Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Mina Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico i 255/45-20 på XC60'n har jag haft i fyra somrar, och nu är de nere på mellan 4-5mm. Uppskattar att det rör sig om cirka 6000 sommarmil hittils och jag räknar med att få åtminstone en sommar till innan de är nere på 3mm och dags för byte. Jag upplever inte att de är dåliga på något sätt, som B20 tycker, men han kanske inte hade Zero-däcket? Möjligen är ljudnivån hög, men prestandan upplever jag inte sämre än något annat bruksbilsdäck.
Jodå det var samma Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico. Men du har ju 4-5 mm kvar vid 6000 mil, det innebär att du kan köra 10.000 mil :-O) :-O) :-O) innan de är nere på 1.6 mm, och du har ju en motorstark o tung T6a, med en lättare och svagare bil kan man ju köra ännu längre.

Ett däck som rullar 10.000 mil innan det blir olagligt kan bara inte vara mjukt och greppa bra i alla lägen, det är en fysisk omöjlighet, det måste vara lite av bakelithårdhet för att palla så länge.

En varm sommardag greppar de helt ok. Men en höstdag med +5 grader och våt vägbana var det rena skämtet och några panikbromsningar för älgar, rådjur och vildsvin fick mig verkligen att få hjärtat i halsgropen då de bara kanar.

Men ekonomin är ju rent ut sagt sjukt bra. Milkostnaden blir ju superlåg när de rullar så långt.
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:Mina Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico i 255/45-20 på XC60'n har jag haft i fyra somrar, och nu är de nere på mellan 4-5mm. Uppskattar att det rör sig om cirka 6000 sommarmil hittils och jag räknar med att få åtminstone en sommar till innan de är nere på 3mm och dags för byte. Jag upplever inte att de är dåliga på något sätt, som B20 tycker, men han kanske inte hade Zero-däcket? Möjligen är ljudnivån hög, men prestandan upplever jag inte sämre än något annat bruksbilsdäck.
Jodå det var samma Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico. Men du har ju 4-5 mm kvar vid 6000 mil, det innebär att du kan köra 10.000 mil :-O) :-O) :-O) innan de är nere på 1.6 mm, och du har ju en motorstark o tung T6a, med en lättare och svagare bil kan man ju köra ännu längre.

Ett däck som rullar 10.000 mil innan det blir olagligt kan bara inte vara mjukt och greppa bra i alla lägen, det är en fysisk omöjlighet, det måste vara lite av bakelithårdhet för att palla så länge.

En varm sommardag greppar de helt ok. Men en höstdag med +5 grader och våt vägbana var det rena skämtet och några panikbromsningar för älgar, rådjur och vildsvin fick mig verkligen att få hjärtat i halsgropen då de bara kanar.

Men ekonomin är ju rent ut sagt sjukt bra. Milkostnaden blir ju superlåg när de rullar så långt.
Det är säkert den mjukheten som får mina efficient grip att fungera bra som vinterdäck också..
Nokian Hakka black 235/45-17, köptes nya i våras, har nu rullat 1300 mil i sommar på min V60 AWD

Mönsterdjup nu 6,5mm på bakdäcken och 5.5mm fram, så visst nöts dom en hel del, men greppet kan jag inte klaga på funkar bra även vid minusgrader :wink:

/Kalle
Waizguy skrev:Michelin X-Ice north dubbdäck, köpte dom begagnade med ca 9-10mm kvar dvs nästan helt nya. Körde sedan 4 vintrar med dessa tills dubben var borta, då plockade jag ur de sista 3-4 dubbarna och de är inne på sitt andra år som sommardäck nu.
Första vintern "urdubbat" provade jag dom som "året runt" däck men de var livsfarliga redan på den isiga parkeringen så de åkte av direkt och fick endast används på sommaren. Ca 8-10000mil kanske de har gått har ingen riktig koll. Kasseras troligen nu när det dags att byta däck till vintern.
Gissar starkt på att däcken gränsar runt 1,6mm vilket märks så fort en regndroppe träffar asfalten.
Herregud! Livsfarligt! Gummit i Michelin X-Ice north är inte gjort för värme! Dom tappar väldigt mycket grepp och stabilitet så fort det är lite plusgrader. Att köra på vinterdäck (dubbat eller ej) på sommaren är inte rekommenderat.
245/45-18, Continental ContiSportContact 5. Ca 3 mm kvar efter 900 mil. Jag tycker jag kör ganska lugnt och planerat i grund och botten, mest landsvägspendling, men jag är väl inte heller den att "missa" en påfart och kanske är på fel sida av 150 km/h lite för ofta. Jag hörde lite olika om just dessa sportcontact 5 när jag rekade inför köp och vissa kallade de suddgummin i hållbarhet, andra menade 5-6000 mil inte var märkvärdigt.

