Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
lobbysleeper skrev:Ok, garanterat restvärde.
Antar att säljaren helst ser beräknat restvärde för att kunna korrigera ev missräkning?
Medans jag som köpare givet vill ha ett garanterat restvärde, då är det ingen risk för mig vid avtalets slut? (utöver onormalt slitage)
Är det då svårare att få en bra deal med garanterat värde? (även om du lyckats) Vill säljaren spela safe och inte sätta lika "förmånligt" restvärde längre som när han erbjöd utan garanti?

Och nej, Tiguanen är bara provsutten. Frugan tyckte den var så fin bara, vilket jag som sagt håller med om.
Men vi båda gillar Volvo. Man åker alltid skönt, ombonat, stabilt och sällan bekymmer. Dyr som sagt. Men är det nån gång man ska köpa (leasa) så är det väl nu på classic året, med alla bra erbjudanden.
Exakt. Garanterat restvärde är en säkerhet för dig eftersom du inte behöver vara ett dugg engagerad i vad bilen faktiskt är värd då du lämnar tillbaka den. Risken ligger helt och hållet på leasinggivaren. Därför sätter de självklart en marginal för att vara så safe som möjligt.

Kalkylerat restvärde gör säljaren en egen bedömning. Ju högre restvärde säljaren sätter, desto lägre månadskostnad får du. Det är ju såklart skönt med en låg månadskostnad, men ett enkelt sätt för säljaren att ge dig ett väldigt attraktivt pris om man bara ser till månadsavgiften. Är bilen mindre värd när du lämnar tillbaka den än det är kalkylerat så åker du på att betala mellanskillnaden i form av en klumpsumma. En seriös försäljare gör självklart en seriös bedömning av kalkylen kring restvärdet, men mycket kan ju hända på 3 år så det är omöjligt att sätta ett helt korrekt restvärde. Och ligger huvudvärken inte hos säljaren så behöver de inte heller engagera sig lika mycket att sätta en säker marginal.

Jag håller med att Tiguanen är väldigt fin, speciellt i R-lineutförande. VW är duktiga på att få till en sportig och tilltalande design till det yttre, men under skalet är det inte lika bra. VW är ju självklart mer bil för pengarna än Volvo är, om man ser till vad man får per krona. Men det handlar ju om mer än så, iaf för mig.

Fördelar/nackdelar med VW är att deras bilar bjuder på mer körglädje. Bilarna känns mycket smidigare när det svänger. Och motorerna, både bensin och diesel upplever jag som snålare med mer karaktär än Volvo. En Passat med nya 2-litersmotorn på 280 hk AWD och DSG ligger runt 0,75 blandad körning utan att man behöver vara speciellt lätt på gasfoten. Ljudisoleringen och chassit suger. Stötigt var ordet! Verkstäderna är som sagt värdelösa. Varje gång jag går därifrån har jag missnöjd med något. Känner också en brist på kunskap hos personalen när man pratar med dom. Detta gäller både serviceverkstad och skadeverkstad, och jag har testet en hel del olika verkstäder. Dinbil (motsvarar Biliga i Volvosammanhang) är klart sämst.

Fördelarna med Volvo är att man åker mjukt och tyst. Stolarna är klart bäst på bilmarknaden (visserligen en smaksak) men jag åker som en kung både fram och bak. Hela upplevelsen kring bilägandet är bättre och mer genomtänkt. VOC-appen tex. att man har en personlig servicetekniker etc. etc. gör att man får känslan av att det blir lite mer personligt. Största nackdelen med Volvo tycker jag är att man får betala väldigt mycket pengar med tanke på vad man får. Då menar jag rent generellt. XC60 går såklart att få till hyggligt pris, men det är ju ändå en gammal nu med åldrad teknik.

Det är vad jag kommer på rent spontant. Men jag vågar säga att XC60 är en bättre bil än Nya Tiguan trots att Tiguan är nyare till det yttre.
av Lövet
Ni måste prata om olika saker? Inte är det upp till säljaren att sätta ett restvärde och låta köparen stå för risken vid privatleasing. ÅF äger ju inte ens bilen vid privatleasing utan det gör finansbolaget. Annars har Volvo helt andra upplägg än vad övriga i branschen har och det skulle förvåna mig mycket.
av KrilleW
Lövet skrev:Ni måste prata om olika saker? Inte är det upp till säljaren att sätta ett restvärde och låta köparen stå för risken vid privatleasing. ÅF äger ju inte ens bilen vid privatleasing utan det gör finansbolaget. Annars har Volvo helt andra upplägg än vad övriga i branschen har och det skulle förvåna mig mycket.
Vet inte om du syftar på mig, men jag inleder med att skriva "leasinggivaren" och syftar då på Volvo finans. Hur jag senare formulerar mig är mest för att det ska vara lättare att förstå. Det blir inte direkt lättare om man blandar in en tredjepart :)

Av de affärsförslagen jag har fått så har faktiskt restvärdena sett olika ut, så jag gissar att ÅF ändå har lite spelrum där.

