Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nzTPC
#1113993
Lucif3r skrev:Så, den laddar alltså inte ett dugg mer med magnetventilen ikopplad? Isf lär det ju vara något med magnetventilen, eller kablaget till magnetventilen.
Har kollat resistansen på magnetventilen samt bytt till 2 andra magnetventiler. Har också kollat spänningen till den, 12v. Som sagt så är det ju något som sätter den i felsäkert läge / LH läge, fast vad det kan vara har jag ingen aning om... har ju bytt knacksensorerna.
av SubMarine
#1114119
Hamnar du i limp home så borde du ha en felkod aktiv, vilket du säger att du inte har. Hur är det med M4.3, jordar den magnetventilen med PWM för att styra laddtrycket? Om de tstämmer kan du mäta upp så att styrningen kommer som den ska.

Edit: PWN => PWM
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
av nzTPC
#1114123
SubMarine skrev:Hamnar du i limp home så borde du ha en felkod aktiv, vilket du säger att du inte har. Hur är det med M4.3, jordar den magnetventilen med PWN för att styra laddtrycket? Om de tstämmer kan du mäta upp så att styrningen kommer som den ska.
Nä ingen felkod har jag. M4.3? PWN? Kan du förklara lite in depth på dedär haha hängde inte riktigt med :)
av SubMarine
#1114124
Bosch M4.3 är motorstyrsystemet i din bil. PWM = Pulse Width Modulation, och innebär enkelt förklarat att styrsignalen i ditt fall går mellan 12V och 0V (fyrkantsvåg) med en viss frekvens för att uppnå ett medelspänningsvärde som gör att wategaten håller sig i önskat läge.
av nzTPC
#1114127
SubMarine skrev:Bosch M4.3 är motorstyrsystemet i din bil. PWM = Pulse Width Modulation, och innebär enkelt förklarat att styrsignalen i ditt fall går mellan 12V och 0V (fyrkantsvåg) med en viss frekvens för att uppnå ett medelspänningsvärde som gör att wategaten håller sig i önskat läge.
Jag har absolut ingen aning om motorstyrsystemet jordar magnetventil med PWM.
av nzTPC
#1114326
nzTPC skrev:
SubMarine skrev:Bosch M4.3 är motorstyrsystemet i din bil. PWM = Pulse Width Modulation, och innebär enkelt förklarat att styrsignalen i ditt fall går mellan 12V och 0V (fyrkantsvåg) med en viss frekvens för att uppnå ett medelspänningsvärde som gör att wategaten håller sig i önskat läge.
Jag har absolut ingen aning om motorstyrsystemet jordar magnetventil med PWM.
Vad ska jag göra för och kolla det?
av Fritzell
#1114353
Det behöver du ett oscilloskop för att kolla. Inget gemene man har tillgång till precis.

Det vi kommit fram till såhär långt är alltså att turbon har full kapacitet men syryps av magnetventilen antingen pga att den är trasig eller så är den hel och styrsystemet av någon anledning skickar ut en strypt signal.

Du skriver att du byt en mängd reservdelar. Är något av dessa begagnade?
av SubMarine
#1114364
Det borde funka hjälpligt att mäta spänning till magnetventilen under drift för att se om den får någon styrning. Ser du konstant 12V under laddtryck så lär något med styrningen vara fel (förutsatt att ventilen styrs genom att jordas).
av nzTPC
#1114373
Fritzell skrev:Det behöver du ett oscilloskop för att kolla. Inget gemene man har tillgång till precis.

Det vi kommit fram till såhär långt är alltså att turbon har full kapacitet men syryps av magnetventilen antingen pga att den är trasig eller så är den hel och styrsystemet av någon anledning skickar ut en strypt signal.

Du skriver att du byt en mängd reservdelar. Är något av dessa begagnade?
Jag kan ju säga att alla magnetventiler är begagnade, en som satt på min andra t5a, ( som jag köpte för å renovera och den ska funka.) Den andra fick jag av Do88, och den ska också funka fast man kan ju aldrig vara säker. Som sagt har jag ju resistans mätt magnetventilerna, samt kollat spänningen till dom. Evap ventilen var också från min andra t5a, men den ger felkod direkt om den inte är pluggad. Lmmen tror jag också var från andra t5an, samma med den, ger också kod direkt när man drar ut den. Knacksensorerna var även därifrån.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]