1400
Övermil o missköt kan väl kosta mycke när bilen lämnas tillbaks vid privatleasing !
Har du köpt bilen är väl bara egot som får sig törn :D
Är det inte de Leiwi syftar på
Användarvisningsbild
av Vojje
varför skulle man sälja bilen efter tre år?
vem säljer sin brödrost, dammsugare och TV efter tre år?
Köpet man ngt är det för att behålla det...
av KrilleW
intruder1400 skrev:Övermil o missköt kan väl kosta mycke när bilen lämnas tillbaks vid privatleasing !

Skador måste ju repareras i vilket fall som helst den dagen du ska sälja bilen, varesig du privatleasar eller äger bilen. Säljer du en skadefri bil du äger så får du betydligt mer för den än om den är skadad, ellerhur?

Som som är dyrt med övermil är ju en individuell åsikt, men jag anser inte att de 7kr per mil jag eventuellt kör för mycket är speciellt dyrt såvida jag inte kör flera tusen mil för mycket. Och den sannolikheten är ju ungefär lika stor som att jag kammar hem 900 miljoner på Euro jackpot...som jag inte ens spelar på.
av intruder1400
KrilleW skrev:
intruder1400 skrev:Övermil o missköt kan väl kosta mycke när bilen lämnas tillbaks vid privatleasing !

Skador måste ju repareras i vilket fall som helst den dagen du ska sälja bilen, varesig du privatleasar eller äger bilen. Säljer du en skadefri bil du äger så får du betydligt mer för den än om den är skadad, ellerhur?

Som som är dyrt med övermil är ju en individuell åsikt, men jag anser inte att de 7kr per mil jag eventuellt kör för mycket är speciellt dyrt såvida jag inte kör flera tusen mil för mycket. Och den sannolikheten är ju ungefär lika stor som att jag kammar hem 900 miljoner på Euro jackpot...som jag inte ens spelar på.
Absolut !
Men äger du bilen kan du välja o köra vidare vilket inte funkar med leasing !
av Tjocken
intruder1400 skrev:
KrilleW skrev:

Absolut !
Men äger du bilen kan du välja o köra vidare vilket inte funkar med leasing !
Sanning med modifikation. Mitt avtal står det iaf att jag har första tjing på att köpa bilen efter tre år. Och då är det egentligen bara hosta upp vad som står som restvärde och sen är det frid och fröjd liksom. Då kam du köra vidare med bilen sen hur länge som helst, utan att laga några eventuella skador eller betala för några övermil eller liknande.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 22
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]