Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om båda kontakterna till tempmotorerna var ur har ju förmodligen någon innan dig vart och felsökt.
Det verkar ju lite långsökt att båda motorerna skulle cara trasiga. Kan ju va ECC enheten som gett upp också.
Om du kopplar bort batteriet i nån halvtimme och sätter tillbaka har jag för mig att den ska göra ett självtest på alla spjäll?
Fritzell skrev:Om båda kontakterna till tempmotorerna var ur har ju förmodligen någon innan dig vart och felsökt.
Det verkar ju lite långsökt att båda motorerna skulle cara trasiga. Kan ju va ECC enheten som gett upp också.
Om du kopplar bort batteriet i nån halvtimme och sätter tillbaka har jag för mig att den ska göra ett självtest på alla spjäll?
Aaa nån hade definitivt varit där innan o pillat för jag såg att på temperaturreglagemotorn varit öppnad innan. Kan ECC-enheten bara ge upp?

Ja det kan ju vara värt att prova.
Nollställs allt dårå? För bli att prova det imorgon...!
Ja allt nollställs. Se upp ifall du inte har koden till stereon.
Du kan demontera motorerna och plocka isär försiktigt och rengöra släparmen + resistorbanorna med tops+isopropanol. Det gav liv i min vänstra motor. Fast jag hade ju spruckit spjäll också vilket löstes med en förlängning av 4kants axeln så den bet längre in i honan i spjället/luftklaffen

Jag behövde inte kalibrera men är du lite fiffig kan du ju dra värmereglaget till max kyla och manuellt lista ut hur motorn skall stå i stängt läge och vrida axeln så och montera tillbaks den
Fick du liv i detta igen? Påminner om mitt problem då recircspjället hopat av axeln. Blinkar den gröna dioden i AC-knappen?

Grönt blink = ECC har stängt av systemet. Löste sig på min med spjällarm på axel och ny kalibrering med VIDA.
sensonic skrev:Fick du liv i detta igen? Påminner om mitt problem då recircspjället hopat av axeln. Blinkar den gröna dioden i AC-knappen?

Grönt blink = ECC har stängt av systemet. Löste sig på min med spjällarm på axel och ny kalibrering med VIDA.

Aaa den gröna AC dioden blinkar hela tiden...non stop.

Funderar på o köpa nån sån vida-apparat på ebay o köra en kalibrering.
Skönt att det löste sig! Men vad upplevde du för problem innan du fick det fixat?
Jag har lite dålig värme i bilen och körde en kalibrering med VIDA för att se om det kunde hjälpa. Men då låste sig systemet istället och grön AC-lampa började blinka. Läste felkod och då sa den att recirc-motor hade orimligt värde.

Skruvade av handskfacksinsatsen och därinnanför hängde armen till spjället och dinglade. Axeln hade ställt sig i ett läge så att det inte gick att få på armen. Så jag tog av motorn och öppnade den, flyttade axeln till mitt i sitt arbetsområde.

Monterade allt och startade upp. Kalibrerade med VIDA och sedan var det OK igen.

Låter kanske småkrångligt men det är det inte! Största risken är att tappa skruven till recirc-motorn ned i avgrunden. Men utan VIDA får man kanske inte igång det igen. Du kan kanske kolla om det är någon i närheten av dig med VIDA som kan hjälpa dig? Men att skruva av handskfacksinsatsen och titta är gjort på 5 min.
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
sensonic skrev:...tror inte på att bara kalibrera. Du har någon felkod som låser systemet och det måste troligen åtgärdas först.
Mjo min recirc-arm hade hoppat av med! Den är på nu igen. Behöver vida så jag kan prova på en kalibrering...! :D

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]