Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Kupéuttaget har glappat på 240:n och vid demontering pulveriserades den 36 år gamla kontakten till uttaget sönder till små oanvändbara plastflisor. Kvar är nu ett uttag som inte går att koppla in och tre lösa flatstiftshonor på sladdarna.

Vad är det billigaste sättet att få uttaget att fungera igen? Y-förgreningen i motorutrymmet är utbytt till en kopplingsdosa eftersom även den vittrat sönder för några år sedan. Dragningen till kupéuttaget är således "hard wired" så jag är ju inte direkt märkesbunden till något. Däremot verkar det ju kosta uppemot en tusenlapp för bara sladd+uttag vilket är en aning mer än jag är intresserad av att betala.

Någon som har några bra idéer?

Edit: trådnummer 130000, jämnt och slätt 8)

Skulle dessa två kunna funka? Blir ju en femhundring, känns rimligt att betala.
http://www.laitis.se/skarvkabel-sk15.html
http://www.laitis.se/kupeuttag-kvu-303- ... 23135.html

Och hur kommer man åt att dra den nya sladden isf? Kikade lite hastigt i mörkret igår och det ser ut som att sladden försvinner in i fjäderbenstornet och skymtas lite snabbt mot brandväggen innan den försvinner igen.
av Rådlös
Jag skulle kolla upp alla delar ordentligt först. Dom exempel du visade fungerar säkert, men sedan skall du ansluta i någon sorts "fördelardosa" också. Du säger 36 år gammal. På den tiden hade Volvo ett egendesignat system där kontaktdonen såg ut så här:
Bild

I dag har Volvo godtagit Calix design (det har varit Calix tillverkning hela tiden) och den ser ut så här:
Bild

Så kolla upp hur det ser ut i "fördelningsdosan". Det finns adaptrar mellan DEFA och Calix, men inte mellan gamla Volvo och någon annan. I värsta fall får du kanske bygga en egen fördelardosa. Då kan man kanske tänka sig att du tar en sådan här:
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... sa-402210/

