Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har en volvo 740gl 87 med B230F motor, och det är så att när jag startar motorn när den är kall så är tomgången mellan 300-500 varv/min och så fort bilen blir varm så är tomgången på 1000 varv och den håller sig på 1000 varv pendlar inte eller nåt utan går jämt till skillnad från kall då den pendlar mellan 300 och 500 och nästan dör om man släpper gasen, får hålla nere gaspedalen för att den inte ska dö nån som vet nåt man kan kolla för att kanske lösa problemet, har kollat luftläckage och där är iget luftläckage över huvud taget på insugssidan..

Sen har jag en fråga till som gäller kopplingen har en m46 låda med en koppling som spökar när bilen är kall tar kopplingen perfekt och när den blivit varm så beter den sig underligt den liksom rycker som fan om jag säger så, om man lägger i backen så skakar hela bilen till precis som att kopplingen skulle vara slut men det uppstår bara när den blivit varm, och ligger man i bilköer så rycker hela bilen vid användning av kopplingen för det blir ju att när man ligge i bilköer så blir det ju att man använder kopplingen och det rycker och skakar i bilen så fort man frikopplar och växlar.. är lite irriterande, nån som vart med om det, har nåt tips??
av Koma Conny
Tomgången kan beropå sliten/smutsig tomgångsmotor...kolla att kolven flyter gör rent. Sitter under insuget.

Conny
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kolla urtrampningslagret så att det itne blir skevt eller liknanade när det blir varmt. är du säker på att det är kopplingen som det är fel på då? och den har aldrig krånglat när den varit kall? för det kan ju vara så att när du frikopplar så ligger ingen belastning på drivlinan och då börjar nån glapp grej t.ex. knutkorset eller stödlagret vibrera?
av volvojohan
Jag hade samma problem med min BMW som du beskriver med din koppling där. Tyvärr vet jag inte vad som var galet då, men kolla så det inte är något galet med drivlina, låda kardan osv...
av I.H.P
Hej.

Jag tror på svänghjulslagret, detta sitter och stöder/lagrar ingående axeln.
Om det skär/går trögt vill det dra med sig ingående axeln även om man trampar ur.
Kolla genom att hissa upp bakhjulen, starta bilen, släppp handbroms, trampa ur och lägg i växel och se om bakhjulen vill snurra.
Du ska oxå inte ha några vibrationer om du lägger i friläge.

//Björn
Användarvisningsbild
av igelkottar
Man får det felet om lammellerna är slitna och kopplingen tar högt upp.
Man får även det felet om det är olja på lamellerna.

Efter du kollat kardanknutar och annat utvändigt så får du nog
tyvärr ta och kika på lamellerna och dess delar.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]