Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
Ja, ni såg rubriken! :wink: Det skiljer drygt 30.000:-- mellan D5 och T5 med i övrigt exakt samma utrustning, gällande V90CC. :!: (D5 är dyrare alltså)

Har bara kört D5 (V90 AWD). Svårt att hitta T5 AWD att provköra!? Nån som gjort det eller har någon mer input att komma med?

Kör själv nu V60 -15 D4 AWD Polestar nu (5 cyl. 2,4 L, 220 hk, 440 NM). Tyckte att det var ganska stor skillnad i motorkaraktär mot V90 D5. Inte alls vad jag förväntat mig efter allt man läst om VEA motorn. Nu är ju V90 en betydligt tyngre bil än V60 men V60'n är faktiskt sjukt mycket rappare! :shock: Trots den gamla 6-stegs slirautomaten... V90 D5 är såklart underbar till 90 % (det här är på grov nördnivå) men, men, och tusan också, motorn kändes i vissa lägen extremt klen och surrigt... samt hade det där typiska för "slöa" motorer, att de inte reagerar linjärt med gaspedalen utan lever sitt eget liv på nåt sätt..! Varvar upp och ner lite som de vill när man ger gas och släpper av och gasar igen t.ex. Svårt att förklara men en del av er förstår vad jag menar...
Inputs och hat välkomnas! (Jodå, jag planerar att köpa en V90CC - dock inte utan att testa tyskarna. :wink: )
av Gorban
meko skrev:Ja, ni såg rubriken! :wink: Det skiljer drygt 30.000:-- mellan D5 och T5 med i övrigt exakt samma utrustning, gällande V90CC. :!: (D5 är dyrare alltså)

Har bara kört D5 (V90 AWD). Svårt att hitta T5 AWD att provköra!? Nån som gjort det eller har någon mer input att komma med?

Kör själv nu V60 -15 D4 AWD Polestar nu (5 cyl. 2,4 L, 220 hk, 440 NM). Tyckte att det var ganska stor skillnad i motorkaraktär mot V90 D5. Inte alls vad jag förväntat mig efter allt man läst om VEA motorn. Nu är ju V90 en betydligt tyngre bil än V60 men V60'n är faktiskt sjukt mycket rappare! :shock: Trots den gamla 6-stegs slirautomaten... V90 D5 är såklart underbar till 90 % (det här är på grov nördnivå) men, men, och tusan också, motorn kändes i vissa lägen extremt klen och surrigt... samt hade det där typiska för "slöa" motorer, att de inte reagerar linjärt med gaspedalen utan lever sitt eget liv på nåt sätt..! Varvar upp och ner lite som de vill när man ger gas och släpper av och gasar igen t.ex. Svårt att förklara men en del av er förstår vad jag menar...
Inputs och hat välkomnas! (Jodå, jag planerar att köpa en V90CC - dock inte utan att testa tyskarna. :wink: )
Det här med att gaspedalen inte reagerar linjärt gäller för många bilar numera och det är för att tillverkaren strävar efter att sänka bränsleförbrukningen. Om bilen har olika drive modes så är det ännu tydligare i Ecco. Man får köra i Dynamic eller konfigurera ett eget läge. Det har varit samma sak på mina BMW så det är inget specifikt för Volvo.
av Djungelbrand
T5:an är en riktig pärla :)
Användarvisningsbild
av meko
Tack för alla svar! Skall bli spännande att prova T5'an. :D Får dock vänta nån månad till sen skulle det finnas en V90 T5 AWD att testa hos min handlare. Prisskillnaden på drygt 30' räcker ju till ganska många mil, även om nu alltså T5'an drar mer än D5! :wink:
av jpennerb
T5 är givet! Kommer inte vara någon skillnad ekonomiskt. Finns inga argument att välja D5 förutom lite lägre förbrukning. Fördelar med T5: Tystare, mjukare gång, mindre vibrationer, större register bättre körbarhet, billigare service och säkert lägre skatt i framtiden och lägre inköpspris men kommer säkert skilja en del efter några års värdeminskning till D5ans fördel.

Hur mycket kör du?
Användarvisningsbild
av meko
jpennerb skrev:T5 är givet! Kommer inte vara någon skillnad ekonomiskt. Finns inga argument att välja D5 förutom lite lägre förbrukning. Fördelar med T5: Tystare, mjukare gång, mindre vibrationer, större register bättre körbarhet, billigare service och säkert lägre skatt i framtiden och lägre inköpspris men kommer säkert skilja en del efter några års värdeminskning till D5ans fördel.

Hur mycket kör du?

Jag kör maximalt 3000 mil/år. Men mer troligt är att det kommer att landa runt 2000 mil/år!

/Mvh. Magnus
Användarvisningsbild
av grillchips
meko skrev:Tack för alla svar! Skall bli spännande att prova T5'an. :D Får dock vänta nån månad till sen skulle det finnas en V90 T5 AWD att testa hos min handlare. Prisskillnaden på drygt 30' räcker ju till ganska många mil, även om nu alltså T5'an drar mer än D5! :wink:
Hur säkert är det med V90 T5 AWD? Den infon finns i övrigt ingen annanstans men skulle göra mig väldigt intresserad. :) V90CC finns däremot med denna motor så det kanske var denna säljaren syftade på?

Edit: nu ser jag att du nämner CC i rubriken och inte i inlägget, så det förklarar ju saken. :)
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]