Detta är bara ett bildexempel. Det finns en mängd olika utförande med olika antal in/utgångar. I en sådan kan du koppla in dom tillbehör som du vill ha (och som säkringen klarar av) men du kan ju inte utan vidare koppla ur någon enhet om du skulle vilja göra det. Och elkopplingar, om du är det minsta osäker, tala med någon som är utbildad på det. Blir det fel så kan det bli livsfarligt i värsta fall.
Det finns förskruvningar, dom genomföringarna som sitter på metalldosan, som passar på metallmanteln "duschslangen". Så det är ingen omöjlighet att få till det. Och jag ser nu när jag läser igen att du har redan en kopplingsdosa. Då blir det ju lite lättare för dig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har monterat en såda här,
https://www.google.se/search?q=Schuko+u ... ocDhCtM%3A
I locket på en sådan här
https://www.elfa.se/sv/kopplingslada-lj ... yCode=cat-
Kabeln från grenkontakten är en original kabel (Calix, Defa, eller något). Original kupeuttag blev som TS beskrev (det blev varmt och "trillade sönder") men jag kunde använda "ingången", alltså kabel ingången, som jag fäst i sidan på kopplings lådan (limmad). Har funkat i minst 10 år nu. Satt förut i min förra bil (farsans 144 -72). Låda och uttag är i detta fall plockat från skrotade elskåp, sådana blir det massor av på jobbet, så detta kostade ingenting.
Om du har en (vanlig) koplingsdosa i andra änden, kan du lägga en vanlig jordad gummikabel (3x1,5) istället och lägga i ett skyddande (vattenskyddat) höje och då sätta en liknade låda som jag har med ett uttag med lock. Så blir det säkert. Ett vanligt skarvuttag anser jag inte är säkert, eller ens godkänt. I så fall hade det funnits att köpa "färdigt"
av Amarace
En vanlig gummikabel med skarvuttag är lika tillåten som diverse annat hempul med fasta uttag och kopplingsdosor o.s.v. I en bil ska det vara metallomspunna fabrikskablar med snabbkopplingar som är fastgjutna på kablarna om de ska vara enligt reglementet ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:En vanlig gummikabel med skarvuttag är lika tillåten som diverse annat hempul med fasta uttag och kopplingsdosor
Den koppling jag gjort är godkändför fuktiga utrymen och stänksäker, IP64. Så det är helt godkänt. Att det som säljs i handeln har snabbkopplingar och är stålomspunnet beror nog mer på att "vem som helst" ska kunna montera det utan elkunskap eller behörighet. Gummikabel är godkänt för montering IP64 (i konteinrar och dyligt) tillsammans med uttag i samma klassning eller högre, men inte ett skarvuttag utan lock. Ett sådant uttag som bilden visar är nog inte klassat alls. Liknande med lock har IP 44 (skyddat mot grovt damm (fint grus, torr jord) och vattenstänk). Motorvärmare/kupevärmare "klassas" som "fast moterad i fordon" och då gäller inte samma regler som i byggnader och montering (förutom då "färdiga" kablar med snabbkopplingar) är bara tillåtet av behörig elektriker. I egen bil gäller eget ansvar och eget kunnande som gäller, men säljer du bilen och något händer kan det bli problen om inte installationen är riktigt gjord
av Amarace
En gummikabel får ALDRIG användas för fast montage, det ska vara därför avsedd kabel i fasta montage.
I en kopplingsdosa ska det desstom vara en dragavlastning OM gummikabel används (tex i en verkstad från kopplingsdosa/brytare till en fast maskin, där gummikabel får användas).
Att det är metallomspunnet med gjutna kontakter i kablage för motorvärmare och kupeuttag är främst för att det ger ett mekaniskt skydd samt dragavlastning, sen blir det såklart enkelt monteringsmässigt.
av Schmoyoho
Har tagit lite bilder nu. Jag undrar nästan om det inte är calix-kontakt till själva kupéuttaget? Ska åka till någon butik och se om en sådan kontakt passar, i sådana fall behåller jag nog uttaget och drar en ny sladd bara.

Rådlös: Hela systemet verkar vara lite allt möjligt. Inkopplingen till vägguttag sker genom en stickpropp som hänger ut genom grillnätet som i sin tur går till vad jag tror är samma typ av motorvärmarkontakt volvo använde på 850-bilarna, stor rund kontakt med tre runda stift. Ser ut som dagens calix-kontakter fast 2x diameter. Denna går i sin tur till kopplingsdosan under huven som matar kupéuttag och doppvärmare dvs hyfsat original. Kupéuttagets färg matchar iallafall plasten så jag misstänker det är så original det blir. Kopplingsdosan under huven är f.ö monterad på en volvo-verkstad eftersom gamla y-kopplingen var trasig. Vill minnas jag frågade om man kunde byta stickproppen till en vanlig calix-kontakt men fick till svar det skulle kräva man bytte hela systemet till några tusenlappars kostnad. Så regelrätt calix antar jag det inte är.

Sen i övrigt: montera ett vanligt uttag blir nog plan B om jag inte kan köpa en calix-sladd och skarva in. känns enklast att behålla nuvarande uttaget eftersom det redan är monterat, bara att koppla in med en ny sladd dvs.

Bild
Volvo original kupévärmare och några exponerade flatstiftskontakter.

Bild
Ser ut som calix?

Bild
Kopplingsdosa märkt IP54, som sagt monterad på volvo-verkstad. Inser nu att calix förmodligen inte passar eftersom man nog monterat en sån istället då.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:En gummikabel får ALDRIG användas för fast montage
Jo, det får den. Om den ligger i rör, slang (som vi använder vid alla installationer på jobbet) eller metallomspunnen som Defa, Calix och andra anväder.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]