Exyzäta skrev:volvoc70cab skrev:I Tyskland samt Österrike tankar jag " riktig" diesel utan utspädning av tallolja eller RME osv. Är inte den svenska diesel med dessa inblandningar ful- eller fusk-diesel?
Det som man i vanligt tal kallar för "fuldiesel" är den lågskattade jordbruksdieseln som bönder och skogsbrukare kör på. Den är i Sverige färgad röd och i Finland grön. I Sverige kan man som båtägare även köpa så kallad "blankdiesel" som är helt ofärgad och är oxå helt fri från tillsatser som RME och annat. Denna dieseln håller mycket längre om man ska långtidsförvara men är minst en krona dyrare än den gulare med RME-tillsats.
Tvärtom, grön i Sverige och röd i Finland. Men jordbrukare kör inte på den, iaf inte lagligt om traktorn går på väg. En bekants farsa åkte dit med gröndiesel i traktorn vilket kostade 10000kr i straffskatt. Om jag inte minns fel får man använda sån diesel i stationära aggregat som elverk samt i vissa större båtar.
Vad det gäller trådstartarens fråga så var jag i samma sits för några år sedan, 200l diesel som stått sen innan 1990. Att hälla det i en modern dieselbil med partikelfilter är ingen bra ide - filtren är ju så pass känsliga att man måste använda motorolja med låg askhalt trots att motorn normalt bara får i sig mycket små mängder olja. Du kanske inte märker något direkt men du förkortar definitivt livslängden på partikelfiltret. Själv har jag traktor och en lastmaskin så dieseln gick åt ändå, och de maskinerna blev betydligt starkare med den dieseln.
Diesel utan RME finns f. ö att köpa på macken här vilket jag tycker är kanon. Samma pris som vanlig diesel.
Dieselbakterier är ett elände och det förekommer främst i diesel som har rme inblandat och som lagrats länge, te x i fat eller i en gårdstraktor som bara går några timmar per år. Vatten (kondens) och solljus gör saken ännu värre, så att förvara diesel i en 1m3 ibc tank som en del började med när det blev besiktningskrav och krav på invallningar för större tankar är ingen bra ide.
Skickat från min iPhone med Tapatalk