Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
roh66 skrev:Inte? :shock:
Nope. Inte ens på dom som "gubbrusar" :)
Däremot slav-cylidersknarr förekommer rätt ofta(när man trampar ner resp. upp kopplingen dom första gångerna före/efter start av motorn), speciellt på dom modeller med extern slav. Min lider dock inte utav det, men gamla 945an gjorde det.
av Fritzell
Innan min kopling byttes hade jag också det fenomenet att hade man kört länge typ ett par mil på landsväg utan att frikoppla var det också jättetrög pedal precis som att den hade fastnat lite. Det återgick till normalt efter man kopplat någon gång. Det är helt borta nu med den nya kopplingen.
av MickeM
Fritzell skrev:Innan min kopling byttes hade jag också det fenomenet att hade man kört länge typ ett par mil på landsväg utan att frikoppla var det också jättetrög pedal precis som att den hade fastnat lite. Det återgick till normalt efter man kopplat någon gång. Det är helt borta nu med den nya kopplingen.
Har man dessa symptom, eller andra, tillsammans med tjutandet, har kopplingen två fel.
Tjutande ljudet, har inget med kärvande slavcylinder att göra, tex.
av Johnnie
Tack för alla svar :D
Jag stör mig inte på ljudet och kör gärna så länge det går utan att byta koppling :)
Ville mest veta om det närmar sig fullständigt haveri snart men låter ju på era svar som om det är ganska lugnt :)

En sak som jag märkt men glömde skriva är att när man lägger i 1:an så rycker det till lite lite i bilen som om det inte är urkopplat ordentligt.
Är det lamellen som kärvar då?
av MickeM
Johnnie skrev:Tack för alla svar :D
Jag stör mig inte på ljudet och kör gärna så länge det går utan att byta koppling :)
Ville mest veta om det närmar sig fullständigt haveri snart men låter ju på era svar som om det är ganska lugnt :)

En sak som jag märkt men glömde skriva är att när man lägger i 1:an så rycker det till lite lite i bilen som om det inte är urkopplat ordentligt.
Blir det lika igen, om du tar tillbaka till friläge, och lägger i ettan igen?
Utan att släppa upp kopplingen.
av rid54
MickeM skrev:
Johnnie skrev:Tack för alla svar :D

Blir det lika igen, om du tar tillbaka till friläge, och lägger i ettan igen?
Utan att släppa upp kopplingen.
Om man trampar ur och direkt lägger i en växel, så måste synkringarna bromsa ingående axel. Man kan då känna ett "ryck" när det spänner till i drivlinan innan växeln går i. Om man gör som nämns ovan, så står ingående axel redan stilla när man trycker i växeln andra gången och då ska det inte bli nåt ryck - om inte det är så att lamellen kärvar och inte kopplar ur ordentligt. Då borde det vara lite knepigt att få i backen (eller är den synkad också på dessa bilar?).
av MickeM
taxi skrev:Den är synkad också. Antar jag, jag lägger i backen medans jag rullar framåt utan problem.
Backen är synkroniserad på alla from 850 och nyare.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]