Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sgeust
Hej, funderar på att göra en turbo uppgradering på min manuella 850 T5 från 1997. Har någon erfarenhet av Holset HX40-16 med original motordelar? Funderade på en sådan. Jag tar också emot andra förslag på turbon. :-)-)
av sgeust
Lucif3r skrev:Frågan är ju då, varför? bara byta turbo tjänar du ju inget på. Ända som händer är att turbon laddar långsammare...
Byter nog mycket mer än bara laddaren. Allt jag undrar är om det går att köra med en Holset HX40-16 med original kolvar och vevstakar. behöver bara mera hjälp nu med att välja själva turbon. Dåligt formulerat kanske... ??:-/
Du behöver ju en hel del grejer runtomkring motorn för att det ens ska vara någon ide att banka dit en HX40 och få den att fungera vettigt. Och siktar man på minst 500hk kan det vara en vettig turbo, men det finns andra alternativ som kan vara bättre lämpade. För bara att kunna montera en hx kräver en hel del jobb. Man lär bestämma sig om man ska byta grenrör eller bygga ett nytt motorfäste och det är kanske inte tillräckligt ändå för att få plats. Sen lär man ha ett nytt rör mellan turbo och lmm, ny downpipe och nya vattenledningar och dessutom troligen plugga vattenledningarna då hx i regel är oljekylda. Ett nytt tryckrör mellan turbo och intercooler behövs också.

Och det är bara det som krävs för att turbon rent fysiskt ska kunna sitta på motorn. Listan fortsätter om man vill att det ska fungera och åka med och få ut mer effekt också. Vill man dessutom att det ska hålla ett tag så växer listan på saker att göra ytterligare. Visst finns det folk som bygger billigt och får ut effekt - men då lär man vara fullt införstådd med att det en dag kommer ett ras.

Mitt tips till folk som ska börja trimma är att fundera på hur mycket dem har råd att lägga ut först och sedan börja titta på hur mycket dem pengarna räcker till.
sgeust skrev:Byter nog mycket mer än bara laddaren. Allt jag undrar är om det går att köra med en Holset HX40-16 med original kolvar och vevstakar.
Kolvarna kan nog funka beroende på hur mycket effekt man siktar på och hur stor marginal man vill ha. Vevstakarna är alltid en synnerligen osäker punkt och bör bytas vid seriös effektjakt.

Och till sist: varför inte bygga om till 2,3 på en gång?
av sgeust
Marlboroman skrev:
sgeust skrev:Byter nog mycket mer än bara laddaren. Allt jag undrar är om det går att köra med en Holset HX40-16 med original kolvar och vevstakar.
Kolvarna kan nog funka beroende på hur mycket effekt man siktar på och hur stor marginal man vill ha. Vevstakarna är alltid en synnerligen osäker punkt och bör bytas vid seriös effektjakt.

Och till sist: varför inte bygga om till 2,3 på en gång?
Siktar mera mot 350-400hk. 2.3 har jag nog funderat på men aldrig riktigt beslutat mig. Har du någon annan turbo du vet om som skulle behöva mindre arbete men skulle komma upp i 350-400?
sgeust skrev:Siktar mera mot 350-400hk. 2.3 har jag nog funderat på men aldrig riktigt beslutat mig. Har du någon annan turbo du vet om som skulle behöva mindre arbete men skulle komma upp i 350-400?
För max 400hk är en hx40 helt fel. Den är för stor och kommer inte vara rolig för så "små" effektuttag. Om vi håller oss till HX så är en HX35 med #12 avgashus i överkant mot vad du behöver. En KKK K24 till exempel är ju ett avsevärt vettigare val. Finns ju en hel del annat också beroende på hur mycket man vill bygga om och vad det får kosta.
av sgeust
Marlboroman skrev:
sgeust skrev:Siktar mera mot 350-400hk. 2.3 har jag nog funderat på men aldrig riktigt beslutat mig. Har du någon annan turbo du vet om som skulle behöva mindre arbete men skulle komma upp i 350-400?
För max 400hk är en hx40 helt fel. Den är för stor och kommer inte vara rolig för så "små" effektuttag. Om vi håller oss till HX så är en HX35 med #12 avgashus i överkant mot vad du behöver. En KKK K24 till exempel är ju ett avsevärt vettigare val. Finns ju en hel del annat också beroende på hur mycket man vill bygga om och vad det får kosta.
Låter bra! Är det samma story med HX35 att det är ett stort jobb för att få den att fungera ordentligt eller är k24 bättre?
av sgeust
Lucif3r skrev:en 19t hänger nog med upp dit, med tillräckligt stor IC.

Men turbobyte är nog bland det sista man bör prioritera när man ska trimma dessa motorer.
Pumpar för tillfället ut 270hk. Vad skall jag prioritera istället för ett turbo byte?
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]