V70BiFuel03 skrev:En fråga till Grammse;
Då stämmer det alltså att biltillverkare "bygger" bilar med olika kvalitet beroende på vilket land eller vilken region de ska till. Snackade med en taxichaffis i Asien, just i det landet var favorimärket bland taxichaffisar just Toyota. Han breättade att han luskat fram att Toyota utrustade (kommer inte ihåg vilken årsmodell) med sämre stötdämpare än vad bilarna hade i andra länder.....
Om detta stämmer så skulle det vara intressant ifall Volvo utrustar bilarna som skickas till USA med andra (bättre?) delar än här hemma iom att USA marknaden ställer mycket höga krav (+ att den naturligtvis är mycket viktig för Volvo).
Olika kvalitet för olika land vet jag ej. Men sen toyota började tillverka bilar utan för japan blev kvaliteten lidande.
Det börja med modellen carina som gjordes i england. jag har bytt över 100 bärarmar på garanti p g a dålig kvalitet i gummi busningarna. dörr lister som släpper, abs sensorer mm mm mm
Sen bytte carina till avensis. inte blev det bättre. bytte broms skivor på löpande band. fjärrkontroller som gav upp. lister som släppte. glappa start kontakter i tändnings lås. Ja listan kan göras lång............
Nu är inte alla toyota modell drabbade av en massa fel men första upplagan av avensis skulle jag inte köpa.