Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kullarp
Hej!

Ny medlem här på forumet, brukar alltid kolla här när det är problem... Men nu hittade jag ingen tråd som stämde in på mina frågor... så startar en egen!

Har lite bekymmer med min V70 -00 2,4 140hk

Fick nedslag på bilprovningen då HC och CO värdena är förhöjda.

har gjort följande...

oljebyte med filter
luftfilter
bränslefilter
tändstift
20% E85

beskiktigade igen... denna gången var värdena bra på 2500 varv men fortfarande för höga på tomgång

värden:
CO: 1,7 (0,5)
CO 2500: 0,1 (0,3)
HC: 162 (100)
Lambda: 1,00 (0,96-1,04)

Lambdavärdena var bra, antar då att sonden är ok?

Nu går tankarna mot att byta katalysator... frågan är därför, funkar universalkat från Biltema? eller måste man satsa på modellanpassad?
Såg även att Biltema hade universalkatalysator för bilar med OBD 2 som denna Volvon har. Funkar det med den vanliga Universal? Eller måste det vara den för OBD 2?
Kan man köpa den enklaste katten utan lambdauttag och svetsa svetsmutter direkt efter katten till diagnostiksonden? eller tänds motorlampan då för fel värden?

Kan man kanske rentav lösa problemet genom att köra mer E85?

Den här typen av bekymmer är enl mig det tristaste som finns...
Tacka vet jag mekaniska fel, där man kan se med ögat vad som är tokigt! :D

MVH //Niklas
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla så att du inte har luftläckage någonstans först, insugs packningen kan vara en felkälla, samt kontrollera så att vevhusventilationen inte är tät. En tät vevhusventilation får avgasvärdet att sticka iväg, för att kolla vevhusventen så räcker det med att du rycker upp oljestickan när motorn står på tomgång, bolmar det upp rök betyder det att vevhusventilationen är tät, kommer det ingen rök så är antingen motorn för kall eller så fungerar vevhusventilationen. Värt att kolla detta innan du slänger ut en massa pengar på en kisse :D
av Kullarp
Tack för svar!

Har insugspackningen liggande hemma, har tänkt riva och byta oljefällan.
ventilationen funkar dock, inget sug genom stickan.
Vill först ha den besiktigad då det känns meningslöst att lägga pengar och tid innan den är godkänd av bilprovningen.
tror inte att det är tjuvluft heller, har kollat med startspray.

tack för svar

MVH //Niklas
av NilsO
Tror också på katalysatorn. En verkstad kan enkelt kolla om katalysatorn fungerar eller inte, så slipper man byta den på prov. (Man gör i princip så att man startar bilen med avgasmätare inkopplad och ser vad som händer när katalysatorn värms upp.)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är skapligt mycket jobb att byta till universalskatt, då orginal är 3-stegs katt samt har bakre lambdan i sista delen av kissen. Lär ju kapas och svetsas en hel del eftersom katten är en del av downpipen.
Det är möjligt att det fungerar att flytta sonden till precis efter katten men, lika möjligt att det inte skulle fungera.

Jag skulle nog föreslå att leta reda på en katt från en skrot istället, helst självplock, om du vill ha en så billigt som möjligt och slippa onödigt mycket jobb.
Användarvisningsbild
av Nexus
Sonden efter katt fungerar. Sitter så på min 3" downpipe. Sen så säger jag nog som lucif3r att det är mera jobb bygga om till universalkatt än köpa på skroten.
av NilsO
Men iofs. Om bilen har en diagnossond så borde motorstyrningen varna för att katalysatorn fungerar dåligt (avgasreningslampa, felkoder). Jag vet inte precis hur känslig den funktionen är, kanske kan katalysatorn vara såpass dålig att avgasvärdena blir underkända utan att motorstyrningen upptäcker det.
av Kullarp
Oj här hade det hänt en de!...

tack för alla svar och tankar!

Arbetet är jag inte särskilt rädd för, är mest nyfiken på om en universalkatt funkar.. Har hört om en del 850 modeller där nästan bara modellanpassade funkar..

ska kolla med mätutrustning hur den renar

testade även nyss att rycka kabeln till tomgångsventilen, kändes som att motorn gick renare när jag gjorde det faktiskt. ska även pröva att göra så med mätutrustning inkopplad.
har när jag köpte bilen för ett år sedan rengjorde jag den ventilen, var helt igensatt och rörde sig inte alls då, så kanske det blir fel värden på tomgången nu om den inte reglerar rätt? spännande att se om det blir bättre när bara spjället styr!?

//Niklas
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]