Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JoBu
Hej,

Jag har en 945:a från 92 (38k mil) som har extremt ojämn tomgång.

Nystartad så ligger kan den pendla mellan 700 - 1200 varv. Varmkörd så gick den i förra veckan upp i 2500 stillastående men oftast så går den ner till under 1500 så fort bilen slutat rulla.

Tidigare har jag haft problem med att den gått ner mot 300 varv och sedan dött ifall jag inte lägger på gas.

Följande har testats och möjligen i viss mån påverkat tomgången men den har egentligen bara blivit mer och mer opålitlig:

Rengjort spjällhus.
Rengjort och smort tomgångsventil.
Test med annan tomgångsventil
Test med annan luftmassemätare.
Kontrollerat vacuumslangar.
Kontrollerat tjuvluft med startsprej.
Rengjort och smörjt spjällpotentiometer.
Bytt luftfilter.

Pga problem med att starta bilen:
Bytt tändstift & kablar.
Bytt spole.

Detta är min första bil och även om jag lärt mig en jävla massa av att laga några av de otaliga problem jag haft med den så börjar jag känna mig aningen nedslagen.. All input uppskattas stort!
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inte kollat om du har några felkoder? Om du inte har några felkoder ger även det en "fingervisning" om var du ska söka. Då är allt elektriskt Ok och du får leta bland sådant som inte kan generera felkoder. Just sådana problem som du beskriver brukar vara relaterat till spjällhus, gasspjäll, spjällkontakten, vevhusventilationen, oljefällan och liknande. Det ger oftast inga felkoder. Om du kollar noga på gasspjället så ska det (med utskruvad stoppskruv) vara helt stängt, ska inte komma något (nästan) ljus om du håller spjällhuset mot ljuset. Om du tar bort gasspjäll och axeln och putsar hela huset med fint slippapperr så det är helt slätt (brukar finnas slitkanter) och även putsar gasspjället så kan du justera in spjället så det blir helt tätt. Sedan justerar du stoppskruven och spjällkontakten till rätt läge, det ska vara ganska exakt. När detta är riktigt så brukar tomgången också bli riktig. Annars för du gå vidare med vevhusventilationen och oljefällan. Även alla andra slangar till och från tomgångsmotorn, även slangen mellan LMM och spjällhuset kan bli sprickor i
Användarvisningsbild
av erikn
Jag hade liknande problem (dock inte lika stora som du har) och då var det ett stift som var böjt. Det var det som gick till spjällägesgivaren. Blev inte så där jättebra kontakt...

Bild
av Volvoo945
Hade samma problem på min 96a.

Kollade allt som du har kollat men det visade sig vara kontakten till motortemperaturgivaren som var dålig. Bytte den och sen funkade den.
av JoBu
Tack för svar!
Inga felkoder på i hål 6 eller 2. Hål tre hade ett stift i sig men där fick jag ingen kod alls..
Stiften såg bra ut i spjällägesgivaren. Ska kontrollera tempgivaren.
av JoBu
Jag hade ute gasspjället ännu en gång och rengjorde och smörjde det. Efter detta gick varvtalet vid tomgång ner till ca 200 så jag fick skruva in skruven som öppnar upp spjället tills jag fick en tomgång på 600.

Efter detta gick bilen ganska mycket som den ska på kortare sträckor men efter att jag stått i en bilkö på motorvägen i 30 minuter började den spöka igen. Den drev på (för högt varvtal) när jag hade växel i och även varvtalet vid tomgång började snabbt klättra upp ända till det låg på strax över 2500 varv. Då körde jag av och stängde av motorn. Jag upplevde då att motorn var väldigt varm. Termometern stod på lagom medeltemperatur men det känndes ovanligt varmt i motorrummet och snön fräste bort på två sekunder när jag kylde ner motorn. Kanske inget onormalt dock? Framsidan på radiatorn var inte varm så den hade inte öppnat för kylninigen där..

Efter att motorn svalnat under 20 minuter så gick den mer normalt igen men något förhöjt varvtal.