Tror däcken kostade kring 1700 kr/st och jag har kört 900 mil, kanske kan köra 1-200 mil nästa säsong innan det är dags att byta så det blir en milkostnad på 5 kr/mil bara i däckväg :shock:
joel80 skrev:
Waizguy skrev:Michelin X-Ice north dubbdäck, köpte dom begagnade med ca 9-10mm kvar dvs nästan helt nya. Körde sedan 4 vintrar med dessa tills dubben var borta, då plockade jag ur de sista 3-4 dubbarna och de är inne på sitt andra år som sommardäck nu.
Första vintern "urdubbat" provade jag dom som "året runt" däck men de var livsfarliga redan på den isiga parkeringen så de åkte av direkt och fick endast används på sommaren. Ca 8-10000mil kanske de har gått har ingen riktig koll. Kasseras troligen nu när det dags att byta däck till vintern.
Gissar starkt på att däcken gränsar runt 1,6mm vilket märks så fort en regndroppe träffar asfalten.
Herregud! Livsfarligt! Gummit i Michelin X-Ice north är inte gjort för värme! Dom tappar väldigt mycket grepp och stabilitet så fort det är lite plusgrader. Att köra på vinterdäck (dubbat eller ej) på sommaren är inte rekommenderat.
Visst,visst, men när man var fattig student och levde på studielån och varje enskild krona räknades så fick det gå på ur-dubbade vinterdäck på sommarhalvåret, man fick ju helt enkelt anpassa körstilen efter materialet och förutsättningarna.

Även träffat många taxi som kör upp vinterdäcken på sommaren när de är för dåligt mönster kvar för att fungera vintertid.
Mina Michelin Energy i dimension 175/80 R14 som nu sitter på min 240 gjorde nu sin sista insats innan bilen ställdes av. De köptes 2006 och har rullat omkring 6-7000 mil trots lite obalans i framdäcken den sista tiden. Det får man vara nöjd med även om det ur säkerhetssynpunkt såklart inte är optimalt med 10 år gamla däck. Jag gissar dock att däck i de här gammelbils-dimensionerna generellt har längre livslängd än en mer modern dimension. Dessutom är ju bilen betydligt lättare också än en modern bil i samma storleksklass, speciellt över framaxeln. Plus att drivning och styrning inte är på samma axel. Å andra sidan har ju en modern bil en helt annan väghållning såklart.

Dock så upptäckte jag i somras att däcken var rejält torrspruckna. Nog för att de har passerat bäst-före men de är ju ändå inte extremt gamla. Jag har sett däck som varit betydligt äldre än så utan några sprickor. Är det minskningen av HA-oljor i däcken som är boven månne?
Schmoyoho skrev:245/45-18, Continental ContiSportContact 5. Ca 3 mm kvar efter 900 mil. Jag tycker jag kör ganska lugnt och planerat i grund och botten, mest landsvägspendling, men jag är väl inte heller den att "missa" en påfart och kanske är på fel sida av 150 km/h lite för ofta. Jag hörde lite olika om just dessa sportcontact 5 när jag rekade inför köp och vissa kallade de suddgummin i hållbarhet, andra menade 5-6000 mil inte var märkvärdigt.

Tror däcken kostade kring 1700 kr/st och jag har kört 900 mil, kanske kan köra 1-200 mil nästa säsong innan det är dags att byta så det blir en milkostnad på 5 kr/mil bara i däckväg :shock:
Var i landet är det ok att köra i 150?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]