Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1115527
Hejsan,

Således, sedan en tid tillbaka har min kupéfläkt betett sig lite underligt. Ibland startade den, ibland inte. Jag tänkte att det kanske var någon korrosion, klämd kabel, råttor i huven eller vad det nu kan tänkas vara som gav upphov till dessa intermittenta symtom.

Sedan ungefär en-två veckor så startar den inte alls. AC-lamporna blinkar, men det kan dom mycket väl ha gjort länge, jag har inte reflekterat över det speciellt mycket eftersom det har varit en så fin MC-sommar, och bilen mest blivit stående.

Jag googlade runt lite och fick tips på att det skulle kunna vara fläktmotståndet som var vajsing. Så efter ett smärre inbrott (allvarligt, som ett satans bankjobb att få loss handskfacket) fick jag loss den, fläkt & motor. Kablaget såg okej ut, lite gamla rester efter högljudda 18-åringar som dragit audiokabel hit och dit som jag fick hugga mig igenom men annars rätt fint. Ingen uppenbar korrosion någonstans, ingenting bränt på (vad jag kunde se) fläktmotståndets kretskort eller saker som gav mig några eureka-känslor. Ju mer jag letade desto mer osäker blev jag.

Det är en steglös fläkt, och jag hör att det är någonting som "knäpper till" och ett surrande ljud hörs ovanför passagerardörren av alla ställen. Är det något spjäll där eller? Är inte så superhaj på att mecka, men glad att lära mig.

Hursom, här följer en lista på vad jag har provat.

1. Jag har tagit loss fläkten och motorn, kört den mot 12V och den snurrar runt jättefint utan att gnissla eller gnälla.
2. Kollat de mest uppenbara kablage och relaterade reläer för skador. Jag har tyvärr inga liggande delar jag kan byta ut mot, men det blir nog en tripp till skroten imorgon för att samla lite prylar.
3. Svurit
4. Lödde en förbikoppling på resistorn på motståndet för att se om den iaf kunde gå igång på full fräs i samband med tändning. Men icke.
5. Haft sönder en skruvmejsel.
6. Börjat om från början och hoppats att det skulle funka om jag gjorde samma saker exakt likadant en gång till.

Alla tips emottages tacksamt och med glädje.

Med vänliga hälsningar,
Richard
Senast redigerad av 1 Lomion, redigerad totalt 0 gånger.
av ThunderAce
#1115578
senaste jobbet på en V70 från 98 med fel på fläkten bytte jag fläktmotståndet.
åkte själv då till skroten med bilen isärplockad och fick ut ett för en snabb koll så slipper man
dels köpa delar i onödan och åka fram o tillbaka till skroten hela tiden
efter bytet av fläktmotståndet så har den funkat sen dess, skulle börja där
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1115624
Effektmotståndet är en het kandidat, men man bör inte köpa på sig en massa delar för att byta på måfå utan det är bättre att kontrollera felkoder först och därefter felsöka vidare utifrån vad koderna visar.
Det sitter en givare med fläkt på båda sidor fram vid kurvhandtagen, dessa bör dock inte låta speciellt mycket.
av Lomion
#1115704
Ni hade helt rätt. Det var fläktmotståndet som strulade. Nu är det en jävla tornado inne i bilen igen. Däremot är det lite missljud, skrammel ibland. Kan vara löst skit som blåser runt, men jag ska undersöka att det är fastskruvat ordentligt allting en extra gång.

Tack för all hjälp.
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]