- ons 19 okt 2016, 19:26
Hej,
Jag har en 945:a från 92 (38k mil) som har extremt ojämn tomgång.
Nystartad så ligger kan den pendla mellan 700 - 1200 varv. Varmkörd så gick den i förra veckan upp i 2500 stillastående men oftast så går den ner till under 1500 så fort bilen slutat rulla.
Tidigare har jag haft problem med att den gått ner mot 300 varv och sedan dött ifall jag inte lägger på gas.
Följande har testats och möjligen i viss mån påverkat tomgången men den har egentligen bara blivit mer och mer opålitlig:
Rengjort spjällhus.
Rengjort och smort tomgångsventil.
Test med annan tomgångsventil
Test med annan luftmassemätare.
Kontrollerat vacuumslangar.
Kontrollerat tjuvluft med startsprej.
Rengjort och smörjt spjällpotentiometer.
Bytt luftfilter.
Pga problem med att starta bilen:
Bytt tändstift & kablar.
Bytt spole.
Detta är min första bil och även om jag lärt mig en jävla massa av att laga några av de otaliga problem jag haft med den så börjar jag känna mig aningen nedslagen.. All input uppskattas stort!
Jag har en 945:a från 92 (38k mil) som har extremt ojämn tomgång.
Nystartad så ligger kan den pendla mellan 700 - 1200 varv. Varmkörd så gick den i förra veckan upp i 2500 stillastående men oftast så går den ner till under 1500 så fort bilen slutat rulla.
Tidigare har jag haft problem med att den gått ner mot 300 varv och sedan dött ifall jag inte lägger på gas.
Följande har testats och möjligen i viss mån påverkat tomgången men den har egentligen bara blivit mer och mer opålitlig:
Rengjort spjällhus.
Rengjort och smort tomgångsventil.
Test med annan tomgångsventil
Test med annan luftmassemätare.
Kontrollerat vacuumslangar.
Kontrollerat tjuvluft med startsprej.
Rengjort och smörjt spjällpotentiometer.
Bytt luftfilter.
Pga problem med att starta bilen:
Bytt tändstift & kablar.
Bytt spole.
Detta är min första bil och även om jag lärt mig en jävla massa av att laga några av de otaliga problem jag haft med den så börjar jag känna mig aningen nedslagen.. All input uppskattas stort!