Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sahara
Har en Volvo V70 2005 automat som jag hämtade för en vecka sen.
Dagen efter startade den inte förrän 3:dje försöket. Åkte med den till en verkstad, där startar den inte igen.
Antennringen byttes då och den bogserades till en volvoverkstad, då det kom en felkod om att nyckel och imobilizer inte hade kontakt (tror det var det iallafall)
Allt frid fröjd, får bilen. Dagen efter startar den inte igen. Åter till verkstad där de plockade ut "cem" (tror jag, är inte motrorkunnig för 5 öre).
Bilen startade och kördes till Volvo verkstad för att kolla ifall den hade senaste mjukvaran och de hade den.
Idag startade den på verkstaden på tredje försöket. Varje gång den inte startat kommer samma felkod som ovan.
Det kommer inget meddelande i displayen i bilen som nycklar eller startspärr. Enda meddelanden där är "dags för service" och "larm service erfodras".
Har någon haft samma problem och vad kan felet vara?
Har service på larmet och startspärren nåt med varandra att göra?
Slänger ut en liten blänkare här ifall nån haft samma problem.
av MickeM
Du har provat båda nycklarna?
Du har inte en till bilnyckel på knippan, eller i bilen?
Chipet i fel nyckel, kan störa.
Eftermarknads LED i tex innerbelysning, och andra produkter kan slå ut can-bus, med de konstigaste fenomen. (Ovanligt men har hänt)
Dåligt batteri, eller dess kontakter kan ge datorerna fnatt.
Står den på Volvo nu?
Larmet har ju startspärr också, så visst.
Går startmotorn? Jag tror det står typ "startförsök avbruten" i färddatorn och startmotorn stannar, om startspärren slår till.
Posta fortsättningen på detta.
av Sahara
Båda nycklarna testade, samma problem. Batteriet är nästan helt nytt.
Just nu har jag den hemma för och testa hur den startar.
Startmotorn går inte igång men den klickar och det står fortfarande inget på displayen om något.
Idag startade den på första försöket när jag körde hem från verkstaden, stannade för att tanka och den startade igen.
Startade senare, då startade den på andra försöket. Körde en liten sträcka, stannade och gick ur bilen, satte mej igen (skulle backa lite längre bak på parkeringsplatsen) då startade den inte alls, försökte 7-8 gånger.
Jag blir snart knäpp på detta :evil:
av valln
Vad har du för motor?
Det skulle kunna vara startreläet, eller det som sitter bredvid?
Antagligen har väl verkstäderna kollat det enklaste att manöverkabeln till startmotorn har kontakt.
av Sahara
Det är vanlig 2,4 motor, bensin. Just motorkoden kan jag inte.
Jag hoppas att verkstaden kollat det, men ska prata med killen som skruvat och kolla om de kollat startmotor/relä.
av MickeM
Om startmotorn bara klickar, så är det nog kontakterna i solenoiden.
Dvs själva startmotorn.

Vore det startspärren, eller annat skulle den inte klicka.
av Sahara
Jag har pratat med verkstaden nu. Tydligen så klickar inte startmotorn, det är nåt annat relä som klickar när man försöker starta. De hade lyssnat med stetoskåp.
De ska kolla på kontakterna till startmotorn ändå.
Men verkstadskillen sa att felkoden för nyckeln kommer varje gång och då är det konstigt att de har med startmotorn att göra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av MickeM
Nej, klickar inte startmotorn, så är det nog inte den som felar tyvärr.

Dom har sannolikt mätt att den inte får ström från tändlåset heller.
Eller så var det så dom skulle göra nu....
av Sahara
Ja de har mätt och där kommer ingen ström dit.
Sista budet nu är att det är nycklarna det är fel på.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Har kjørt prøvetur uten noe i bagasj[…]

Hi everyone! With the 20 year mark approaching mo[…]