Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kicken
Tack för all information, men ska ta o kolla lite, om man kan få lite mer info om "skicket" på dieseln, men tror ni att även vid låg inblandning det kan bli problem? Menar 5 liter på en tanke är inte mycket, eller? :shock:
av Exyzäta
Bara du inte tar från den eventuella bottensatsen utan ta bara från övre delen av fatet tills du ser vad som finns i botten så småningom. 5 liter per gång är ingen fara alls.
av Rådlös
Jag fyller på här med lite info: http://www.sxk.se/content/dieselslem-en-varning
Det är en "fortsättningslänk" också. Läs den också.
Du skall vara medveten om faran med att använda gammal diesel som har lagrats i fat eller dunkar. Om du får dieselmikrober så är det rengöring av tanken och bränslesystemet som gäller. Först manuell rengöring. Sedan finns det ett medel mot dessa mikrober, Grotamar heter det. Det är inte något "flashigt undergörande mirakelmedel". Det är i stället ett starkt biologiskt gift som måste hanteras efter givna anvisningar. Det går att köpa i fritidsbåthandeln.
I en modern dieselmotor skulle jag inte använda fatlagrad diesel. Möjligen om du har någon gammal traktor som hobbyfordon, som någon föreslog här. Men tänk dig för om du t.ex avser att ploga snö med den i vinter. Scenariot att det vräker ner snö och du (familjen?) blir instängda i snödrivor och du tänker: "Det här fixar jag med traktorn!" Har du dieselmikrober så stannar traktorn också. Möjligen kan det vara rent handgripligen enklare att göra rent traktortanken och bränslesystemet, Men det måste göras även där.
I Tyskland samt Österrike tankar jag " riktig" diesel utan utspädning av tallolja eller RME osv. Är inte den svenska diesel med dessa inblandningar ful- eller fusk-diesel?
av Exyzäta
volvoc70cab skrev:I Tyskland samt Österrike tankar jag " riktig" diesel utan utspädning av tallolja eller RME osv. Är inte den svenska diesel med dessa inblandningar ful- eller fusk-diesel?
Det som man i vanligt tal kallar för "fuldiesel" är den lågskattade jordbruksdieseln som bönder och skogsbrukare kör på. Den är i Sverige färgad röd och i Finland grön. I Sverige kan man som båtägare även köpa så kallad "blankdiesel" som är helt ofärgad och är oxå helt fri från tillsatser som RME och annat. Denna dieseln håller mycket längre om man ska långtidsförvara men är minst en krona dyrare än den gulare med RME-tillsats.
lågskattad/oskattad diesel är fortfarande diesel och enbart diesel, precis som den man tankar på macken.
Det finns dock gasolja som är en typ av brännolja som har lägre cetantal, högre densitet och mer energiinnehåll. Denna säljs inte alls, utan levereras i bulk till tankar på bangårdarna samt till hjälpkärror.
av Wizzman
Exyzäta skrev:
volvoc70cab skrev:I Tyskland samt Österrike tankar jag " riktig" diesel utan utspädning av tallolja eller RME osv. Är inte den svenska diesel med dessa inblandningar ful- eller fusk-diesel?
Det som man i vanligt tal kallar för "fuldiesel" är den lågskattade jordbruksdieseln som bönder och skogsbrukare kör på. Den är i Sverige färgad röd och i Finland grön. I Sverige kan man som båtägare även köpa så kallad "blankdiesel" som är helt ofärgad och är oxå helt fri från tillsatser som RME och annat. Denna dieseln håller mycket längre om man ska långtidsförvara men är minst en krona dyrare än den gulare med RME-tillsats.
Tvärtom, grön i Sverige och röd i Finland. Men jordbrukare kör inte på den, iaf inte lagligt om traktorn går på väg. En bekants farsa åkte dit med gröndiesel i traktorn vilket kostade 10000kr i straffskatt. Om jag inte minns fel får man använda sån diesel i stationära aggregat som elverk samt i vissa större båtar.

Vad det gäller trådstartarens fråga så var jag i samma sits för några år sedan, 200l diesel som stått sen innan 1990. Att hälla det i en modern dieselbil med partikelfilter är ingen bra ide - filtren är ju så pass känsliga att man måste använda motorolja med låg askhalt trots att motorn normalt bara får i sig mycket små mängder olja. Du kanske inte märker något direkt men du förkortar definitivt livslängden på partikelfiltret. Själv har jag traktor och en lastmaskin så dieseln gick åt ändå, och de maskinerna blev betydligt starkare med den dieseln.

Diesel utan RME finns f. ö att köpa på macken här vilket jag tycker är kanon. Samma pris som vanlig diesel.

Dieselbakterier är ett elände och det förekommer främst i diesel som har rme inblandat och som lagrats länge, te x i fat eller i en gårdstraktor som bara går några timmar per år. Vatten (kondens) och solljus gör saken ännu värre, så att förvara diesel i en 1m3 ibc tank som en del började med när det blev besiktningskrav och krav på invallningar för större tankar är ingen bra ide.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]