...

Moderator: Moderatorer

Den diskussionen är återkommande här på forumet, hur man ska agera där filer går ihop för bäst effekt, vet att Joel har en del tankar kring det som jag själv inte minns.

Det som irriterar mig i sådana lägen är när man närmar sig slutet på en sådan väg och man släpper på gasen för att låta en bil slinka in framför, men de prompt ska gasa på och verkligen knö sig in allra längst fram, ibland verkar det som att de hellre smäller med hindret rakt fram än att behöva vika in några bilar bak.
Grejen handlar ju liksom inte om att ta första bästa lucka 1km innan hindret men när man bara är ett tiotal meter från ihopslagningen så kanske man borde ha mergat redan.
Mja det är svårt att säga exakt vad som är rätt.. Men att köra aggressivt, köra förbi alla som kört in varannan bil 50 eller 100m innan hindret för att typ tvärnitar sig in sista metrarna är aldrig okej.. Det förstör ju flödet för alla andra. Om man kan köra på ett sånt sätt så att kön inte behöver "rycka" vinner alla på det. Alltså hålla samma fart som de i den fil man ska in i och gå in varannan bil. Ligger jag i den fil som ska släppa in skapar jag gärna en lucka för den som hamnar mellan mig och den framför.. Men när jag väl släppt fram en som byter fil är jag inte ett dugg sugen på att släppa in fler. Varannan bil så inte de i den fil som andra byter in i till slut står stilla! På vissa ställen kör 3-4 bilar in per lucka.. Då är det inte konstigt att det nästan står stilla i den andra filen. Man får helt enkelt anpassa körningen till hur andra kör. Är det så att blixtlås ter går ihop 100m före hinder får det väl vara så då.. Vill du köra längre gör det, men i samma fart så du tar samma lucka du "blivit tilldelad".
Jag satt i en sån situation i eftermiddags med två filer som gick ihop i en med väldigt långsam trafik. För ovanlighetens skull funkade dragkedjemetoden förvånansvärt bra, med undantag för några enstaka taxi som flög förbi i full fart och tvärnitade i sista sekund. Men typ 15 meter innan vänsterfilen försvann så hivar sig en hantverkarbil som låg bakom mig ut i vänsterfilen och försöker köra om mig (Han hann inte förbi någon mer), och sen tränga sig in igen. WTF!? Naturligtvis blev jag lite smågrinig och släppte inte in honom. Och det gjorde inte bilen bakom heller. Eller den bakom honom... :lol: I backspegeln såg jag skåpbilen bli stående i vänsterfilen medan bil efter bil körde förbi, men efter hetsigt tutande lyckades han komma in i kön igen, då hade han väl tappat 5 platser mot innan.
Hahaha.. Sånna syner får en att småle lite.. Skadeglädje och karma i ett!
Mikeys skrev: Men typ 15 meter innan vänsterfilen försvann så hivar sig en hantverkarbil som låg bakom mig ut i vänsterfilen och försöker köra om mig (Han hann inte förbi någon mer), och sen tränga sig in igen. WTF!? Naturligtvis blev jag lite smågrinig och släppte inte in honom. Och det gjorde inte bilen bakom heller. Eller den bakom honom... :lol: I backspegeln såg jag skåpbilen bli stående i vänsterfilen medan bil efter bil körde förbi, men efter hetsigt tutande lyckades han komma in i kön igen, då hade han väl tappat 5 platser mot innan.
Gårdagens V60 hade mer tur. Föraren hade en finfin plats i kön innan rödljusen men den dög inte. Han kastade sig ut i andra filen strax innan filerna gick ihop, körde om tre bilar innan han trängde sig in i en minimal lucka. Naturligtvis utan att använda blinkers. Han sålde sig och bevisade för alla som såg honom att han var ett rövhål för tre billängders skull.

Jag tycker att man märker väldigt tydligt vilka som är rövhål och vilka som ödmjukt bara vill ha en plats i kön. De ödmjuka kör långsamt och letar efter en plats och ger tecken i god tid att de vill in i kön. Rövhålen blåser på allt vad de kan och så många som möjligt innan de tvärnitar och tränger sig in mellan två bilar. Naturligtvis utan att använda blinkers. Jag gör allt som står i min makt för att hindra dem från att komma in framför mig.
Ja, jag hade ställt bilen snyggt i EN parkeringsruta och när jag kom tillbaka så såg jag denna fyrarutorsparkerade Volvo.
Ingen risk för påbackning eller dörruppslag om man ställer sig på det viset... längst bort på parkeringen. :roll:

Bild
Allinug skrev:Ja, jag hade ställt bilen snyggt i EN parkeringsruta och när jag kom tillbaka så såg jag denna fyrarutorsparkerade Volvo.
Ingen risk för påbackning eller dörruppslag om man ställer sig på det viset... längst bort på parkeringen. :roll:

Bild
En sådan tigger ju om att en skall jävlas med honom. Jag hade till exempel ställt mig till så nära hans förardörr att han fått hoppa in genom passagerardörren på högersidan :mrgreen:
Användarvisningsbild
av erikn
Inte när han står längst bort på parkeringen.
Jag tyckte att det var lite komiskt. Om man står längst bort på parkeringen så finns ju inte riktigt behovet att ställa sig på rutlinjerna, men om man ställer sig på det viset nära ingången, där behovet finns, så åker man väl på gängspö.

Man minskar ju risken för att få dörruppslag och råka ut för påbackningar om man ställer sig längst bort, men den stora frågan blir ju om man minskar risken ytterligare genom att ställa sig på fyra rutor?
Jag funderar fortfarande på hur ofta dessa får p-böter för att de ställer sig så.
  • 1
  • 372
  • 373
  • 374
  • 375
  • 376
  • 553

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]