- tor 20 okt 2016, 19:56
Schmoyoho skrev:Vad gäller ålder och bonusklass är det nog som joel säger att är man ung så spelar bonusklassen ingen roll, det blir snordyrt ändå. Min mest nyligt försäkrade bil är min 360 jag sladdar med på vintern. Tecknade trafikförsäkring hos volvia förra hösten, härliga 372 kr/månad för det. Inga frågor om tidigare skador i trafiken eller nyligen, mer eller mindre bara att välja försäkringsnivå, skriva in personnummer och reg.nr och trycka okej. Jag hamnade på bonusklass 7 vid ingång, tror 9 är högsta. Nu när jag kikade på volvias hemmakontor inför att ta den i trafik inför vintern hade premien sjunkit till 299 kr/månad, för samma pris kunde jag välja halvförsäkring istället så att de bärgar aset om (när) motorn skär eller om bilen blir stulen eller dylikt.Ja, premien verkar sjunka rätt mycket efterhand. När jag tecknade försäkring på 940:n för fem år sedan var premien 250 kronor per månad för halvförsäkring. Helförsäkring tyckte jag var för dyrt, minns inte riktigt vad det kostade men en bra bit över 300 kr/månad i alla fall. Men nu betalar jag 190 kr/månad för helförsäkring, och det är väl rätt ok. Vet inte om det främst beror på att jag haft försäkringen fem år (utan skador), att jag blivit fem år äldre, eller att bilen nu inte anses värd så mycket (men det var den väl inte då, heller). Länsförsäkringar, där jag har bilen försäkrad, har vad jag vet inte ett system där de "öppet" presenterar vilken bonusklass man tillhör och sådär