Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:Vad gäller ålder och bonusklass är det nog som joel säger att är man ung så spelar bonusklassen ingen roll, det blir snordyrt ändå. Min mest nyligt försäkrade bil är min 360 jag sladdar med på vintern. Tecknade trafikförsäkring hos volvia förra hösten, härliga 372 kr/månad för det. Inga frågor om tidigare skador i trafiken eller nyligen, mer eller mindre bara att välja försäkringsnivå, skriva in personnummer och reg.nr och trycka okej. Jag hamnade på bonusklass 7 vid ingång, tror 9 är högsta. Nu när jag kikade på volvias hemmakontor inför att ta den i trafik inför vintern hade premien sjunkit till 299 kr/månad, för samma pris kunde jag välja halvförsäkring istället så att de bärgar aset om (när) motorn skär eller om bilen blir stulen eller dylikt.
Ja, premien verkar sjunka rätt mycket efterhand. När jag tecknade försäkring på 940:n för fem år sedan var premien 250 kronor per månad för halvförsäkring. Helförsäkring tyckte jag var för dyrt, minns inte riktigt vad det kostade men en bra bit över 300 kr/månad i alla fall. Men nu betalar jag 190 kr/månad för helförsäkring, och det är väl rätt ok. Vet inte om det främst beror på att jag haft försäkringen fem år (utan skador), att jag blivit fem år äldre, eller att bilen nu inte anses värd så mycket (men det var den väl inte då, heller). Länsförsäkringar, där jag har bilen försäkrad, har vad jag vet inte ett system där de "öppet" presenterar vilken bonusklass man tillhör och sådär
Jag blev tyvärr överraskad med en höjning på 360kr/år på vår V60 T4F förra veckan! :/
Från 5868kr/år till 6228kr/år.

Inga olyckor under året.. dock för två år sen.. så nu gick det från 1 skadefritt till 2 skadefria. (Den där stolpen i garaget som körde på sambon...)

Märkligt kan jag tycka, då bilen blir mindre värd, jag blir äldre och skadefria år ökar.
Joel: logga in på hemmakontoret och kontakta dem, jag hade gärna hört hur de motiverar höjningen. Antar du förstås inte flyttat/bytt folkbokföringsadress, ändrat körsträcka eller något annat? Om inte annat så försök hitta ett lägre pris hos något annat bolag att ha som jämförelse. Fast jag kanske bara är missnöjd med Volvia sen de höjde min försäkring som jag skrev :evil:
Har redan ringt! Dom sa bara att ibland ändras premien.. :evil:
Hon på kundtjänst kunde inte alls redogöra för hur det räknades ut eller varför den höjts.

Jag kollade Folksam med dom ligger högre... Inte ändrat något annat.. Hade bilen inne på verkstad i ett försäkringsärende som registrerades som maskinskada, men jag utnyttjade aldrig försäkringen på det vilket hon också såg. (Hade en sån där försäkring man kunde teckna vid köp av begagnad bil hos autoconcept som jag använde istället med lägre självrisk.)
Men annars är det absolut inget som ändrats.

Jag har ingen lust att byta till annat försäkringsbolag än Volvia eller Folksam. Har provat diverse bolag under åren, och när det gäller till att lösa skador och på ett smidigt sätt ge ersättning är det bara Folksams och Volvias hantering jag är nöjd med. Så även om jag inte är nöjd med en enligt mig omotiverad höjning ser jag ändå Volvia som ett skapligt bra alternativ.
sparwen skrev:Förstår inte riktigt det här, du har orsakat en skada men vill ändå se dig som skadefri?
Att orsaka en skada på en hyrbil bör inte vara samma sak. Man har oftast betydligt högre självrisk (om man betalat för extra försäkring för att sänka den), och är inte "ägare" till vare sig bil eller försäkring.
joel80 skrev:
sparwen skrev:Förstår inte riktigt det här, du har orsakat en skada men vill ändå se dig som skadefri?
Att orsaka en skada på en hyrbil bör inte vara samma sak. Man har oftast betydligt högre självrisk (om man betalat för extra försäkring för att sänka den), och är inte "ägare" till vare sig bil eller försäkring.
För all del. Men du har fortfarande genom att sitta bakom ratten orsakat en skada.
Det kan väl jämföras med att om du åker fast för fortkörning i en hyrbil att det inte ska sparas hos polisens register.
Borde det vara samma sak om du lånar en bil från en kompis?
Att du betalar högre självrisk eller extra försäkring är ju valfritt genom att du inte måste hyra en bil.

Innebär det att personer med högre försäkringspremie inte heller ska räkna in eventuella skador?

Nä, jag förstår fortfarande inte vad som skulle vara problem att räkna in alla olyckor man orsakat oavsett vilken bil man kör eller vad man betalat för försäkring eller självrisk.
Hej Sparwen

Tror inte att du har förstått min fråga. Ledsen om jag har varit otydlig.

Jag frågar inte hur det borde vara utan hur det är. Dvs. Om skador med hyrbilar världen över (eller i Sverige) påverkar premien för min egen bil.

Du säger att den borde göra det och jag tackar för det svaret.
trigor skrev:Hej Sparwen

Tror inte att du har förstått min fråga. Ledsen om jag har varit otydlig.

Jag frågar inte hur det borde vara utan hur det är. Dvs. Om skador med hyrbilar världen över (eller i Sverige) påverkar premien för min egen bil.

Du säger att den borde göra det och jag tackar för det svaret.
Ber om ursäkt för att jag blev off topic genom att undra hur en del andra tänkte.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]