Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:
conny85 skrev:Hur kan denna vara sådär grisig då ..bör man ge sig på jobbet eller bara sälja bilen och köpa en annan? Min kropp verkar inte må så bra att de som blåses ut på en eftersom jag känner mig dyng förkyld.
Det är ju "förkylningstider" så dra inga förhastade slutsatser! ;)

Byt ut den, det tar ju lite tid i anspråk men är inte så bökigt som man skulle kunna tro.
Får hoppas det :P

Nu har jag försökt städa evapolatorn i 2h , kört med klorin och massa rengöringsmedel, avfettning och borstat med en liten borste, spolat med vatten och sen blåst med tryckluftpistol! det blev mycket bättre men tror inte ja fått bort allt men som sagt blev mycket bättre (flänsarna ser dock jäkligt slitna ut)! Se här:

Vad tror ni? räcker det där eller ska man spruta på nå bakteriedödande medel också , typ sån AC rengöring och blåsa rent igen? Jag känner inte att jag orkar riva hela bilen för att komma åt och byta den.. Dessutom är det en gammal polis bil så de är sladdar till tusen och massa dosor och kopplingar överallt :/
Senast redigerad av 1 conny85, redigerad totalt 0 gånger.
SubMarine skrev:Denna kanske kan funka?
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... ng-629360/

Annars finns ju AC-rengörare som man ställer i bilen och där behållaren tömmer sig i bilen medans fläkten är på, men jag skulle personligen hellre ha på det direkt på evaporatorn där ju bakterierna sitter.

Ok den kan jag testa , sere vettig ut , bara den funkar och gör sitt jobb så :) såna där flaskor som tömmer sig har jag testat men vete fasen om dom känns så trovärdiga, nackdelen med dom är ju också att när man väl tryckt ned knappen så pumpar den ju i en jäkla fart tills flaskan är tömd.. men du menar alltså då att ja ska spruta den flaskan mot kylaren då tills att den är tömd , än att låta den stå på golvet med återcirkulationen på. Eller man kanske kan göra bägge delarna , både jula flaskan och sen en ac rengörare från biltema som är sån flaska som tömmer sig själv och köra den direkt mot evaporatorn?
Den ser rätt ren ut :) frågan är inte om flänsarna blev skadade när du gjorde ren den eller så har någon annan helt enkelt varit framme (föregående ägare) och skadat den.

Så här ser min ut, men nu har ju min bil alltid haft kupéfilter också.
Bild
DayDreamer skrev:Den ser rätt ren ut :) frågan är inte om flänsarna blev skadade när du gjorde ren den eller så har någon annan helt enkelt varit framme (föregående ägare) och skadat den.

Så här ser min ut, men nu har ju min bil alltid haft kupéfilter också.
Det kan nog ha varit jag för innan jag visste vad det var så drog jag med en mejsel för att se hur tjockt skiten satt :P men dom är skadade lite överallt där jag inte dragit så kanske är en blandning av bägge delar du nämnde hehe. Din såg väldigt trevlig ut :) kan prestandan tagit skada nu när flänsarna är så pass tilltygade? Jag var nere idag och rengjorde åter igen men ser ut som de sitter en del kvar längre in i flänsarna liksom.. men visst har de dock blivit bättre, men för att få helt bra så åker man nog på ett byte , vilket jag inte ser fram emot om jag bara ska ha bilen i 5 månader. Hur skulle ni gjort i min situation? nöjt er med städningen? eller kört byte trots kort ägande.
Hilmer skrev:Skadade flänsar försämrar ju effekten och hindrar luftflödet, men i övrigt är det väl bara att låta det vara om du inte vill byta den.
ajaj då , försökte öppna upp dom skadade som satt ihop men det blir ju nästan en omöjligt uppgift!
conny85 skrev:
Hilmer skrev:Skadade flänsar försämrar ju effekten och hindrar luftflödet, men i övrigt är det väl bara att låta det vara om du inte vill byta den.
ajaj då , försökte öppna upp dom skadade som satt ihop men det blir ju nästan en omöjligt uppgift!

Tror det bästa är att du kör nåt medel för att få bort bakterierna och sedan låter det vara ifall du inte ska byta den.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&[…]

om du lägger en destination, "pratar&quo[…]