Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
Skenladd?
Jag hade ju felkod på "turbotryck för högt"
Vad krävs för att utlösa denna felkod? Vanlig chipping eller att något är fel?

Är det något som jag måste åtgärda och i så fall hur?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Laddtrycket är elektroniskt styrt. Felkoden sätts när trycket överskrider det boxen är programerad för(t ex någon tattare bara skruvar på WG-stången). WG-stången ska man f.ö. aldrig skruva på, förutom när man ställer in grundladdet. Man skruvar INTE på wg stången för att "trimma" eller "höja laddet", det blir bara katastrof av det.

Med ett chip ändrar man ju programvaran så den laddar mer(och sprutar in mer bränsle osv), så naturligtvis sätts inte den felkoden då, eftersom den laddar det den ska.

Så, med andra ord, koden sätts när något är fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det skadar nog aldrig. Annars kan du ju koppla ur kontakten(inte slangarna) till magnetventilen och se hur mycket den laddar då. Med kontakten urkopplad kommer den enbart ladda grundtrycket.
Grundladdet är väl 0.4 även på 850 om jag inte minns galet. 0.3-0.4 någonstans där iaf..
av MrPontus
bilen är fixad nu, dom hade aldrig tidigare sett att den där "pluggen" lossnat, dom hittade den inte heller i systemet för att beställa delar, men det har löst sig tillslut.
med byte av dörrstopp hjulinställning och justering av grundladd så slutade det på 10152kr
vet inte om jag blev lurad på justeringen av grundladdet, mekanikern sa bara "jag har provkört, den är original, den justerar elektroniskt så det är intet man justerar" ändå så har dom fakturerat runt 1500kr för justeringen.
vart lite nya slangar också https://www.dropbox.com/s/obnsfkxlbl4ru ... 5.jpg?dl=0
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, det stämmer att man inte /ska/ justera laddtrycket.
MEN, har någon gjort det av någon anledning(någon byfåne som ville ha mer ladd och inte hade en susning om vad denne pysslade med, t ex.. Skrämmande hur vanligt det är faktiskt...) måste givetvis grundladdet ställas in korrekt igen.
Den elektroniska styrningen utgår ifrån att turbon laddar grundtrycket, varken mer eller mindre, och baserar den elektroniska styrningen på det. Så är grundladdet fel så blir även elektroniska styrningen åt h-e(med förödande konsekvenser om det är riktigt illa, tror inte det är så i ditt fall dock)..
av MrPontus
andreasw skrev:Hutlöst dyrt!! Du kunde fått en fin och fungerande T5a för dom pengarna.
det var något oljeläckage också som dom fixade till.

men fina och fungerande T5or växer inte på träd för dom pengarna.
rostfri
under 20000 mil
taklucka

och jag har ju nu en fin och fungerande T5a för dom pengarna :)
Lucif3r skrev:Nej, det stämmer att man inte /ska/ justera laddtrycket.
MEN, har någon gjort det av någon anledning(någon byfåne som ville ha mer ladd och inte hade en susning om vad denne pysslade med, t ex.. Skrämmande hur vanligt det är faktiskt...) måste givetvis grundladdet ställas in korrekt igen.
Den elektroniska styrningen utgår ifrån att turbon laddar grundtrycket, varken mer eller mindre, och baserar den elektroniska styrningen på det. Så är grundladdet fel så blir även elektroniska styrningen åt h-e(med förödande konsekvenser om det är riktigt illa, tror inte det är så i ditt fall dock)..
precis, och det höll den äldre mannen med om som lade in min beställningen, men den här unga killen verkade ju nöja sig med att provköra, visst kanske det märks när man provkör om det är original eller ej, men lite saftigt att ta betalt fullt pris för något om man inte gör en riktig kontroll av det (jo jag har läst och sett hur man ska göra om man gör det korrekt)

såg på ett amerikanskt volvo forum att många rekommenderade att man skulle skruva två varv på wastegaten "jag gör det på alla mina bilar" så det finns nog många byfånar.

ska kolla efter felkoder imorgon, har jag inga då är säkert allt okej :)
Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]