MartinS skrev:Mina Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico i 255/45-20 på XC60'n har jag haft i fyra somrar, och nu är de nere på mellan 4-5mm. Uppskattar att det rör sig om cirka 6000 sommarmil hittils och jag räknar med att få åtminstone en sommar till innan de är nere på 3mm och dags för byte. Jag upplever inte att de är dåliga på något sätt, som B20 tycker, men han kanske inte hade Zero-däcket? Möjligen är ljudnivån hög, men prestandan upplever jag inte sämre än något annat bruksbilsdäck.
Jodå det var samma Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico. Men du har ju 4-5 mm kvar vid 6000 mil, det innebär att du kan köra 10.000 mil :-O) :-O) :-O) innan de är nere på 1.6 mm, och du har ju en motorstark o tung T6a, med en lättare och svagare bil kan man ju köra ännu längre.
Ett däck som rullar 10.000 mil innan det blir olagligt kan bara inte vara mjukt och greppa bra i alla lägen, det är en fysisk omöjlighet, det måste vara lite av bakelithårdhet för att palla så länge.
En varm sommardag greppar de helt ok. Men en höstdag med +5 grader och våt vägbana var det rena skämtet och några panikbromsningar för älgar, rådjur och vildsvin fick mig verkligen att få hjärtat i halsgropen då de bara kanar.
Men ekonomin är ju rent ut sagt sjukt bra. Milkostnaden blir ju superlåg när de rullar så långt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.