Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

På sidan av topplocket (samma sida som luftburken är) så finns det en kort skruv som har en stor skruvskalle. Jag tror att det är säkert en 15-17 nyckel för att få bort denna skruv.

Jag undrar om man kan ta bort denna skruv och sätta dit ett gängat rör. På detta rör så kopplar man på en slang som leder till en värmepump och denna värmepump har en slang som går till dräneringsskruven på motorblocket.

Jag tänker montera dit en slangvärmare
Frågor:
1. Vad är det för gänga på skruven på topplocket?

2. Vad är det för gänga på dräneringsskruven som sitter på motorblocket för kykarvätskan?

Tack för svar.
Jag antar att TS menar cirkulationspump.....

Ingen aning om pluggen, men tänk dig för nu.
Att skapa en alternativ väg för en värmare med cirkulationspump, betyder också en alternativ väg för kylvätskans strömmning under körning.
Minsta motståndets lag, gäller alltid för vätska som pumpas genom ett system, så du kan ev skapa en oönskad genväg i kylsystemet.
Kan bli oönskade konsekvenser i form av obefintlig värme i kupén, eller kraftigt försämrad kylning av motorn på kritiska punkter.
Kanske inte märks omedelbart, utan ras efter 1000mil......eller bara mycket små..... eller inga konsekvenser alls....
Tänker du dig någon sorts förvärmning av insugsluften?
Nu har jag ingen 850, men både 240 och 740 hade väl på tidiga 90-talet en mantelplåt runt grenröret där den "hämtade" varmluft och ledde genom en aluminiumslang till insuget? 850 var ju jämnårig med 240 och 740 och borde ha något liknande.
Det har varit populärt att ta bort detta i tron att bilen skulle gå fortare, vilket knappast stämde. Så om du kan leta upp en sådan mantelplåt med slangstos så kanske du kan fixa en vettig luftförvärmning. Slangen finns på Biltema.
Nja, på 940 iaf så gick slangen från mantelplåten till luftburken.
Och jo, 85x70 har samma, men det är mer avancerat med ventil och egen pump. även känt som "secondary air system", eller "den där förb.... pumpjä- fungerar inte/är full i vatten!!!!" :lol:

edit; och det systemet finns bara på sugisarna.
Lucif3r skrev:Nja, på 940 iaf så gick slangen från mantelplåten till luftburken.
Och jo, 85x70 har samma, men det är mer avancerat med ventil och egen pump. även känt som "secondary air system", eller "den där förb.... pumpjä- fungerar inte/är full i vatten!!!!" :lol:

edit; och det systemet finns bara på sugisarna.
Nu blandar du ihop två helt skilda saker.
Förvärmning finns även på 850 precis som modellerna tidigare med slang från grenröret till luftburken.
TS var ganska tydlig med att det var kylvätskan som skulle värmas.
Finns ju ingen vettig anledning att leda varmluft till kylvätskans avtappning på motorn.....tex....

Offtopic som inte rör orginalfrågan:

V70N har också förvärmning av insugsluften,via avgasgrenrörets värmekammare, genom vakuumstyrt trevägsspjäll vid luftburken, exakt lika som tidigare modeller.
Detta går förlorat med "öppet luftfilter".

Info:
"Sekundary Air pumpen" blåser luft i avgasgrenröret, så katalysatorn tänder tidigare.
Går endast de första 2 min, eller så vid kallstart, viss utetemperatur.
Endast vissa modeller.

Finns också en luftpump som blåser luft vid fuelrailen, samt stabiliserar tomgången på de med elektroniskt gasspjäll.
Endast vissa modeller.
Rådlös skrev:Volvo742: Det blev nog lite luddigt från början i din fråga. Vi får rätta till innan tråden går iväg mot fel håll.

Är det en elektrisk slangmotorvärmare du tänker installera? Följer det inte med monteringsanvisningar på en sådan när du köper den?
Ja. Det är en elektrisk extern motorvärmarpump som jag vill installera.

Pumpen skall monteras mellan värmepaket och motorn. Men det blir exakt samma sak om jag monterar som jag förklarade.

Bilen även Volvo V70XC med Trubo.

Skruven sitter synligt på sidan på topplockett. Skulle man ta bort denna skruv så kommer det läka ut kylvatten. Jag talar inte om skruven på motorblocket.

Kul! Det drar ihop sig! :-D (Tack för pake[…]

Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälgar

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]