Och jo, vid privatleasing och "beräknat restvärde" så ligger risken på dig som kund. Därför man måste skilja på garanterat och beräknat restvärde. Köper du en bil på avbetalning med restvärde så är det ju samma sak där. Ett beräknat restvärde - vilket ger dig lägre månadskostnad men kan slå tillbaka på dig den dagen du ska byta bil.
av Lövet
Vid kreditköp är "restvärde" i verkligheten en restskuld och du som förare står all risk för om bilen är värd mindre. Är den värd mer tillfaller allting dig istället.

Restvärde vid privatleasing är något helt annat. Det är ointressant för dig som hyrestagare om bilen är värd mer eller mindre, du får inget av överskottet och inte heller betala någon om bilens värde understiger restvärdet. Det står leasinggivaren för. Den enda risk du står är att betala för onormalt slitage.

Det känns som det blandas erfarenheter från kreditköp, operationell företagsleasing, och privatleasing hej vilt här. Viktigt att hålla isär begreppen för att undvika förvirring.
av KrilleW
Lövet skrev:Vid kreditköp är "restvärde" i verkligheten en restskuld och du som förare står all risk för om bilen är värd mindre. Är den värd mer tillfaller allting dig istället.

Restvärde vid privatleasing är något helt annat. Det är ointressant för dig som hyrestagare om bilen är värd mer eller mindre, du får inget av överskottet och inte heller betala någon om bilens värde understiger restvärdet. Det står leasinggivaren för. Den enda risk du står är att betala för onormalt slitage.

Det känns som det blandas erfarenheter från kreditköp, operationell företagsleasing, och privatleasing hej vilt här. Viktigt att hålla isär begreppen för att undvika förvirring.
Citat från Volvo finans hemsida:

"Vad är skillnaden på garanterat och kalkylerat restvärde?
Volvofinans Bank rekommenderar alltid att din återförsäljare ska lämna ett garanterade restvärden när du tecknar en privatleasing.

Ett garanterat restvärde innebär att du och återförsäljaren avtalar ett värde som bilen beräknas ha vid hyrperiodens slut. På så sätt minimeras den ekonomiska risken för att bilen minskar mer i värde än beräknat. Återförsäljaren garanterar då att köpa tillbaka bilen för värdet ni avtalade vid beställning.

Ett så kallat kalkylerat eller beräknat restvärde kan skilja sig från det värde bilen har efter hyrperiodens slut. Detta kan innebära att du som kund får ta risken för att bilen inte har det värde som var kalkylerat vid beställning. Vi rekommenderar därför att välja privatleasing med ett garanterat restvärde på bilen."

Med andra ord verkar Volvo finans inte ha samma syn på det hela som du har.
av Lövet
Intressant att de erbjuder kunden det valet. Mycket ovanligt för privatleasing. I princip försvinner ju hela poängen med privatleasing om föraren står för risken för andrahandsvärdet. Kan man lika gärna kreditköpa bilen och därmed få avdragsgill ränta. Är väl kontantinsatsen som återstår då bara egentligen.
av Tjocken
I diskussionen angående restvärdet... Känner mig rätt insatt i detta då jag/vi är inne på familjens 6:e privatleasade bil.

Restvärdet ligger helt upp till ÅF att bestämma i samspråk med kunden. Det brukar vanligen ligga mellan 40-60% på tre år och 1500mil/år.
Mina två första bilar la jag på 52% på tre år och 4500 mil. Nästa par bilar la jag upp på 58% och 59% restvärde på. Och nuvarande par är 56% och 58%.
Nu börjar dock volvo finans att strama till det där litegrann, håller på att diskutera att byta ut ena bilen och då verkar det svårt att lägga upp restvärdet över 56%. Men det går nog att gå högre om man kämpar lite. Men har märkt att många ÅF brukar vara knepiga på att lägga beräknat restvärde. Utan dom vill gärna lägga garanterat, men då blir det oxå ofta runt 50-55% restvärde.

