- tis 18 okt 2016, 17:06
#1117788
Har en Volvo 855 från 1995 med B5252 S motorn d.v.s 140 h.kr. 10 ventiler. Efter byte av startmotor till en begagnad sådan från V70 (Bosch) och omedelbar motortvätt (högtryck) därefter, felindikerar motorlampan (den med lambdatecknet). Bilen är körbar men rycker litet och det märks att något är fel i motorstyrningen. Felkod enligt motorns egen diagnostikenhet är 2-4-3. Det betyder "Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde / Signal från trottelpositionsgivaren utanför spänningsparametrarna". Motorn med fördelardosa och alla elkablar och anslutningar har nu torkat efter varmkörning. Har också torkat upp vatten ur tändstiftsbrunnarna. Jag har 0-ställt styrenheten flera gånger genom att lossa på en batterikabel. Men felet kvarstår. Har frågat på Volvo Bilia där man inte har någon uppfattning om vad som kan vara fel och fått rådet att lämna in bilen för felsökning och reparation. Men man säger att deras felkodsläsare kan inte göra någon djupare analys eftersom bilen är så gammal. Felsökningen kan därför bli dyr och jag drar mig för att lämna bilen till Bilia. Eftersom felet inte fanns tidigare tror jag att det nu uppkomna felet måste ha uppkommit antingen på grund av bytet av startmotorn, som kommer från en något nyare V70 motor, eller på grund av motortvätten. Det tror inte den som gjort jobbet. Har också frågat en expert på startmotorer som avfärdar teorin om att startmotorn orsakar felet men istället gissar på följder av motortvätten. Någon som har en idé om vad som orsakar felet och vad jag kan göra åt det? Är allmänt händig med bilar och har gjort "gör det själv jobb" i 50 år. / Nils