Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rufus
Hej,

Jag står i begrepp att byta bil och funderar starkt på en V40. Tidigare har jag ägt VW passat och har förvisso trivts bra med dem, men volvo känns ju lite trevligare... ler.

Det som nu får mig lite förvirrad är alla dessa olika "modeller". Kan någon hjälpa mig att reda ut lite begrepp så skulle jag bli väldigt glad.

Vad är en "T4 Sport", vad skiljer dess utrustning från en "buisness- paket"?

ECC- vad är skillnaden mellan detta och en ACC?

Sedan en mer "snäv" fråga, men det kanske sitter någon hundägare här som kan svara. Är det lätt att sätta hundgringar i en v40- eller blir det en besvärlig "operation"?

Mvh Sofia (Blondin när det gäller bilar... ler)
Användarvisningsbild
av MartinS
Sport är bara ett "designpaket". Du får en annan bakvinge och en liten läpp längst ner på främre kofångaren. Det är även "pioanosvarta" inlägg på mittkonsoll och dörrar.

ACC och ECC är samma sak, hos volvo heter det ECC och hos en del andra biltillverkare ACC.

/Martin
av Rufus
Tack för svaren.

Nu har jag varit och kollat på en sportvariant från -01 och fick genast lite fler frågor.

Som förväntat har den en del "blämmor", bilar som har några år på nacken har ju ofta det. Ena framdörren har bla en rostskada som kommer krypande under backspegeln- är det ett vanligt fel? Jag gissar att man behöver lacka om hela dörren för att få det riktigt bra... lappa och laga större rostangrepp brukar ju inte bli bra i kanterna utan resultera i större skador. Vad tror ni kan vara en realistisk kostnad för att få det åtgärdat?

Den undre spoilern fram är också trasig ( den som liksom hör till "sportpaketet") Vad kan vara en realistisk kostnad för en sådan?

Funderar på att ta bilen, men behöver veta vad som så att säga ska prutas av det angivna priset för att fixa den till ett bra skick.

Mvh Sofia
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kostar några tusenlappar att fixa dörren. Risken 'är ju att den får en annan nyans om du bara lackar den, och det är sådant som åtminstone jag stör mig på.

Sportläppen kostar cirka 4´ kronor lackad och klar. sedan tillkommer montering. Möjligen kan en mindre firma laga den och lacka den befintliga billigare.

/martin

PS. Jag har hoppat över en bil som efter 6år är rostangripen. Det är köparens marknad vad det gäller v40 bilar.
Användarvisningsbild
av exup
På min gamla V40 T4-98 så kom rosten på framskärmarna,och infästning bakvinge.Helt otroligt fort gick det,under listen på framskärmen började det att katastrof rosta.Stora bubblor började arta sej under lacken,imponerande :???:

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]