Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av catinsho
Måste sälja 740:an pga kombibehov. Vill ha en framhjulsdriven bil med ac och abs för 30000 kr max. Det finns nästan inga andra att välja på än just Mondeo.

Har hittat en 98:a på Blocket.se.

Är Mondeon lika kass som Ford i övrigt?
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Kolla upp kofångarna på mondeon då den årsmodellen sällan låter dem hänga kvar på bilen.....annars är väl den prisklassen rena jungeln eller?
Jag tror man bara måste hitta rätt bil i det segmentet även om vissa är bätre än andra. Annars finns det säkert en massa megané och a6:or samt opel kombis...
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
hade en mondeo kombi -96 tidigare körde många faktiskt ganska problem fria mil med den, de lastar ju mycket o är relativt enkla att leva med inte svårare än en 740, 30 papp för en-98.a låter rimligt för övrigt
av Doby
I senaste kvalitetsmätningen så hade Ford samma kvalitet som Toyota, vilket Volvo är långt ifrån...
av *pettson*
Doby skrev:I senaste kvalitetsmätningen så hade Ford samma kvalitet som Toyota, vilket Volvo är långt ifrån...
måste betyda att toyota tappat... det betyder INTE att ford gått framåt..
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
Doby skrev:I senaste kvalitetsmätningen så hade Ford samma kvalitet som Toyota, vilket Volvo är långt ifrån...
måste betyda att toyota tappat... det betyder INTE att ford gått framåt..
Som Fd toyota meck kan jag bara säga .DET var bättre förr.
Nu har även Toyota sk "europastandard "som de kallar det på Toyota Sweden AB.
En mondeo var det sista jag skulle köpa.
Användarvisningsbild
av ThaSaint
skulle inte heller rekomendera någon Mondeo, eller Ford öht.

//Erik
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
En fråga till Grammse;

Då stämmer det alltså att biltillverkare "bygger" bilar med olika kvalitet beroende på vilket land eller vilken region de ska till. Snackade med en taxichaffis i Asien, just i det landet var favorimärket bland taxichaffisar just Toyota. Han breättade att han luskat fram att Toyota utrustade (kommer inte ihåg vilken årsmodell) med sämre stötdämpare än vad bilarna hade i andra länder.....

Om detta stämmer så skulle det vara intressant ifall Volvo utrustar bilarna som skickas till USA med andra (bättre?) delar än här hemma iom att USA marknaden ställer mycket höga krav (+ att den naturligtvis är mycket viktig för Volvo).
Användarvisningsbild
av Nexus
V70BiFuel03 skrev:En fråga till Grammse;

Då stämmer det alltså att biltillverkare "bygger" bilar med olika kvalitet beroende på vilket land eller vilken region de ska till. Snackade med en taxichaffis i Asien, just i det landet var favorimärket bland taxichaffisar just Toyota. Han breättade att han luskat fram att Toyota utrustade (kommer inte ihåg vilken årsmodell) med sämre stötdämpare än vad bilarna hade i andra länder.....

Om detta stämmer så skulle det vara intressant ifall Volvo utrustar bilarna som skickas till USA med andra (bättre?) delar än här hemma iom att USA marknaden ställer mycket höga krav (+ att den naturligtvis är mycket viktig för Volvo).
Olika kvalitet för olika land vet jag ej. Men sen toyota började tillverka bilar utan för japan blev kvaliteten lidande.
Det börja med modellen carina som gjordes i england. jag har bytt över 100 bärarmar på garanti p g a dålig kvalitet i gummi busningarna. dörr lister som släpper, abs sensorer mm mm mm
Sen bytte carina till avensis. inte blev det bättre. bytte broms skivor på löpande band. fjärrkontroller som gav upp. lister som släppte. glappa start kontakter i tändnings lås. Ja listan kan göras lång............
Nu är inte alla toyota modell drabbade av en massa fel men första upplagan av avensis skulle jag inte köpa.

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]