När jag kallstartade den på kvällen så var varvtalet vid tomgång direkt uppe i 2000 varv. Då upptäckte jag att varvtalet gick ner rejält en kort stund ifall jag slog på lådan till luftfiltret.. Vad kan det betyda? Inget händer när jag slår på tomgångsmotorn eller gasspjäll eller något annat i omgivningen till dem.
Användarvisningsbild
av lennarte
JoBu skrev:Jag hade ute gasspjället ännu en gång och rengjorde och smörjde det. Efter detta gick varvtalet vid tomgång ner till ca 200 så jag fick skruva in skruven som öppnar upp spjället tills jag fick en tomgång på 600.
Den skruven ska inte användas för justering av timgångsvarvet. Det är ganska noga att skruven till gasspjällstoppet är rätt justerat, liksom gasspjällkontakten. Om du "kör" "diagnosfunktion 3 i diagnostikboxens hål 2 (bränsleboxen) så testar du om tomgångsmotorn fungerar (bl.a). Om du har hög tomgång när det är rätt justerat i/vid spjällhuset så prova att "klämma åt" en av slangarna till/från tomgångsmotorn. Motorn ska (i princip) då dö eller i alla fall gå ner ordentligt i varv på tomgång. Om den inte gör det är det in läcka någonstans där det kommer in tjyvluft. Kolla på vevhusventilationsn också, det kan vara väldigt "murket" där, sitter en klen slang mellan oljefällan och insuget som kan spricka sönder och "hoppa av". "Startgasmetoden" är ingen 100 %-ig säker metod, man kommer inte åt att spruta överallt. Bättre är att lossa på slangarna en efter en och plugga till insuget. Har du AC så sitter det en vakuumtank innanför stötfångaren fram och det är vakuumstyrt värme och ventilation. Jag hade en läcka på slangen till eller i den tanken så jag pluggade den anslutningen, ventilationen funkar ändå, med lite tvekan.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
När du har ute gasspjället för rengöring så putsa kanterna på spjället hela vägen runt och även hela halsen i spjällhuset med fint sandpapper (spjällaxeln ute). När du sedan monterar gasspjället (jag vände mitt, det var väldigt slitet. C:a 40000 mil) så får du försiktigt "knacka" på spjäller så det blir (i pricip) absolut tätt. Man ska inte kunna se en minsta ljusstråle när spjället är stängt och stoppskruven urtkruvad. Sedan justerar du stoppskruven och spjällkontakten, noga enligt specifikationer, så ska det fungera.

Ps. såg att jag redan skrivit det mesta av detta redan, men det kanske tål att upprepas.... :-)-)
av NilsO
Det stämmer att det är viktigt att justera spjället rätt. Skruven är till för att hindra att spjällskivan stoppar mot väggarna i själva spjällhuset (då skulle det snart slitas ut). Den är inte en justerskruv för tomgången.

Kolla så att spjällägesbrytaren (spjällkontakten) verkligen sluter när gaspedalen är uppsläppt. Det ska vara 0 Ω mellan två av stiften då.

Prova att ta bort alla vakuumslangar till insuget och plugga anslutningarna (t ex med små pluggade slangbitar), eller kläm åt på dem. Förutom den till tomgångsventilen, då. Det kan t ex dras tjuvluft genom ledningen till kolkanistern om det är fel på den, eller genom bromsservot. Starta motorn först efter att du pluggat/blockerat alla ledningar. Om den får normal tomgång då, så har du delvis hittat felet.

(Vakuumtanken för AC finns inte på 940. Däremot går en eller två vakuumledningar in till kupén, och dem kan man alltså blockera. De är dock ganska tunna, och om allt annat fungerar som det ska brukar det inte påverka tomgången ens om man låter dem vara öppna.)

Kolla också de två jordpunkterna på insuget. Allt som har med bränslesystemet att göra jordas där.
JoBu skrev: När jag kallstartade den på kvällen så var varvtalet vid tomgång direkt uppe i 2000 varv. Då upptäckte jag att varvtalet gick ner rejält en kort stund ifall jag slog på lådan till luftfiltret.. Vad kan det betyda? Inget händer när jag slår på tomgångsmotorn eller gasspjäll eller något annat i omgivningen till dem.
Luftmassemätaren sitter väl där... kanske något glapp i den?
av JoBu
Tack för alla svar jag ska göra kontrollerna efter era instruktioner samt återställa stoppskruven (så fort jag kan göra det utan att motorn dör för just nu är tomgången så låg att den nog dör om jag skruvar tillbaka den).

Jag har nu tagit ut filtret i vevhusventilationen samt bägge slangarna som går från det för rengöring. Den smala slangen kan ev. vara lite igensatt. Det är väldigt tungt att försöka blåsa luft genom den med munnen.. Ser inte ut som att det borde vara det på en 15 cm slang med nästan 5mm innerdiameter?

Jag plockade även loss hela luftfilterboxen och noterade att tidigare ägare har borrat en massa hål i boxen under filtret.. Kanske en fingervisning i rätt riktning? Märkte även att det fanns ett spjäll i insuget till boxen. Spjället har en packning för att hålla tätt mot väggarna och det ser fint ut men kan det vara detta som påverkades när jag slog på lådan? Kan det påverka varvtalet?

Verkar f.ö inte var glapp i LMM.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]