Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1110141
Hej, jag börjar från början med problemen.
Första symptom var att ETS-lampan tändes, körde ett tag med den lysande då inga symptom märktes och bilen gick fint. Efter någon vecka läste jag av felkoder (2 felkoder gavs med en 'ELM327 OBD2'-läsare från Kina), googlade fram ena att spjällhuset kanske krånglade. Efter rengöring körde jag ett tag till, ETS lyste fortfarande. Den andra felkoden pekade på P0481 'cooling fan relay 2 control circuit', förstod inte riktigt vad det var.

Nu dock har bilen kärvat ihop totalt (några veckor efter ETS lampan tändes), tomgången går väldigt seg och onormalt. Fullgas i tomgång gör att motorn pendlar upp till max 3000 rpm efter ett tag (typ 10 s). Idlande tomgång är väldigt ryckig och motorn låter helt kasst.
Jag läste nu ut nya felkoder, dök upp 5 stycken :
P1108
P1600
P0531
P0220
P0481

Jag tror att någon av dessa pekar på att Ac är sönder(?), vilken den är och har varit väldigt länge (konsigt att felkoden inte fanns första gången).
Vad jag har förstått av att ha googlat runt och läst på forumet så borde det vara spjällhuset som spökar (MM-spjäll), dock ser jag i serviceboken att spjället är utbytt för 11000mil sedan (av totalt 35000 mil) mot en med gul ettikett (förmodar att det var ett nytt då det gjordes på volvoverkstad, kostade ca 7000kr ). Började då fundera på om det verkligen är spjället då den ändå inte gått såå långt efter bytet (om man jämför med vad det förra spjället höll för). Man är ju sådär sugen på att chansa på ett spjällbyte ifall felkoderna pekar på något annat.
Så vad tror ni att det kan vara och vad säger felkoderna mig?

Problemet är på en Volvo V70 2,4 B5244S2 -00 140hk mätarställning 350000 km
Vid bytet av spjällhuset gavs bilen spjällhus (VO 8644347) och ETM omladdning (VO 9438298)

Tror att jag har fått med all viktig info, väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :)
Mvh Speciell
#1116882
Update, jag fick rag i ett begagnat spjällhus som hade suttit i en bil med likadan motor. Bilen gick fint efter endast montering, ingen programvara uppdaterades. Frid och fröjd..

Tills för några dagar efter då billarmet började utlösas utan anledning. Ibland kan det utlösas en minut efter att man låst bilen och ibland kan det ta 2 dygn. Jag förstår inte mig på detta men antar att det kan ha att göra med bytet av spjällhuset då det började där efter. Jag har provat att ha batteriet urkopplat ett tag för att nollställa , men det har inte funkat.
Någon som har någon idé på hur det kan lösas?

Mvh speciell
#1116888
speciell skrev:Update, jag fick rag i ett begagnat spjällhus som hade suttit i en bil med likadan motor. Bilen gick fint efter endast montering, ingen programvara uppdaterades. Frid och fröjd..

Tills för några dagar efter då billarmet började utlösas utan anledning. Ibland kan det utlösas en minut efter att man låst bilen och ibland kan det ta 2 dygn. Jag förstår inte mig på detta men antar att det kan ha att göra med bytet av spjällhuset då det började där efter. Jag har provat att ha batteriet urkopplat ett tag för att nollställa , men det har inte funkat.
Någon som har någon idé på hur det kan lösas?

Mvh speciell
Njae.
Skulle spjällhuset påverka larmet, så snackar vi om en duktig can-bus störning.
Då skulle mer ha fått totalfnatt.
Jag är riktigt säker på att detta inte har med spjällhuset att göra.
Indirekt, möjligen, om ditt orginalproblem inte var spjällhuset, och ditt orginalproblem nu tagit sig ett annat uttryck, men nu snackar vi långsökt. ...
#1116894
sensonic skrev:Kan ju vara värt att kontrollera kablage och kontakter till huvlås, dörrar och baklucka. Batteriet är friskt?
Batteriet är friskt, ska försöka mig på att kolla kablaget då. Går det att läsa felkoder med vanlig läsare om varrt bilen har larmat?
#1119260
intruder1400 skrev:Kolla bakluckan ! Min V70 spöka med larmet så Volvo koppla bort den .
Enligt Volvo så hade min kross larm på bakre o luckans fönster vilket var vanligt att den till luckan börjar spöka
Tänkte jag skulle försöka mig på att kolla om det är bakrutans sensor, vet du hur man kopplar bort den? Eller måste jag åka in till en volvoverkstad för att göra det?

*Edit*
Jag plockade ner panelerna i bakluckan och hittade kopplingar till bakrutan som jag antar att det är. Dock vet jag inte vilken av dessa kopplingar jag ska ta ur, på högersidan (färdriktning) satt det en svart kabel kopplad till rutan, på vänstersidan satt det en jord(gröngul) och en gulröd (har jag för mig). Jag gissar att någon av dessa kablar har någonting med radioantenneneller rutvärmre att göra.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]