Lucif3r skrev:Hm, intressanta idéer här... Jag blir aldrig klok på avgasvärden och vad dom indikerar, förutom lambdan...
Så, om man har hög HC(80+), men alla andra värden är tämligen perfekta(lambda 1.0, co ~0.1 typ), inget avgasläckage osv, är det troligen kissen som börjar tacka för sig då?
För min egen kärra har lite problem med HC'n, bes. -15 blev den nästan underkänd med HC på 92 tror jag, bes. -16 fick jag strax över 70 och då hade jag bytt kamrem, stift, olja, osv osv. Med andra ord törs jag nästan lova att min motor är i perfekt skick nu, eller ja, så perfekt en snart 20år gammal 25k mil oöppnad motor kan vara iaf :) 70 i HC är ju en klar förbättring över 90+, men ändå högt tycker jag...
Besiktningen är bara intresserade av om bilen är godkänd eller inte. Testet och kraven är uttänkta så att testet ska gå snabbt, och så att det ska vara svårt att hamna "på gränsen". Om motorn går bra och katalysatorn fungerar så blir bilen godkänd, även om den inte är optimalt varmkörd etc. Om motorn misständer eller lambdaregleringen inte fungerar så finns ingen chans att bilen går igenom.
Värdena som besiktningen noterar på protokollet är mer av byråkratisk natur än en bild av hur bilen "mår". De visar att vi mätte upp si och så, och därför är bilen godkänd eller inte. Om besiktningen mätte två gånger på samma bil med en stund emellan skulle man antagligen kunna få ganska olika värden. Däremot skulle den med mycket stor säkerhet bli godkänd båda gångerna (eller bli underkänd båda gångerna).
Därför behöver man inte bry sig så särskilt mycket om värdena på protokollet så länge bilen är godkänd. De kan variera ganska mycket beroende på omständigheterna, och säger inte jättemycket om hur bilen mår. Ibland har teknikerna precis vansinneskört bilen fyra varv runt kvarteret på tvåans växel i 70 km/h (säkert utmärkt för avgasvärdena!), ibland har de rullat ut den på tomgång ur hallen och just fått tjuvstopp på bromsprovaren (antagligen dåligt för avgasvärdena).
Däremot kan man fundera lite när de har svårt att få igenom bilen, och t ex behöver varmköra extra. Då är kanske något på gång. Tecken på dålig katalysator är just att lambdavärdet är rätt (det mäts på varv) men HC och CO-halterna på varv och tomgång är ungefär de som motorn skulle ha utan katalysator.