Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Mitt första inlägg i detta forum men har varit medlem en liten stund och lurkar omkring. Har nyligen köpa en V70 -01 2.0t, allting är ok på den med tanke på ålder men jag tycker att den växlar lite sent...kommer upp till nästan 3000 i varv innan de väljer 2an. Det händer dock bara på morgon (eller när sen stått i några timmar). Kan man göra en reset på lådan så att den anpassar sig till min körning?

Jag köpte den pga min andra bil, BMW X5, som ska få vila lite medans jag fixar en del saker på den. Detta är altså min första Volvo så ta det lugnt med mig :)

Tackar och bockar på förhand.
av Saibot
I manualen till min v70 -98 så står det att växellådan växlar vid högre varv kall för att få upp tempen på motorn snabbare. Kan vara det?
Saibot: Jag tänkte också på det (har dock inte läst min manual :/ ) men ska den verkligen nå så höga varv när den är så kall...det kan inte vara så bra för motorn...?

Volvo 94: Det kan jag prova...gissar på att det är en "standard" process? En plats för att kolla nivå/fylla och en annan för att tömma?

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
av Saibot
Awntchi skrev:Saibot: Jag tänkte också på det (har dock inte läst min manual :/ ) men ska den verkligen nå så höga varv när den är så kall...det kan inte vara så bra för motorn...?

Volvo 94: Det kan jag prova...gissar på att det är en "standard" process? En plats för att kolla nivå/fylla och en annan för att tömma?

Tippar på att volvo vet vad dom gjorde när dem programmera lådan för just den här "funktionen" :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
Att nolla automatlådan görs ENDAST om delar i lådan är bytta aldrig annars.
Däremot blandar en del ihop att man nollar oljeräknaren som inget har
med nollning i övrigt att göra. Byt olja gärna 2 ggr inom kort intervall.
Kolla nivån o färgen på oljan, skall ha färgen som Hallonsaft. Du har oljestickan låångt
ner på högra sidan om du står framför bilen o tittar ner. gul PLOPP som har ett lite snäppstycke
som du puffar lite så får du ut stickan lätt. Nivån skall kollas med varm låda o motorn igång.
wissel skrev:Att nolla automatlådan görs ENDAST om delar i lådan är bytta aldrig annars.
Däremot blandar en del ihop att man nollar oljeräknaren som inget har
med nollning i övrigt att göra. Byt olja gärna 2 ggr inom kort intervall.
Kolla nivån o färgen på oljan, skall ha färgen som Hallonsaft. Du har oljestickan låångt
ner på högra sidan om du står framför bilen o tittar ner. gul PLOPP som har ett lite snäppstycke
som du puffar lite så får du ut stickan lätt. Nivån skall kollas med varm låda o motorn igång.
Wissel, tänkte just boka lift och ta den "långa vägen" att kolla oljan. Tackar och bockar för info....ska prova det första chansen jag får imorgon. Återkommer....

Nu har kollat och det var så lite olja att det knappt syntes på stickan (bilen igång och varm låda)....det lilla som var på var iaf hallonsaft färgat som du beskriver. Nu är frågan, vilken olja tar den och kan man fylla på via oljestick röret ?

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
av wissel
Awntchi skrev:Nu har kollat och det var så lite olja att det knappt syntes på stickan (bilen igång och varm låda)....det lilla som var på var iaf hallonsaft färgat som du beskriver. Nu är frågan, vilken olja tar den och kan man fylla på via oljestick röret ?

Sent from my iPad using Tapatalk
Köp oljan på Volvo ÅF är min rekommendation. Du får ENDAST fylla på olja via oljestickan, tratt +genomskinlig slang tror 12mm passar i hålet, mät annars på stickans diameter..
Det går förstås att fylla olja via returslangen men tycker det är enkelt med trattmodellen. Fyll på liiite i taget.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]