Jag som vet att jag sköter mina bilar bra, håller mig hyfsat inom ramen gällande milen och så, då lägger jag gärna ett högt restvärde och rörligt, då jag har stor chans att få mer för bilen än vad som va avtalat när jah köpte den. Som min ena bil, den hade jag haft i ungefär 14 månader när jag valde att bryta kontraktet och bytte till en ny bil, redan då fick jag tillbaka 8000 då den låg så mycket över restvärdet just då.
Men man ska ju vara väl medveten om att man spelar ju med sina egna pengar när man väljer ett beräknat restvärde. Jag har hittills inte fått "böta" något när jag lämnat tillbaka någon bil. Har heller inte haft en bil över hela avtalstiden. Men allt handlar i grund och botten om hur man sköter sin bil.
av KrilleW
Tjocken skrev:I diskussionen angående restvärdet... Känner mig rätt insatt i detta då jag/vi är inne på familjens 6:e privatleasade bil.

Restvärdet ligger helt upp till ÅF att bestämma i samspråk med kunden. Det brukar vanligen ligga mellan 40-60% på tre år och 1500mil/år.
Mina två första bilar la jag på 52% på tre år och 4500 mil. Nästa par bilar la jag upp på 58% och 59% restvärde på. Och nuvarande par är 56% och 58%.
Nu börjar dock volvo finans att strama till det där litegrann, håller på att diskutera att byta ut ena bilen och då verkar det svårt att lägga upp restvärdet över 56%. Men det går nog att gå högre om man kämpar lite. Men har märkt att många ÅF brukar vara knepiga på att lägga beräknat restvärde. Utan dom vill gärna lägga garanterat, men då blir det oxå ofta runt 50-55% restvärde.

Jag som vet att jag sköter mina bilar bra, håller mig hyfsat inom ramen gällande milen och så, då lägger jag gärna ett högt restvärde och rörligt, då jag har stor chans att få mer för bilen än vad som va avtalat när jah köpte den. Som min ena bil, den hade jag haft i ungefär 14 månader när jag valde att bryta kontraktet och bytte till en ny bil, redan då fick jag tillbaka 8000 då den låg så mycket över restvärdet just då.
Men man ska ju vara väl medveten om att man spelar ju med sina egna pengar när man väljer ett beräknat restvärde. Jag har hittills inte fått "böta" något när jag lämnat tillbaka någon bil. Har heller inte haft en bil över hela avtalstiden. Men allt handlar i grund och botten om hur man sköter sin bil.
Blir lite nyfiken på det där med att bryta kontraktet i förtid. Trodde det var något man får
Betala dyrt för. Allt handlar alltså om vad du hittills har betalat in och om det motsvarar vad bilen är värd just då?
av lobbysleeper
KrilleW skrev:
Tjocken skrev:I diskussionen angående restvärdet... Känner mig rätt insatt i detta då jag/vi är inne på familjens 6:e privatleasade bil.

Blir lite nyfiken på det där med att bryta kontraktet i förtid. Trodde det var något man får
Betala dyrt för. Allt handlar alltså om vad du hittills har betalat in och om det motsvarar vad bilen är värd just då?
(i väntan på 100% svar från Tjocken)
Antar att han bytte till ny bil och därmed tecknade nytt avtal. Så Volvo tappar ingen kund, snarare binder upp en kund ytterligare längre tid. och så länge man tar en likvärdig eller dyrare bil är det nog inga problem.
Att bryta kontraktet helt och inte teckna ny bil, då måste man betala sig ur situationen. (rätta mig om jag har fel)

I övrigt, så ska jag se till att få garanterat restvärde om jag leasar, helt klart. Möjligt att man betalar några kronor extra, men större säkerhet.

Jag funderade på hur det faktiskt går till vid återlämnandet om man valt "beräknat restvärde".
Står ägaren och pekar på hur välskött den är, och visar blocket-annonser etc för att få mer betalt
Och ÅF pekar i sina listor över generella inbytespriser, och ev mindre tillägg för paket etc?

Visst, jag tror inte en seriös ÅF vill lura en kund genom att undervärdera bilen bara för att få in en extra slant. Men jag upplever att säljare sällan ger så mycket mer för en pedantskött volvo jämfört med en normalt sliten.
Det finns så många beg.köpare av lätt begagnade volvo att de kan tvätta o putsa upp alla begbilar till ett tillräckligt bra skick för att tillfredställa 95% av köparna. Och de sista pedanterna som letar en felfri begagnad volvo behöver de inte bry sig om, bilarna säljs ändå.

Säljaren har ju all makt vid inbytet, jag som kund måste ju avsluta avtalet, och (inom rimliga gränser) finna mig i vad säljaren bedömmer bilen vara värd, och hur omvärlden ser på den bilmodellen då, 3 år efter restvärdets uppskattning.

Som Lövet säger, det kan ju aldrig gå åt andra hållet, att bilen råkar vara mer värd och att jag får ta del av den kakan i cash eller att peta in i ny bil, väl?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 22

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid