Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sgeust skrev:Är det samma story med HX35 att det är ett stort jobb för att få den att fungera ordentligt eller är k24 bättre?
Exakt samma mängd jobb för att få dit en 35'a som en 40. Plus att dem väger groteskt mycket... En K24 är ju den vettigaste lösningen. Då finns egentligen allt som behövs för monteringen att köpa och det blir mycket mindre jobb för att få dit den. Den kräver ju fortfarande att en del grejer byts ut förstås.
av sgeust
Marlboroman skrev:
sgeust skrev:Är det samma story med HX35 att det är ett stort jobb för att få den att fungera ordentligt eller är k24 bättre?
Exakt samma mängd jobb för att få dit en 35'a som en 40. Plus att dem väger groteskt mycket... En K24 är ju den vettigaste lösningen. Då finns egentligen allt som behövs för monteringen att köpa och det blir mycket mindre jobb för att få dit den. Den kräver ju fortfarande att en del grejer byts ut förstås.
Låter nog som att det blir en K24. Vad allt behöver jag byta, och vad behöver jag satsa på för att nå 350-400? Hur stor skillnad finns det mellan olika K24? Kan du linka någon som skulle passa en 850 bäst? 8)
För att få dit en K24 så lär du byta ut olje- + vattenrören till turbon. Att byta grenrör också en bra ide. 850-grenröret spricker ofta + att det inte är nå riktigt bra utformat, speciellt inte om man vill ha mer effekt än original. Downpipe kan du behöva byta beroende på vad du har för någon nu och sen så lär man hitta på en annan lösning på rör mellan turbo och lmm/luftfilter. Osäker på om man lär bygga om något för tryckröret mellan turbo och intercooler.

K24 har funnits sedan 80-talet (kanske längre än så) och i olika skepnader. Dem man är intresserad av är dem som satt på S60/V70R + T5 från 05 och framåt. Dem har vanlig slanganslutning mot tryckröret till skillnad från den tidigare varianten som hade v-band. Så det gäller att vara vaksam, vilken K24 man köper..! Sen finns det dessutom via eftermarknaden ett flertal olika hybrider mellan k24 och 26 som brukar kallas K24/26 och som kan ge mer effekt. Och en sådan variant kan vara något att tänka på om 400hk är målet och man vill ha marginal för mer effekt i framtiden - men det kostar ju såklart.
av sgeust
Marlboroman skrev:För att få dit en K24 så lär du byta ut olje- + vattenrören till turbon. Att byta grenrör också en bra ide. 850-grenröret spricker ofta + att det inte är nå riktigt bra utformat, speciellt inte om man vill ha mer effekt än original. Downpipe kan du behöva byta beroende på vad du har för någon nu och sen så lär man hitta på en annan lösning på rör mellan turbo och lmm/luftfilter. Osäker på om man lär bygga om något för tryckröret mellan turbo och intercooler.

K24 har funnits sedan 80-talet (kanske längre än så) och i olika skepnader. Dem man är intresserad av är dem som satt på S60/V70R + T5 från 05 och framåt. Dem har vanlig slanganslutning mot tryckröret till skillnad från den tidigare varianten som hade v-band. Så det gäller att vara vaksam, vilken K24 man köper..! Sen finns det dessutom via eftermarknaden ett flertal olika hybrider mellan k24 och 26 som brukar kallas K24/26 och som kan ge mer effekt. Och en sådan variant kan vara något att tänka på om 400hk är målet och man vill ha marginal för mer effekt i framtiden - men det kostar ju såklart.
tack för hjälpen! Vet du varifrån jag får tag på en K24? Såg att gikturbo.se har några varianter av K24 men vilken variant är bäst för mitt behov, eller kan jag köpa någon annan stans ifrån? 8)

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]