- tis 18 okt 2016, 17:40
#1117792
Kalkylerat restvärde gör säljaren en egen bedömning. Ju högre restvärde säljaren sätter, desto lägre månadskostnad får du. Det är ju såklart skönt med en låg månadskostnad, men ett enkelt sätt för säljaren att ge dig ett väldigt attraktivt pris om man bara ser till månadsavgiften. Är bilen mindre värd när du lämnar tillbaka den än det är kalkylerat så åker du på att betala mellanskillnaden i form av en klumpsumma. En seriös försäljare gör självklart en seriös bedömning av kalkylen kring restvärdet, men mycket kan ju hända på 3 år så det är omöjligt att sätta ett helt korrekt restvärde. Och ligger huvudvärken inte hos säljaren så behöver de inte heller engagera sig lika mycket att sätta en säker marginal.
Jag håller med att Tiguanen är väldigt fin, speciellt i R-lineutförande. VW är duktiga på att få till en sportig och tilltalande design till det yttre, men under skalet är det inte lika bra. VW är ju självklart mer bil för pengarna än Volvo är, om man ser till vad man får per krona. Men det handlar ju om mer än så, iaf för mig.
Fördelar/nackdelar med VW är att deras bilar bjuder på mer körglädje. Bilarna känns mycket smidigare när det svänger. Och motorerna, både bensin och diesel upplever jag som snålare med mer karaktär än Volvo. En Passat med nya 2-litersmotorn på 280 hk AWD och DSG ligger runt 0,75 blandad körning utan att man behöver vara speciellt lätt på gasfoten. Ljudisoleringen och chassit suger. Stötigt var ordet! Verkstäderna är som sagt värdelösa. Varje gång jag går därifrån har jag missnöjd med något. Känner också en brist på kunskap hos personalen när man pratar med dom. Detta gäller både serviceverkstad och skadeverkstad, och jag har testet en hel del olika verkstäder. Dinbil (motsvarar Biliga i Volvosammanhang) är klart sämst.
Fördelarna med Volvo är att man åker mjukt och tyst. Stolarna är klart bäst på bilmarknaden (visserligen en smaksak) men jag åker som en kung både fram och bak. Hela upplevelsen kring bilägandet är bättre och mer genomtänkt. VOC-appen tex. att man har en personlig servicetekniker etc. etc. gör att man får känslan av att det blir lite mer personligt. Största nackdelen med Volvo tycker jag är att man får betala väldigt mycket pengar med tanke på vad man får. Då menar jag rent generellt. XC60 går såklart att få till hyggligt pris, men det är ju ändå en gammal nu med åldrad teknik.
Det är vad jag kommer på rent spontant. Men jag vågar säga att XC60 är en bättre bil än Nya Tiguan trots att Tiguan är nyare till det yttre.
lobbysleeper skrev:Ok, garanterat restvärde.Exakt. Garanterat restvärde är en säkerhet för dig eftersom du inte behöver vara ett dugg engagerad i vad bilen faktiskt är värd då du lämnar tillbaka den. Risken ligger helt och hållet på leasinggivaren. Därför sätter de självklart en marginal för att vara så safe som möjligt.
Antar att säljaren helst ser beräknat restvärde för att kunna korrigera ev missräkning?
Medans jag som köpare givet vill ha ett garanterat restvärde, då är det ingen risk för mig vid avtalets slut? (utöver onormalt slitage)
Är det då svårare att få en bra deal med garanterat värde? (även om du lyckats) Vill säljaren spela safe och inte sätta lika "förmånligt" restvärde längre som när han erbjöd utan garanti?
Och nej, Tiguanen är bara provsutten. Frugan tyckte den var så fin bara, vilket jag som sagt håller med om.
Men vi båda gillar Volvo. Man åker alltid skönt, ombonat, stabilt och sällan bekymmer. Dyr som sagt. Men är det nån gång man ska köpa (leasa) så är det väl nu på classic året, med alla bra erbjudanden.
Kalkylerat restvärde gör säljaren en egen bedömning. Ju högre restvärde säljaren sätter, desto lägre månadskostnad får du. Det är ju såklart skönt med en låg månadskostnad, men ett enkelt sätt för säljaren att ge dig ett väldigt attraktivt pris om man bara ser till månadsavgiften. Är bilen mindre värd när du lämnar tillbaka den än det är kalkylerat så åker du på att betala mellanskillnaden i form av en klumpsumma. En seriös försäljare gör självklart en seriös bedömning av kalkylen kring restvärdet, men mycket kan ju hända på 3 år så det är omöjligt att sätta ett helt korrekt restvärde. Och ligger huvudvärken inte hos säljaren så behöver de inte heller engagera sig lika mycket att sätta en säker marginal.
Jag håller med att Tiguanen är väldigt fin, speciellt i R-lineutförande. VW är duktiga på att få till en sportig och tilltalande design till det yttre, men under skalet är det inte lika bra. VW är ju självklart mer bil för pengarna än Volvo är, om man ser till vad man får per krona. Men det handlar ju om mer än så, iaf för mig.
Fördelar/nackdelar med VW är att deras bilar bjuder på mer körglädje. Bilarna känns mycket smidigare när det svänger. Och motorerna, både bensin och diesel upplever jag som snålare med mer karaktär än Volvo. En Passat med nya 2-litersmotorn på 280 hk AWD och DSG ligger runt 0,75 blandad körning utan att man behöver vara speciellt lätt på gasfoten. Ljudisoleringen och chassit suger. Stötigt var ordet! Verkstäderna är som sagt värdelösa. Varje gång jag går därifrån har jag missnöjd med något. Känner också en brist på kunskap hos personalen när man pratar med dom. Detta gäller både serviceverkstad och skadeverkstad, och jag har testet en hel del olika verkstäder. Dinbil (motsvarar Biliga i Volvosammanhang) är klart sämst.
Fördelarna med Volvo är att man åker mjukt och tyst. Stolarna är klart bäst på bilmarknaden (visserligen en smaksak) men jag åker som en kung både fram och bak. Hela upplevelsen kring bilägandet är bättre och mer genomtänkt. VOC-appen tex. att man har en personlig servicetekniker etc. etc. gör att man får känslan av att det blir lite mer personligt. Största nackdelen med Volvo tycker jag är att man får betala väldigt mycket pengar med tanke på vad man får. Då menar jag rent generellt. XC60 går såklart att få till hyggligt pris, men det är ju ändå en gammal nu med åldrad teknik.
Det är vad jag kommer på rent spontant. Men jag vågar säga att XC60 är en bättre bil än Nya Tiguan trots att Tiguan är nyare till det yttre.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver