Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
#1113231
Kör idag V70 -00 med 140hk motorn manuell och funderar på hur stor skillnad i klipp det är i motorn mot 170hk varianten? Har ej kört vare sig 170hk varianten eller 2,4T. T5 är ej aktuell. Har däremot kört 2,4D (D4) på en V70 2009 (163hk) men det kan ju kanske inte riktigt jämföras dieselhästar mot bensinhästar.

Har hört att det endast är programvarumässigt som skiljer 140/170. Vad gäller?

Vill helst ha både mer klipp i motorn och automat men en 2,4T aut blir ju både rätt mycket törstigare samt dyra reparationer om både lådan och turbon är slitna (och med tiden behöver bytas/renoveras) vilket dom ofta är på en 25.000+ bil.

170hk aut kan ju då vara ett intressant alternativ.
Hur långt kan man förvänta sig att en volvo automatlåda kan gå egentligen?
#1113254
Det där är ju subjektivt, men tror du blir rätt besviken på 170 hk-motorn med. Har denna i min V70 -02:a och det är helt enkelt en trött motor.
En standard 240 med B230F på 116 hästar eller vad det nu är upplever då jag som mycket piggare. :roll: Lättare bil det förvisso men...

2.5 T med 210 hk som vi har i vår andra V70, en -04, upplevs däremot som riktigt rapp!
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1113256
Fritzell skrev:Kör idag V70 -00 med 140hk motorn manuell och funderar på hur stor skillnad i klipp det är i motorn mot 170hk varianten? Har ej kört vare sig 170hk varianten eller 2,4T. T5 är ej aktuell. Har däremot kört 2,4D (D4) på en V70 2009 (163hk) men det kan ju kanske inte riktigt jämföras dieselhästar mot bensinhästar.

Har hört att det endast är programvarumässigt som skiljer 140/170. Vad gäller?
De har samma effekt upp till 4500rpm, så i normal körning är det ingen skillnad:

Bild
av malte74
#1113368
Betyder det att man, om man har "tumme" med sin volvotekniker, skulle kunna få programvara för en 170hk i samband med en programvaruuppdatering och vips ha just en 170hk..eller sitter programmen ihop med chassinummer osv?
Annars ger ju BSR 188hk/248nm för under 3k. Kanske vore en tillräcklig uppgradering för att kunna kallas prisvärd. Ingen jätteskillnad effektmässigt men tittar man på kurvorna så ger chippet betydligt mer vridmoment vid betydligt lägre varvtal så borde ge en skönare motorkaraktär där man inte behöver ha pelle i botten hela tiden..
#1113381
170 hästars motorn är dötrött man får varva den som satan om det ska röra på sig.
De sk 170 hästarna är vid ett varvtal som den inte orkar upp till på 4e o 5e växeln.
Ynkliga 205 Nm original vid ett alldeles för högt varvtal. GLT 00a. Det är min åsikt om den.
Men om det är så att BSR grejorna ger 248 NM o 18 hk mer borde det bli lite bättre.
Hur som helst duger både 140 å 170 hk bilarna å flytta röven i det är väldigt dyrt o köra för fort :roll:.
Själv skulle jag välja en manuell låda har man lite mindre bekymmer.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1113383
gubbstrutt skrev: Ynkliga 205 Nm original vid ett alldeles för högt varvtal. GLT 00a. Det är min åsikt om den.
Men om det är så att BSR grejorna ger 248 NM o 18 hk mer borde det bli lite bättre
220nm @3300rpm.

Och nej, BSR ger inga +18hk, inte på en sugis, inte en chans. Det mesta dom kan göra är att ändra registret så det blir lite trevligare.
#1113385
Står i min instruktions bok att vridet är 205 NM vid ett högre varvtal än 3300 rpm. Om det är original siffrorna du syftar på.
Och nej jag har inte hävdat att Bsr ger 18 häst till på GLT Modellen.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]