Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Jag har en volvo 740 gl 88:a med 90:ans motor,när jag drar en husvagn med totalvikt på 990 kg så orkar knappt bilen att dra, jag kommer max upp till ca 85 km i timmen när jag jag gasar så händer det ingenting.
Användarvisningsbild
av Lilja
Ta handskar på dig (annars kan du få otrevliga stötar :P) och prova dra ut tändkablarna en efter en (en i taget). Om motorn inte ändrar ljud när du drar ut en, betyder det att den cylindern inte går.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Lilja skrev:Ta handskar på dig (annars kan du få otrevliga stötar :P) och prova dra ut tändkablarna en efter en (en i taget). Om motorn inte ändrar ljud när du drar ut en, betyder det att den cylindern inte går.
så kan man också göra :)
en häftig grej me min när jag gjorde så var att gick på tomgången i ca tio sekunder när jag dragit ut tre av fyra kablar 8) va ju tvungen hur många cylindrar som krävdes för att motorn skulle snurra. :roll: men sen har ju min fel också så tomgången ligger på ca 1,2k varv :???:
av Ragnarpe
Fungerar motorn bra utan last på draget så ska du ta ett kompressionsprov på motorn. Dålig men jämn kompression gör att du får det här fenonemet. Kladda inte med tändkablar osv utan ta mitt råd istället.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Ragnarpe skrev:Fungerar motorn bra utan last på draget så ska du ta ett kompressionsprov på motorn. Dålig men jämn kompression gör att du får det här fenonemet. Kladda inte med tändkablar osv utan ta mitt råd istället.
eller också börjar han med att kolla så att den går på alla cylindrar. det är ju lite enklare än att kompressionstesta den, eller hur? :???:
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
får den tillräckligt mycket bränsle då? för dom brukar bli ganska så slöa m dom får för lite bensin
av wolf_lover
Jag har märkt nu att om jag gasar så känns det som den motar istället för att öka i fart och ibland när jag trycker ner gasen nästan fullt så slirar det precis som om det vore lamellerna som är dåliga
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]