Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej
Har en v70 -98 med 2,0 liters motorn på 126 hk.
När man kör iväg på 1:an så tjuter det om kopplingen (tror jag).
Låter precis som när en broms ligger på hårt och det blir ett tjutande ljud när man kör iväg långsamt. (Ingen broms ligger på nu)
Vad kan det vara? Lamellen som är slut? :|
av roh66
Hej!

Nej det är den inte. Har liknande ljud från min V70 GLT -98. Ett kosmetiskt fel.
Det är nånting som är lite för torrt där inne. Så länge kopplingen fungerar är det bara tuta och köra.
Åtgärda "felet" + kopplingsbyte mm kostar flis. Min koppling har tjutit i 3-4 år men slut är den inte trotts
husvagns tortyr och 99% stadskörning. (32500 mil på mätaren)

Mvh.R.
Senast redigerad av 1 roh66, redigerad totalt 0 gånger.
av Fritzell
Sliten koppling + tryckplatta. Precis som en sliten bromsskiva och belägg kopplingsbyte det enda som hjälper. Jag bytte kopplingssats + packboxar på min v70 vid 26000mil och den skrek mest hela tiden. Blev ett helt annat "bett" i kopplingen efter det och såklart helt tyst
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fritzell skrev:Sliten koppling + tryckplatta. Precis som en sliten bromsskiva och belägg kopplingsbyte det enda som hjälper. Jag bytte kopplingssats + packboxar på min v70 vid 26000mil och den skrek mest hela tiden. Blev ett helt annat "bett" i kopplingen efter det och såklart helt tyst Bild
Yes. Gillar man inte ljudet får man byta. Men hittils har jag inte stött på nån som slirar, trots släp och all sorts konstig körning.
av MickeM
Ett inte helt ovanligt fenomen faktiskt, som inträffar på alla bilmärken.

Ljudet kan jämföras med att man skjuter en tung möbel över ett torrt trägolv....

Felet är vibrationer som uppstår.
Man kan se på lamellen, att den har släta fläckar, när den har haft detta ljud.

Olika teorier om varför det uppstår finns.
Vissa påstår att asbestfria kopplingar idag är FÖR slitstarka och poleras, mer än att slitas ner.
(Dom stoppar ofta längre än lager och hydrauliken)
Andra säger att den har blivit överhettad nån gång, vilket jag tvivlar lite på. En kombination kanske.

Farsans Skoda Scout, fick detta ljud efter bara nått tusen mil, och byttes på garanti, efter mycket övertalning. (Han överhettar ingen koppling)
Han fick med den gamla hem, (för att visa mig) och den en kopplingen hade dessa släta fläckar.

Man kan testa att starta i brant backe med lite extra kopplings-slir en gång. (Ingen överdrift)
Det kan fixa ljudet (tillfälligt).

Permanenta åtgärden är naturligtvis kopplingsbyte inkl alla tillbehör, men man kan faktiskt säga att det är lite av ett kosmetiskt fel.
Lite som en bulig framskärm. Det MÅSTE inte fixas. Det går utmärkt att köra ändå.
Jag vet flera bilar som kört med detta i åratal, och tusentals mil, still going strong.....
av sensonic
På min bil tillstötte ett annat problem när jag hade ljudet. Vid körning på motorväg varma sommardagar hände det ibland att kopplingen kärvade när jag efter några mil skulle frikoppla, t ex vid en avfart. Svårt att få ner kopplingspedalen, avtog med ett par gångers gymnastiserande. Rätt obehagligt.

Fick förklaringen att fettet på splinsen var borta och därmed kärvade det. Gav därmed också oljudet sa man. Bytte hursomhelst koppling och sedan var det bra igen. Även om det bara var fettet är det ju lika bra att byta rubbet när man väl är inne där.

http://www.zf.com/brands/en_de/sachs/te ... _disk.html
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, kärvande koppling brukar som oftast vara torra splines så lamellen inte frikopplar ordentligt. Brukar främst märkas att det är svårt att få i växlarna, speciellt 1an och backen.

Dröjer nog inte speciellt många år innan jag måste ner med skiten även på min bil, den är lite smågrinig att frikoppla ibland :roll: Nåja, så länge dubbel-tramp alltid fungerar så kan man alltid skjuta på det :mrgreen:
av roh66
Lucif3r skrev:Kosmetiskt fel...? Happ, det var något nytt det... Aldrig hört en 85x70 med tjutande koppling som inte varit fel på... :roll:
Inte? :shock:

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]

plastic restorer eller ommålning

som Kalle skrev, tvätta rent, och om du har t[…]